Tilaa

Örö

Tiedot

Koordinaatit:
59°48,40' P, 22°20,13' I
Karttasarja:
E Karttasarja: B, D2018
Merikartta:
644
Vieraspaikkoja:
70
Kiinnitys:
Aisa- ja kylkikiinnitys
Satamamaksu:
30e/vrk. sis sähkö (2021)
Puhelin:
040 144 7773
  • Palvelut

  • astianpesupaikka
  • imutyhjennys
  • jätehuolto
  • kahvila
  • kioski
  • luontopolku
  • museo
  • näköalapaikka
  • polkupyöränvuokraus
  • ravintola
  • sauna
  • suihku
  • sähkö
  • tulentekopaikka
  • wc
  • yhteysalus

VENEVÄEN SUOSIKKIRAVINTOLA -ÄÄNESTYS 2018: 

Örön Satamabistro ★★★+

”Leppoisa ja viihtyisä iltabistro sataman sydämessä.”
”Selkeä tarjoilu, paikalliset tuotteet ja maltillinen hinnoittelu.”
”Hinta-laatusuhde mahtava. Ainekset tuoreet ja hymyilevät kokit piristivät kummasti myös sadepäivinä!”

Lukijamme suosittelevat: Lammasmakkarat. Grillattu siika. Lohikeitto.

Lisää sataman kuva Ilmoita virheestä sataman tiedoissa

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Arkistosta:

Örö sai uuden yrittäjän

Örön vierassatamaan on tulossa suuria muutoksia tällä veneilykaudella.

Metsähallitus on tehnyt sopimuksen Örön saaren vierasvene-, ravintola- ja majoituspalveluista uuden yrityksen, West Coast Seaservice Oy Ltd:n kanssa. Yritys toimii jo Kylmäpihlajan majakkahotellissa, Kuuskajaskarin loma- ja linnakesaarella sekä Vepsän ulkoilusaarella. Toimitusjohtaja Teemu Knuutilalla on parinkymmenen vuoden kokemus alalta.

Ei kaikkea tänä kesänä

”Kesällä 2019 monikaan asia ei vielä muutu. Ja toivon muutenkin, että 
asiakkaat eivät hirveästi arvostele meitä tulevan kesän pohjalta. Meillä tulee ihan älytön kiire, että saamme homman pyörimään, kun vuokrasopimus saatiin allekirjoitettua vasta helmikuun lopussa. Olen tähän mennessä ollut saarella vain kolme tuntia”, Teemu Knuuttila kertoo laskiaissunnuntaina.

Saaren palvelut pyritään saamaan käyntiin toukokuun aikana, viimeistään kuitenkin kesäkuun alusta. Työpaikat on laitettu auki, ja Knuutilan mukaan kysyntää onneksi on.

Satamamaksu tulee olemaan 27–28 euroa, eli samaa luokkaa kuin viime kesänäkin. Satamamaksuun kuuluva saunavuoro saattaa muuttua aamu-saunaksi, sillä rantasaunaa on tarkoitus ottaa iltaisin aiempaa enemmän varauskäyttöön. Saunan lähelle suunnitellaan vuokrattavia merivesipaljuja, ja saunan kaavaillaan kuuluvan tarjoilualueeseen.

Kalaruuat vaihtuvat pizzaan

”Suunnitteilla on pubi tai joku muu ”after sailing club”, jotta ei tarvitse istua naapuriveneessä. Haluamme varmistaa, että satamassa on yörauha. Vakka-Suomen pienpanimolta tulee meille oma bisse”, Knuutila kertoo.

”Ruokatarjonta muuttuu heti ensi kesänä. Sataman kalaruuat vaihtuvat pizzaan ja hampurilaisiin. Ravintolan seisovassa pöydässä ei ole enää lounasaikaan kotiruokaa, vaan tarjolle katetaan saaristolaispöytä. Toki à la carte säilyy iltaisin”, Knuutila jatkaa.

Majoitustarjontaan on tulossa lisänä mahdollisuus yöpyä puuhun kiinnitetyssä teltassa, ja etenkin kansainvälisiä hotellivieraita tavoitellaan laittamaan Örön majoitukset booking.com-palveluun.

Knuutila pursuaa muitakin ideoita, joista ainakin osan toteuttaminen jää tuleville kesille. Suunnitteilla on esimerkiksi kiinteä sääasema, Örön postimerkki ja postikonttori, karaokeiltoja ja kuplafutista.

Matkailualalla kehitteillä on erilaisia yhteistyökuvioita kuten melontaretkiä, sukellusta, soutukisoja, polkujuoksua, viihdetapahtumia ja kesäteatteria.
Sen sijaan kauppa saa mennä, eli elintarvikkeita ei enää myydä. Hammasharjaosastoa sekä matkamuistoja on tarjolla edelleen. Myös opastetut kierrokset jatkuvat saaressa. Saarelle pääsee edelleen myös laivakuljetuksella Hangosta ja Kasnäsistä. Vuoroja ajavat kesällä 2019 ainakin Vitharun ja Wilson Charter.

