Padasjoki, Kiuasniemi Marina

Tiedot

Koordinaatit:
61°21,7’ P, 25°17,8’ I
Satamanro:
3250
Merikartta:
J 310
Vieraspaikkoja:
30
Syvyys:
2-3 m
Kiinnitys:
aisa, kylki
Satamamaksu:
7 e
Yritys:
Kahvila Laituri
Puhelin:
03 589 9071, 040 356 8774
  • Palvelut

  • kaasu
  • imutyhjennys
  • kioski
  • polttoaine
  • vesi
  • kahvila
  • kalamyynti
  • leikkipaikka
  • luontopolku
  • näköalapaikka
  • pesutupa
  • ravintola
  • suihku
  • sähkö
  • tulentekopaikka
  • uimaranta
  • wc
  • venehuolto
  • yhteysalus
  • Wlan
  • jätehuolto
  • veneluiska
  • polkupyöränvuokraus

Jakeluaseman tiedot

Hinnat perustuvat lukijoiden antamiin tietoihin.

Bensa (98 e10):

07.06.2018 1,950 €

Diesel:

07.06.2018 1,650 €

2018

Puh. 044 364 7111, 040 487 8555

Bens 98, D

A 24/7 K

Ravintola ja kioski kts. www.kiuasniemimarina.fi

Uusi leikkialue!

Majoitus, mastonosturi, kesätori, venetaksi, veneiden huolto ja talvisäilytys.

Kirkonkylän palvelut 1 km päässä.

 

Rekisteröityneet käyttäjät voivat päivittää polttoaineiden hinnat.

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Tiedote 22.4.2015: Kiuasniemi Marina on nyt Padasjoen satamassa

Kiuasniemi Oy on valittu uudeksi satamapalveluyrittäjäksi Padasjoen satamaan. Kiuasniemi Oy haluaa kehittää yhteistyössä alueen yrittäjien ja Padasjoen kunnan kanssa Laivarannasta koko Päijänteen laadukkaimman satama-, venepalvelu- ja vesiaktiviteettikeskuksen, Kiuasniemi Marinan. Kehitystyö on pitkäjänteistä ja suunnitelma ulottuu vuoteen 2025 saakka.Kiuasniemi Marinassa satamamestarit vastaavat asiakkaiden hyvinvoinnista ja palvelun korkeasta laadusta.

Keskeisenä osana Marinan vetovoimaa on lähiruokabistro, jonka raaka-aineina hyödynnetään paikallisten alkutuottajien valikoimia sekä veneilijöille tarjottava kokonaisvaltainen palvelu, johon sisältyvät ympärivuorokautinen polttoainejakelu, huolto, kuljetus ja asiakkaan niin toivoessa vaikkapa lämpimät paikallisleipomon sämpylät veneelle toimitettuna. Kesäkaudelle on suunnitteilla tapahtumia lähes päivittäin, kattaen kaikki alueen kohderyhmät – veneilijät, kuntalaiset, mökkiläiset ja alueen matkailijat.

Kiuasniemi Marinan kehittäminen tapahtuu kahdessa vaiheessa. Vuosina 2015–2017 käynnistetään toiminta, kehitetään uusia palveluja sekä tehdään tarvittavat investoinnit alueen laadukkuuden ja toiminnallisuuden parantamiseksi. Lisäksi Kiuasniemi Marina tulee kehittämään läheistä yhteistyötä muiden satamien kanssa.

Vuosien 2018–2025 aikana Kiuasniemi Marina laajenee ympärivuotisesti palvelevaksi kokonaisuudeksi. Kaikki kehittämistoimenpiteet ovat edellytyksenä loma-asuntomessuhankkeelle, jonka tavoitteena on järjestää loma-asuntomessut Padasjoella vuonna 2020. Kiuasniemi Marina muodostaakin luontaisen portin Päijänteen Kansallispuistoon ja Etelä-Päijänteen vesistöön tutustumiseen sekä kokemiseen.

