Tilaa

Jussarö

Tiedot

Koordinaatit:
59°49,6‘N 23°34,1‘E
Satamanro:
445
Karttasarja:
B
Merikartta:
633
Vieraspaikkoja:
49 (2021)
Syvyys:
2,5-5,5 m
Kiinnitys:
aisa, poiju
Avoin:
luode
Satamamaksu:
2021: päiväkävijät 5€, aisa/poijupaikka 25 €, kylkipaikka 35 €
Yhteyshenkilö:
Riitta Gustavsson
Puhelin:
0405053422
  • Palvelut

  • kahvila
  • leikkipaikka
  • luontopolku
  • näköalapaikka
  • sauna
  • suihku
  • sähkö
  • tulentekopaikka
  • uimaranta
  • vesi
  • wc

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

VENE 6/2020:

Kehittyvä satama

Tie kaivosalueelle kulkee lohduttoman näköisten kerrostalojen vieritse, vanhat kaivosrakennukset ovat kuitenkin ihan asiallisia. Tien päästä pitäisi lähteä polku näkötornille. En löydä sitä ja palaan Kaupunkisota-alueelle – armeija käytti hylättyä asuinaluetta harjoituksiinsa 1970-luvulta alkaen.

Vierassatama Jussaröön avattiin vuonna 2005. Kävijämäärät nousivat viitisen vuotta, ja olivat parhaimmillaan vuonna 2010 jopa 14 000. Metsähallitus pyrkii yhä lisäämään kansallispuiston kävijämäärää, ja alueen palveluja kehitetäänkin EU:n tuella vuoteen 2013 asti.

Kaudesta 2019 eteenpäin Suomen Saaristokuljetus Oy ylläpitää ja kehittää Jussarön toimintaa yhdessä Metsähallituksen ja muiden alueella toimivien yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Metsähallitus laajentaa vierasvenesatamaa keväällä 2020. Poijupaikat muutetaan aisapaikoiksi ja paikkoja on yhteensä 49. Lisäksi saadaan suojaksi aallonmurtaja.

Sauna saa uuden laiturin ja käymälöitä tulee kaksi lisää. Sähköjä uusitaan.

Satama-alueella sijaitsevat myös kahvila terasseineen. Cafe Ön tarjoaa suolaista ja makeaa syötävää sekä monipuolista juotavaa. Kahvilassa on alkoholioikeudet. Sauna sijaitsee rannan ja vierasvenesataman välittömässä läheisyydessä. Sauna saa keväällä uuden laiturin. Sauna ainoastaan tilauksesta, kunnes toisin ilmoitetaan. Saunan vuokraus maksaa 30 euroa/tunti.

Sähköä on tarjolla rajallisesti ensin saapuneille. Sähkön puuttuminen ei oikeuta satamamaksun maksamatta jättämiseen, sillä sähkö on yrityksen itse rakentama ja tarjoama ylimääräinen bonus

Jussarön historia kaivosyhteisönä on kiinnostava. Saari on myös suuri ja luonnoltaan monipuolinen. Tammisaaren kansallispuiston kokonaisuus on upea vierailukohde, johon kannattaa pysähtyä pidemmäksikin aikaa.

Kahvilassa oli tarjolla pientä purtavaa, kuten suolaisia ja makeita lettuja, sekä makkaraa ja leivonnaisia. Suosituin annos on kuitenkin Jussarön lohikeitto. Juotavasta ei tule pulaa, sillä saaressa on A-oikeudet. Hinnat ovat kohtuullisia, sillä esimerkiksi punaviini- tai kuohuviinipullon saa 25 eurolla. Veneilijä voi tilata myös aamiaisen (8€), joka sisältää tuoreita sämpylöitä, puuroa, teetä ja kahvia. Kahvilan nurkassa pidetään pientä kirpparia ja seiniä koristava komeat kuvat saaresta ja sitä ympäröivästä saaristosta. Hyllyiltä voi lainata lukemista veneeseen.

Satamamaksun voi maksaa kahvilassa kortilla tai sitten modernisti tekstiviestillä. Ohjeet löytyvät Jussarön nettisivulta.