Toiveita kuunnellaan

Saaren palvelut pyritään saamaan käyntiin toukokuun aikana, viimeistään kuitenkin kesäkuun alusta alkaen.

”Kuulemme mielellämme, mitä toiveita ja ideoita asiakkailla on Örön suhteen”, Knuutila sanoo.

Örön saaren omistaa Suomen valtio ja sitä hallinnoi Metsähallituksen Luontopalvelut. Puolustusvoimien käytössä ollut saari avautui yleisökäyttöön 2015.

Viime vuonna Örön saarelle tehtiin noin 30 000 käyntiä.

Anne ja Steffi Sjöholm
VENE 5/2019

Saaristomerelle uusi veneilyhelmi

Örö on Suomen eteläisimpiä saariryhmiä. Lähes sata vuotta sitten, vuonna 1915, Venäjä aloitti saarella linnoitustyöt osana pääkaupunki Pietarin suojaksi tehtyä merilinnoitusta. Työt olivat pääsääntöisesti valmiit, kun Öröstä tuli osa itsenäistä Suomea ja puolustusvoimat sai sen hallintaansa.

Vuoden 2015 alussa armeijan aikakausi päätyy ja saari liitetään osaksi Saaristomeren kansallispuistoa. Tuona kesänä Örö avautuu myös veneilijöille – sata vuotta linnoitustöiden aloittamisesta. Saareen aiotaan tehdä tasokkaat palvelut: laiturit 70 veneelle, roskien vastaanotto, sauna, suihkut, ravintola, majoituspalveluja sekä kauppa tai kioski.

”Rakentaminen vie useita vuosia. Sataman lupahakemukset ovat sisällä ja rakennustöissä tähdätään kesään 2016. Kesällä 2015 siellä on vain vanha laituri, johon mahtuu kolmisen venettä. Toinen laituri jää näillä näkymin Merivartioston käyttöön”, kertoo Örön kehittämishanketta vetävä Metsähallituksen luontopalveluiden erikoissuunnittelija Jouko Högmander.

Sataman lisäksi paljon aikaa ja rahaa uppoaa myös saaren kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuskannan kunnostamiseen. Alkuinvestointeihin tarvitaan kaikkiaan 5–10 miljoonaa euroa. Högmanderin mukaan on luvattu, että valtion lisäbudjetista saataisiin tänä vuonna rahaa ja myöhemmin lisää.

Vetonaula myös ulkomaalaisille

Arvioidaan, että Öröhön purjehtisi ensialkuun 10 000 venetä kesässä, myöhemmin 15 000. Muitakin turisteja, kuten melojia, mökkiläisiä, luontoharrastajia ja historiasta kiinnostuneita odotetaan paljon. Kävijämäärän arvioidaan kipuavan muutamassa vuodessa 
60 000 henkeen.

Örön uskotaan täydentävän lähiseudun matkailutarjontaa. Kasnäsissä sijaitsevassa Saaristomeren luontokeskus Sinisimpukassa, Rosalan Viikinkikeskuksessa sekä Bengtskärin majakalla vierailee vuodessa 40 000 kävijää.

”Keskeinen kysymys onnistumisen kannalta on yhteysalusliikenteen käynnistäminen saarelle uudelleen”, toteaa Jouko Högmander.

Saarella ei ole ympärivuotista asutusta, mikä takaisi lakisääteisen yhteysliikenteen. Örö tyhjeni vuonna 2006, kun armeija lopetti siellä koulutuksen eikä enää miehittänyt linnakesaarta.

”Teemme kovasti töitä, että yhteysalus saataisiin kulkemaan jo ensi vuonna. Tällä hetkellä tärkein kysymys on, saadaanko valtion budjettiin lisää rahaa saariston liikennöimiseen. Rahaa tarvitaan, jotta Örön palvelu voidaan ostaa. Päätös tehdään budjettiriihessä elokuussa”, Högmander kertoo.

Armeijan väylät veneilijöille

Armeijalla on ollut omat reittinsä Örön molemmin puolin, mutta armeija on vastustanut väylien merkitsemistä merikarttoihin virallisiksi väyliksi ja esimerkiksi huviveneilijöiden käyttöön.

Kaupallinen liikenne on saanut jossain määrin käyttää saaren länsipuolista väylää tullitienä ulos avomerelle ja väylällä on ollut myös turvalaitteita. Varsinais-Suomen liitto on pyrkinyt vuosia saamaan väylästä julkisen ja virallisen kauppamerenkulun väylän, mutta hävisi huhtikuussa myös korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Myös Örön itäpuolisella väylällä on viittoja ja saarella armeijan linjatauluja.