Kiuasniemi Marinassa on vielä muutamia venepaikkoja vapaana vapaa-ajan veneilijöille kesäkaudelle 2015.

Arkistosta:

Padasjoen laivaranta on eteläisen Päijänteen suurin veneilykeskus ja erinomainen tulosatama vesistöön. Satamasta on vain jokunen meripeninkulma Kelventeen harjusaareen, joka on Päijänteen kansallispuiston sydän.

Olen yhtä mieltä kunnan matkailusloganin kanssa: Padasjoki on parasta Päijännettä.

Lähestyn Padasjoen laivarantaa pitkän ja rasittavan päivämatkan jälkeen, olinhan lähtenyt anivarhain Jyväskylän Kalasaaresta ja kyntänyt sateessa ja vastatuulessa yli 60 meripeninkulmaa, siis lähes puolen Päijänteen halki. Kun sitten Padasjoen selältä kiikaroin kohti sumuista laivarantaa, en ollut uskoa silmiäni: satamassa oli veneitä vähintään yhtä paljon kuin rannikon isoissa marinoissa.

Rannassa huomasin kyllä, että suurin osa veneistä on kotisatamapaikoilla ja vierasveneitä ei ollut kuin kolme, vaikka tilaa olisi riittänyt kolmellekymmenelle veneelle. Vieraspaikat ovat E-laiturissa, numerot 1-17, ja loput kylkikiinnityspaikat ovat aallonmurtajalla.

Kaatosateessa marssin kohti uuden näköistä satamarakennusta, kahvila-ravintola Laituria, jonka tiskin takana häärii Bo-Johan Andersson.

– Laituri on laajentanut juuri tilojaan ja osittain remontti on vieläkin kesken. Olemme saaneet myös saunan vihdoin vuokrattavaan kuntoon. Myös saniteettitiloja on voitu lisätä, kertoo Andersson.

– Ravintola on A-oikeuksin varustettu ja ruokapuoli koostuu toistaiseksi kahvila- ja grillituotteista. Voimme myydä olutta tarvittaessa myös mukaan. Hoidamme niin ikään polttoaineen myynnin veneisiin. Koska emme kuulu mihinkään ketjuun, voimme myydä bensaa ja dieseliä edullisesti, vakuuttaa Bo-Johan Andersson.

Sateen tauottua lähdin tarkemmin tutustumaan isoon satamaalueeseen. Maalarit häärivät vielä tellingeillään ja viimeistelivät remonttia. Punainen uudehko veneilijöiden huoltotila on heti Laiturin takana. Avaimen saa ravintolan kassalta ja rakennuksesta löytyvät siistit wc:t ja suihkut. Kummallista vain, että saippuaa ja käsipyyhkeitä ei ole saatavilla.

Laivanrannan laitureissa on muutama isompi Päijännehöyry muistuttamassa vanhojen aikojen kiireettömästä järvimatkailusta.

Kahvila-ravintola Laiturin takaa löytyy puolestaan jämerä veneluiska, jolta isommatkin matkaveneet liukuvat kätevästi Päijänteen aalloille.

Kahvilan edessä olevalta huoltolaiturilta saa tankattua polttoaineen lisäksi myös vettä.

Huoltolaiturin varustukseen kuuluu myös mastokraana.

Sen sijaan monissa esitteissä mainittua Päijänteen kansallispuiston opastuskeskusta, Kelvenne-tupaa, ei näkynyt missään. Se on siirretty Vääksyn kanavan laitamille, Päijännetaloon. Ihan heitteille turistia ei sentään jätetty, sillä pienessä tuvassa päivysti aamusta iltaan reipas matkailuvirkailija.

Kotisataman ja vierassataman kupeesta löysin vielä pikkuruisen kalasataman, jossa hyvällä onnella pääsee seuraamaan muikun savustusta tai ostamaan Päijänteestä tuoreeltaan nostettua veden viljaa.

