Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Gdynia

Tiedot

Koordinaatit:
54°31,0’ P, 18°33,1’ I
Merikartta:
S 50 A/10
Satamamaksu:
55 slotia (n. 14 €, hinta 10,6-metriselle veneelle)
Puhelin:
+48586619396
  • Palvelut

  • pesutupa
  • suihku
  • sähkö
  • vesi
  • wc

Rekisteröityneet käyttäjät voivat päivittää polttoaineiden hinnat.

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Gdynia on Puolan purjehduspääkaupunki

Soitto satamatoimistoon parinkymmenen meripeninkulman päässä Puolan rannikosta latisti tunnelman: Gdańskin satama on suljettu.

Kohoilimme Gdańskinlahden mainingeilla, ja halusimme vain päästä maihin. Olimme hekumoineet etukäteen Gdańskin vanhastakaupungista ravintoloineen, mutta meille ei ollutkaan tilaa majatalossa — tai vierassatamassa, koska sen täytti koko heinäkuisen viikonlopun kestävä Baltic Sail -tapahtuma.

Takana oli neljä ja puoli vuorokautta avomerellä. Purjehdimme 500 meripeninkulman matkan Helsingistä Puolaan yhtä soittoa. Tarkoitus oli kokeilla niin veneen uuden laitteiston kuin miehistönkin kestävyyttä. Tuulikin puhalsi pohjoisesta ja puski meitä kohti määränpäätä iloista vauhtia.

Hetken arpomisen jälkeen päädyimme kakkosvaihtoehtoon, Gdyniaan. Puolan pohjoisrannikon Gdynia, Gdańsk ja Sopot muodostavat yhdessä miljoonan asukkaan kolmoiskaupungin. Potentiaaliset purjehduskohteet ovat Gdynia ja Gdańsk, sillä Sopotissa ei ole virallista vierassatamaa. Kaupungit sijaitsevat kylki kyljessä, ja lähijuna kulkee niiden väliä jatkuvasti.

Gdynian huvivenesatama on aallonmurtajien suojaama poukama, jonne ajetaan etelän puolelta. Väylän kupeessa on rajoitettu alue kilpapurjehdusseuroille. Vierasveneille on varattu kylkikiinnityspaikkoja aallonmurtajan suojassa heti sisääntulon vieressä. Me emme mahtuneet sinne, vaan meidät ohjattiin paikallisten paikoille. Satama-allas on hyvin ahdas ja edellyttää miehistöltä valppautta sekä lentäviä lepuuttimia. Pääsimme tolppakiinnitykseen, mikä vaati jonkin verran kikkailua. Kapteenin mielestä tolppakiinnitys on kettumaisin kiinnitys ikinä.

Vierassataman palvelut olivat alueen muuten moderniin ilmeeseen nähden melko vaatimattomat. Ne on sijoitettu kahteen konttiin laajan satama-alueen laidalle. Satamamuodollisuudet hoituivat kielimuurista huolimatta. Tiloja vartioitiin vuorokauden ympäri.

Rantalomalle

Gdyniaa kutsutaan Puolan purjehduspääkaupungiksi, ja sen huomasi heinäkuussa. Maan suurin satama isännöi regattoja ja kilpailuja pitkin purjehduskautta. Paikalliset, ilmeisen aktiiviset purjehdusseurat toimivat satamassa.

Vierailumme aikana oli meneillään parikin kilpailua, jotka liittyivät kuukauden pituiseen Volvo Gdynia Sailing Days -tapahtumaan.

Kesäaikaan tämä trafiikki kannattaa ottaa huomioon. Rantakaduilla vaelsi massoittain turisteja ja samaan aikaan satamassa treenasi, kilpaili ja huolsi veneitään satoja kilpapurjehtijoita eri maista.

Helteinen kesätunnelma oli kyllä läsnä. Sataman tivoli maailmanpyörineen, krääsä- ja ruokakojut, katumuusikot ja ilmapallonmyyjät houkuttelivat turisteja. Hiekkarannalla palvottiin aurinkoa ja pelattiin lentopalloa, rantabaareissa siemailtiin Aperol Spritzereitä.

Luonnonrauhaa Gdynian satamassa ei ole, mutta pieneen rantalomailuun se sopii oikein mainiosti.

Satamassa kelluu muutamia hienoja museolaivoja, ja sieltä löytyy myös Gdynian Akvaariomaailma.

Gdynian kaupunki itsessään jäi melko kasvottomaksi.

Parinkymmenen minuutin junamatkan päässä sen sijaan paistattelee lomaparatiisi Sopot, joka henkii vanhan kylpyläkaupungin tunnelmaa viehättävine keskustoineen, puisine jättilaitureineen, 1920-lukulaisine hotelleineen ja hiekkarantoineen. Siellä kannattaa ehdottomasti vierailla.

Kaisu Puranen
VENE 5/2019

Kommentoi

X