Metsähallitus on kuitenkin luottavainen, että tilanne muuttuu Örön käytön muuttuessa, vaikka armeija jatkaakin harjoittelua Örön länsi- ja eteläpuolisilla merialueilla.
”Olemme tehneet liikennevirastolle esityksen, että kaksi sotilasväylää muutettaisiin julkisiksi. Toiveemme on, että tämä tapahtuisi jo ensi vuonna. Mittaukset on tehty ja linjoja sekä merimerkkejä on jo olemassa. Kyse on vain muodollisuudesta ja tulee varmasti toteutumaan”, uskoo Högmander.

Sotahistoria havisee

Örö kiinnostaa varmasti sotahistoriallisesti monia kävijöitä. Saari osallistui jatkosodan taisteluihin ampumalla häirintätulta Hankoniemelle sekä tulitukea Bengtskärin majakan puolustajille.

Armeijalta jää saarelle paljon kulttuurihistoriallisesti arvokasta ja kiinnostavaa; tykkejä, tykkipattereita sekä puolustusasemia. Tykeillä ammutaan vastakin ajoittain, jotta ne pysyvät kunnossa.  Erityisen arvokkaita ovat hyvin säilyneet Venäjän vallan aikaiset kasarmit. Ne kuuluvat saaren vanhimpiin rakennuksiin ja ne on tehty vuosina 1915–17. Kasarmit ovat saaneet nimensä läheisistä tykeistä ja niinpä niitä kutsutaan 6″ ja 12″ kasarmeiksi.

”12″ kasarmiin on tarkoitus tehdä tasokas hotelli. Kasarmin ruokala on valtavan kaunis. Pienillä muutoksilla siihen saadaan ravintola”, kertoo Högmander
Örön rakennuskanta on suojeltu valtakunnallisesti merkittävänä kulttuuriympäristönä. Rakennuksia saarella on kaikkiaan noin 60. Pienempiä on tarkoitus vuokrata useille eri yrittäjille muun muassa tukemaan erilaista ohjelmatoimintaa. Keskusteluja on käyty jo sukellus- ja melonta-alan ihmisten kanssa.
Kesällä 2014 saarelle järjestävät päiväretkiä jo tutuksi tulleeseen tapaan Kasnäsistä käsin Kasnäs Sailing ja Wilson Charter.

Ainutlaatuista luontoa

Örön saari on luontonsa puolesta lähes kahdensadan hehtaarin kokoinen aarreaitta. Vaikka saaressa on harjoitellut parhaimmillaan jopa reilut 500 varusmiestä, armeijan läsnäolo on suojellut luontoa esimerkiksi kesämökkien rakentamiselta. Lisäksi armeijan heli-kopterikenttä ja ampumaradat ovat luoneet ihanteelliset kasvuolosuhteet useille kasvi- ja hyönteislajeille.

Örön maasto on vaihtelevaa. Siellä kasvaa ketoja ja vanhaa aarnimetsää, on pitkiä hiekkarantoja ja jylhiä kallioita. Saarelta on löydetty 236 silmälläpidettävää tai uhanalaista lajia. Etenkin perhosfauna on rikas ja monelle kasville Örö on ainoa tai yksi harvoista kasvupaikoista.

Metsähallitus suunnittelee saarelle yhteensä 12 kilometrin pituista retkeilyreitistöä, jotta turistimassat saadaan pysymään poluilla. Reitit perustuvat olemassa oleviin polkuihin ja teihin.Rungon muodostaa kaksi linnoituksen syntyaikoihin sotavankien kiveämää tykkitietä. ”Pitkä ikävä” kuljettaa saaren pohjoiskärjestä etelään ja ”Lyhyt ikävä” puolestaan kulkee saaren leveyssuunnassa ja vie veneilijät satamasta 12″ kasarmille palveluiden pariin.

Anne Sjöholm
VENE 6/2014

Eteläisellä Saaristomerellä sijaitseva, sata vuotta suljettuna ollut linnakesaari avautui veneilijöille kesällä 2015.

Noin 70 venepaikan lisäksi upea Örö tarjoaa verrattoman satamabistron, pohjoismaista keittiötä ja lähiruokaa suosivan ravintolan, kahvilan, majoituspalveluja sekä upeita kävelyreittejä, joilla voi ihailla saaren luontoa ja historiaa. Kesällä 2018 perustettiin rantaan ilmainen kirjapiste, josta voi lainata teoksia ja jos lähtö tulee ennen kuin se on luettu loppuun, kirjan saa ottaa mukaansa.

Satamaan johtavaa armeijan aiemmin käyttämää väylää kunnostetaan ja reitille tulee lisää viittoja.

Kartta, reittiselostus ja ajankohtainen sää web-kamerasta löytyvät sataman nettisivuilta: visitoro.fi.

Kommentoi

X