Tilaa
Jutut

Aurinkosähkö: Satamat hiljentyivät – Nyt vannotaan aurinkoenergian nimeen

11.03.2024

KirjoittajaMarkus Ånäs

Vierailin viime syksynä veneseurani saaressa. Koska aikaa oli, jäin saareen pidennetyn viikonlopun ajaksi, olihan edellisestä vierailusta vierähtänyt useampi vuosi.

Siinä iltatulilla lueskelin aikani kuluksi käsiin sattunutta saariopasta otsalampun valossa – saaressa kun ei ole sähköjä.

”Jos veneesi akut vaativat latausta, suositellaan ettet käyttäisi veneen moottoria aikaisin aamulla, jatkuvasti päivän aikana tai lippujen laskun jälkeen.”

Ai niin!

Tällainenkin ongelma oli joskus vielä 2000-luvun ensivuosikymmenellä.

Kuin tilauksesta jyrähti isompi vene käyntiin, mutta pimeyteen sillä ei ollut matka. Saaren aktiivisilta käyttäjiltä selvisi, että kyseinen vene on likimain ainoa, joka vielä käyttää saaren laitureilla moottoria generaattorina käyttöakkujen täyttämiseksi.

Aurinkopaneelit ovat viime vuosina yleistyneet paitsi purje- myös moottoriveneissä ja niistä ovat innostuneet jopa ne kaikkein vastahankaisimmat luddiitit.

Muutos vertautuu tupakointikieltoon ravintoloissa. Nyt tuskin kukaan muistaa enää aikaa ennen. Sitä, jolloin keskimoottorit jyrisivät vierekkäisissä veneissä pitkin päivää tyhjäkäynnillä.

Itsekin osallistuin tuolloin talkoisiin.

Äänihaitan ohella sen täytyi olla vaikutuksiltaan ilmastolle kuin ravintoloissa tapahtunut savutus passiivisten ihmisten keuhkoille.

Tupakointi poistui ravintoloista, koska se kiellettiin, veneiden retkisatamissa generaattorina käyttäminen puolestaan vapaaehtoisesti, teknisten innovaatioiden ansiosta.

Muutos on ollut nopea. Ensimmäisen kerran sana ”aurinkopaneeli” mainitaan Vene-lehdessä 1998. Lyhyessä jutussa Lasse K. Kivekäs kertoo omista kokemuksistaan aurinkopaneelin käyttäjänä. NMT:n lataus onnistuu, mutta myös jääkaapin käyttäminen. ”Nyt vannon aurinkoenergian nimeen”, Kivekäs kirjoittaa.

Erikoista on, että seuraavaa esiintymistä saadaan odottaa vuoteen 2002 ja silloinkin aurinkopaneelit mainitaan sivulauseessa, sähkön päälähteenä jutussa retkisatamassa pidetään kuitenkin generaattorina toimivaa keskimoottoria.

Ensimmäinen laaja aurinkopaneelijuttu ilmestyi Veneessä niinkin myöhään kuin vuonna 2011. Siinä Kyösti Isosaari penäsi aurinkopaneeleilta hinnan alenemista, että niistä tulisi veneissä yleisiä. Mutta silti: ”Jos kesähelteellä kauniissa ankkuripaikassa vaihtoehtona on moottorin jyryyttäminen akkujen lataamiseksi tai käyttösähkön ottaminen auringosta, ei juuri tarvitse miettiä, kumpi vaihtoehto voittaa.”

Nyt siellä retkisataman illassa äänettömyyteen havahtumisen jälkeen on selvää, että se oli se jälkimmäinen.

LUE MYÖS:

Vertailussa 16 aurinkopaneelia – Valovirtaa veneeseen

Aurinkopaneelin asennus – Paneelit kannelle. Katso videolta aurinkopaneelien asennus vaihe vaiheelta

Epiver Tracer

  • Mikä: Epiverin AN-sarjan MPPT-lataussäädin.
  • Miksi: Markkinoille on kehitetty runsaasti veneilyyn räätälöityjä aurinkopaneelijärjestelmiä. Toisaalta ne voivat olla monelle liian arvokkaita. Jos osaamista on edes vähän, aurinkosähköjärjestelmän rakentaa helposti erikseen myytävistä osista. Antero Haarala veneilee lähinnä Kallaveden sähköttömissä retkisaarissa; perusteellisen kunnostuksen läpikäyneeseen Finnmaster 760 TC:hen järjestelmä rakentui Epiverin säätimen ympärille. ”Kokonaisuus riittää hyvin lämmittimelle ja jääkaapille ja vielä jää kapasiteettia valoille. Nykyiset kennot ovat varsin tehokkaita”, Haarala kertoo.

Lue myös nämä

X