Risto Nordell

Edit: Jussarössä ei ole septityhjennysmahdollisuutta vuonna 2020

VENE 8/2012:

Jussarö on suosituin keväisin ja syksyisin, kun itäisemmän Suomenlahden veneet lipuvat Saaristomerelle ja takaisin.

Jussarön vieraslaiturin edessä on haalistunut tikku ilmeisesti kiveä merkkaamassa. Lohkare ei ole tikun kohdalla, joten ei pidä suunnata rannan puolelle.

Venepaikka maksetaan kahvilaan. Siellä pyöri kiintoisa, vanha leffa saariston kaivostoiminnasta. Suomen siirryttyä Venäjän haltuun ei haluttu enää käyttää ruotsalaista rautaa. Siksi malmia alettiin kaivaa jopa saariston vaikeissa oloissa. Vuonna 1834 löydettiin esiintymä Jussaröstä, valtio teki valtauksen ja aloitti louhinnan. Työntekijöille annettiin perunamaa ja kalastusoikeus.

Palkkaakin piti silti maksaa. Kustannusten pienentämiseksi Jussäröön tuotiin työvoimaksi 45 vankia sekä heitä vahtimaan 30 merisotilasta ja päällystöä. Vangeille maksettiin pientä palkkaa ja annettiin tupakkaa sekä viinaa, tosin jälkimmäinen etu lopetettiin pian. Kun saarelle oli rakennettu talvimajoitustilat, louhinnasta tuli ympärivuotista.

Louhinta oli katkolla Krimin sodan ajan 1854-56. Sen jälkeen kaivoksessa käytettiin irtolaisvankeja. Paikka oli heille huono, sillä vapauden saadakseen he olisivat tarvinneet oikean työpaikan, jota saaresta käsin oli tietysti vaikea hakea. Monen vangin mielestä jopa Siperia olisi ollut mieluisampi paikka.

1850-luvun lopulla kaivos suljettiin. Vuoksenniska Oy avasi sen uudelleen vuonna 1961. Parisataa miestä uurasti kaivoksessa ympäri vuoden, heillä oli kerrostalot, juokseva vesi, oma keittiö ja firman kuljetukset Tammisaareen. Kaivos ei kuitenkaan tuottanut hyvin, joten 1967 toiminta päättyi jälleen.

 

6 kommenttia artikkeliin “Jussarö”

  1. shiuuu sanoo:

    kovin on vanhaa tietoa.

  2. Venenetti toimitus sanoo:

    Satamatiedot on päivitetty kesäkuussa 2011.

  3. 2011 sanoo:

    Siis kaikki kesäksi 2006 suunnitellut jutut on edelleen suunnitteilla?

  4. Venenetti toimitus sanoo:

    Jokaisen sataman kohdalla logiikka on sama: sivun ylälaidassa ovat päivitetyt satamatiedot. Valokuvista näkee kuvaajan nimen lisäksi, miltä vuodelta ne ovat. Jutun alla on mainittu, missä lehdessä ja lehden numerossa juttu on julkaistu. Kuhunkin satamaan valitaan joko tuorein tai mm. historiallisilta faktoiltaan laajin juttu, joten satamapalvelussamme voi olla juttuja jopa 70-luvulta.

  5. Saunoja sanoo:

    Sataman sauna oli palanut kesällä 2014, joten sen voisi ottaa pois palveluista.

  6. seilorina sanoo:

    Kokemus 2018 heinäkuulta: Juomavettä ei ole tankattavissa suoraan veneeseen venelaiturilla vaan vesi on kannettava toisaalta saaresta, kahvilan lähettyviltä.

    Suomen Saaristokuljetus Oy:n on tarkoitus ylläpitää ja kehittää Jussarön toimintaa 2018 alkaen. 07/2018 mennessä asiakaspalvelun taso laskenut jos ei olematon verrattuna edellisvuosiin. Esim. ma 16.7. venemiehistöä kohdatessa heitä olisi sopinut tervehtiä takaisin. Venekuntaamme ei ilahduttanut sekään ettei saaren kahvilasta irronnut jäätelöä vaikka oli lomakausi ja hellepäiviäkin jo muutama takana.

Kommentoi

X