Tilaa
Jutut

Euroopan Vuoden Purjevene -ehdokkaat esittelyssä

Kohta kynät savuavat ja muistilehtiöt kastuvat, kun 12 veneilylehden toimittajat asettavat uusia purjeveneitä paremmuusjärjestykseen.

04.09.2024

KirjoittajaPasi Nuutinen

Kuvaajavalmistajat

Kahden testiviikon aikana 12 toimittajaa johtavista eurooppalaisista veneilylehdistä laittaa järjestykseen kuluvan vuoden parhaat uudet purret. Testit ovat syys- ja lokakuussa, voittajat julistetaan tammikuussa.

Kuluva vuosi näyttää muodostuvan välikaudeksi, mitä tulee suurimpien veistämöiden uusien pursimallien esittelyyn. Syitä lienevät ainakin koronavuosien jälkimainingit.

Silloin kysyntä nousi niin, että panokset laitettiin olemassa olevien mallien tuotantoon enemmän kuin uusien suunnitteluun. Siihen pakotti myös alihankintaketjujen takertelu: suunnittelijat joutuivat lennosta korvaamaan vanhoja ratkaisuja uusilla, kun pulaa oli niin osista kuin materiaaleista.

Seuraus näkyy Euroopan Vuoden Purjevene -kilpailun ehdokasasettelussa. Tavanomaisesti suurin tarjonta on ollut jättiveistämöiden perhepursista, joita nytkin saadaan vertailuun sentään Dufourilta, Hanselta ja Jeanneaulta. Muuten valikoima koostuu joko meillä vähemmän tunnetuista merkeistä tai ainakin koko- ja hintaluokaltaan suosikkitasoa korkeammalle sijoittuvista, kuten Moody ja Lagoon.

Niihin voi laskea myös uuden ClubSwan 43:n, vaikka suomalaispurren mukanaolo sinänsä on aina sykäyttävä tilanne.

Vene-lehti on vuodesta 2018 ollut mukana raadissa, joka koostuu 12 eurooppalaisen veneilylehden purjehdustoimittajista. Kilpailun erityispiirre on se, että jokainen ehdokas todella purjehditaan yhteisillä testiviikoilla. Tämä on tehnyt EYOTY-palkinnosta poikkeuksellisen arvostetun kunniamaininnan myös venevalmistajien keskuudessa.

Kollegoiden mittaukset, tulokset ja muistiinpanot vertaillaan testiviikkojen jälkeen ja voittajat valitaan niin, että julkistus tapahtuu juhlagaalassa Düsseldorfin Boot 25 -näyttelyssä tammikuun puolivälissä.

Voittajia palkitaan useissa eri kategorioissa, kuten perhe-, urheilu-, matka- tai kilpaveneissä. Jotta mukaan saadaan kaikkein uusimmat mallit, osa ehdokkaista joudutaan aina valitsemaan ennakkotietojen perusteella. Siksi paikan päällä on usein ilmennyt, että jokin vene olisi ollut oikeudenmukaisempaa sijoittaa johonkin muuhun, kuin etukäteen valittuun kategoriaan.

Viime vuonna toimittiin ensimmäisen kerran niin, että ehdokaslistaa laatiessaan raati piti kyllä mielessä luokkajaot, mutta vain ohjeellisesti. Yhtään venettä ei etukäteen lukittu tiettyyn sarjaan ja luokkaan.

Kokemus tuntui olevan reilumpi lopullisen vertailun kannalta, joten tänä vuonna päätettiin pitäytyä samassa järjestelmässä. Testiviikoista ensimmäinen pidetään syyskuun alkupuolella Kielissä ja toinen lokakuun lopulla Palmassa, Mallorcalla.

Lisätiedot: European Yacht of the Year

Swallow Yachts modernisoi pieneten päiväpursien brittiperinnettä Baycruiser 21:llä.

Hollantilainen veistämö tarjoaa premium-tasoa valtamerille, 19-metrinen Contest 63 CS on malliston keskimmäinen.

 

Saksalaisveistämön seuraava ranskalaisten suunnittelijoiden kynästä lähtenyt uutuus on Hanse 360.

Ranskalaisen suurvalmistajan tuorein perhepursi Dufour 44 esiintyi jo lehdessämme Vene 7/2024.

Pienehkö ruotsalainen laatuveistämö pyrkii avomeriristeilijöiden markkinoille lippulaivallaan Heyman 42 PPH.

Kilpaveneen nopeutta ja avomerikruiserin mukavuutta lupaa J-40, jota veistämän mukaan on vaikea sulkea mihinkään kategoriaan.

Jeanneau Sun Odyssey 350, suurveistämön uusi perhepursien aloitusmalli on esitelty Vene-lehdessä 6/2024.

Maailman suurimman matkakatamaraanivalmistajan uutuus Lagoon 43 tulee venetyypin kysytyimpään kokoluokkaan.

Ennen brittiläinen ja nykyisin Hanse-konserniin kuuluva pilot-house -pursien ikoni päivittää mallistoaan harvakseltaan, mutta nyt nähdään uusi Moody DS 48.

Täydet ison risteilykatin mukavuudet, mutta lisänä reipas annos parempaa suorituskykyä, on Nautitech 48 Openin lupaus.

Ehdokkaista ainoa suomalainen on Pietarsaaresta suuren maailman regatoihin haastajaksi lähtevä Nautor ClubSwan 43.

Australialaista katamaraaniperinnettä Eurooppaan esittelee Seawind 1170.

Itävallassa ketterästi trailerilla liikkuvat purret ovat suosittuja ja Sunbeam 29.1 on niistä sähköinen versio.

Ranskalainen Tofinou 7.9.on suunniteltu puhtaasti sähköllä toimivaksi.

Hollantilainen näkemys ekokestävästi rakennetusta ja käytettävästä luksuskatamaraanista on Vaan R5.

Ranskalainen Wauquiez 55 on uusi malli pilot-house -pursien veistämöltä.

 

Lue myös nämä

X