Sateen tauottua muikkuveneet lähtivätkin nuottasille. Samaan aikaan näin jotakin absurdia: sataman ajoi sisään vanhanmallinen Nauticat 33, josta astui laiturille moitteettomaan liituraitapukuun pukeutunut mies kiiltävine lakeerikenkineen ja siannahkasalkkuineen. Pukumies kiinnitti ketterästi aluksensa touvit, soitti taksin ja poistui ilmeenkään värähtämättä pirssikyydillä kohti keskustaa.

Sinne painuin minäkin, mutta vain apostolinkyydillä, sillä kylille oli sopivasti runsaan kilometrin pituinen lenkki. Matkalla tien varressa näin Padasjoen kirkon, joka on valmistunut 1900-luvun alussa W.G. Palmqvistin piirtämänä.

Enimmät liikkeet olivat Keskustien varrella, eikä niiden kirjo poikennut sortimentiltaan tai lukumäärältään peruskirkonkylän tarjoomuksista. Sisukkaan iltalenkkeilyn katkaisi jälleen suomalainen kesäsade, jonka edessä antauduin taksin asiakkaaksi, kunhan ensin olin koppaissut mukaan K-marketin pihalta kesän ensimmäiset mansikat.

Risto Nordell
VENE 7/2009

12 kommenttia artikkeliin “Padasjoki, Kiuasniemi Marina”

  1. samima sanoo:

    Sunnuntaina 1.8 bensa loppu… ei ollut kuulemma kesän ensimmäinen kerta kun ei saa bensaa.. Automaatti on ollut rikki ainakin 4 vuotta 🙁
    No ruokaa sieltä kuitenkin sai ja hymyn kaupanpäälle 🙂
    Taisi terassilla olla muuten huonokuuloisten ry:n vuosikokous menossa kun huusivat niin hirmusti toisilleen tuopit edessä…

  2. Mika52 sanoo:

    Kävin kesällä kahdesti ja kummallakaan kerralla eivät ilmoita mittareissa mikä polttoaineen hinta on. Piti käydä sisältä kysymässä hinta. Ei ihan reilua peliä.

  3. MinniHiiri sanoo:

    Kesäkuu 2011, moitteettomasti toiminut kaikki. Polttoainetta sai ja itselleni ei kyllä ole vuosien varrella osunut kohdalle etteikö polttoainetta saisi. Yleiset tilat siistit hienot. Ainoa miinus paikalle on satama ravintolan ruokien hintataso, grillilautasesta saa pulittaa 12€, eli jäi kyllä itsellä moinen syömättä, alkoikin yhtäkkiä kokkaus veneessä kiinnostamaan 🙂 Terassi juomissa hinnat täysin normeja. Rauhallinen yöpymiseen. Suosittelen.

  4. Markku65 sanoo:

    Parasta palvelua mitä olen satamassa saanut, laituriin on vastaan ottamassa bensapoika, joka myös tarjoutuu tankkaamaan veneen puolestasi, eikä tästä veloiteta yhtään mitään, ikinä ei ole kohdalle sattunut että bensa olisi ollut loppu, tiedettävästi tämä on taphtunut vain 2 kertaa, ja kummallakin kerralla ollut logistiikka ongelmia kuljettajalla. 5/5

  5. aivan anaalia sanoo:

    ottakaa hyvät ihmiset selvää miten padasjoenkunta kohtelee yrittäjia jotka tulee ja tekee asiat itse eikä ole hyvä veli järjestön jäsen no rikaimman miehen ns entinen vävy halusi rantaan yrittäjäksi ja pääsikin no mitä jos pankin johtaja sulki luvatta ja kyseenalaisia keinoja käyttäen yrityksen tilin ja kunta oikeudetta otti käyttöönsä yrittäjän henkilökohtaisesti omistaman jakeluaseman vuonna 2007 ja käyttävät sitä vieläkin luvatta ennenkuin kirjoitatte tänne ottakaa asioista oikeasti selvää vanhaa yrittjää syyllistetään mutta se on täyttä valhettä kyllä se kohta teille selviää . jos pankki sulkee tilin jolla rahat ovat jne ja kunta ottaa oikeuden omiin käsiin eli oikeudetta ottaa jakeluaseman hallintaansa eikä maksa käytöstä vieläkään mitään oikeustoimien jälkeen omistajaksi tulleelle taholle mitään . kenen aiheuttamia ovat yrityksen maksuhäiriöt,,,,,,tässä teille faktaa jokainen tippa mitä ihmiset tankkaatte padasjoen sataman jakeluasemasta luvatta otettu oikeelta omistajalta pois eli jos suomessa tarvitsisi noudattaa lakia tai siis perustuslakia edes olisi nyt vihdoinkin sen aika totuus on sellainen asia se tulee julki kohta mitä kunta siihen sanoo ps kiitos kun kirjoitatte tänne kun ette tiedä asiasta ns tarpeeksi eli joka tippa mitä tankkaatte padasjoen satamassa on kyseenalaista toimintaa,mutta siitä vaan mutta romaanitkin ovat sentään paljon enemmän lakia ymmärtäviä kun kyseisellä paikkakunnalla jne

  6. samima sanoo:

    Tuli käytyä tänäkin vuonna ja nyt oli bensaa saatavilla. Huomiota herätti myöskin ruuanhinta.. melko poskettomiksi ovat nousseet. Muuten homma tuntui toimivan.
    Tälle aivan anaalista nimimerkille tiedoksi. Minua ei ainakaan vähempää voisi kiinostaa Padasjoen kunnan ja jonkun yrittäjän taistelu. Tuskin minunkaan ongelmat kiinnostavat tätä nimimerkkiä..

  7. Seilaaja sanoo:

    On tullut käytyä Padasjoen satamassa vuosikaudet ja täytyy kyllä sanoa, että siitä ajasta, kun Padasjoen satama valittiin vuoden venesatamaksi on palvelujen osalta tultu alaspäin aika paljon. Ennen oli selkeästi vierasvenepaikat, nyt ei henkilökunta itsekään tiedä mikä paikka on vuokrattu jollekin veneen omistajalle ja mikä on vierasveneilijöiden käytössä ns. vierasvene laiturissa. Niin ja se polttoaine (bensiini) oli kaksi päivää loppunut sesonkiaikana. Öljy-yhtiöt kun ei taida polttoainetta velaksi toimittaa/myydä jos ei ole kunnon sopimuksia öljy-yhtiön kanssa, se vaatii tuhansia euroja yrittäjältä käteistä, että saa tankit täyteen ja jos ei satu sillä hetkellä olemaa käteistä niin……….. ja siinä saunan lämmittämisessäkin olisi hiukan skarppaamisen varaa. Tästä on mahdollisuus vain parantaa Padasjoki.

  8. Svenkku sanoo:

    Samaa mieltä, kyllä vieraspaikat pitäisi merkitä niin ettei niitä tarvii etsiä. Nyt ovat sikin sokin vuokrattujen kanssa… Henkilökunnallakaan ei tuntunut olevan tarkkaa käsitystä siitä, mitkä ovat vuokra- ja mitkä vieraspaikkoja.

    Satamamaksu on varsin kohtuullinen (7 €) mutta suihkusta piti maksaa erikseen 3 € päälle, mikä hieman kummeksutti. Tosin kymppi ei edelleenkään ole kovin paljon, eli siinä mielessä ihan ookoo.

    Potentiaalia ravintolalla olisi muuksikin kuin paikallisten ryyppy- ja mellastuspaikaksi, mutta hieman töitä ja profiilin korotusta se vaatisi.

  9. Kuuden Solmun Mies sanoo:

    Paikka on iso ja ravintola juottola missä paikalliset dokaa, ei kiinnosta jäädä kuuntelemaan mokomaa meteliä. Pikakäynti ja pois.

  10. jee sanoo:

    PADASJOEN LAIVARANTA AIVAN PARAS <3

  11. Kakadu sanoo:

    On kovasti ikävä sitä entistä satamaa ja henkilökuntaa 10-15 vuotta sitten, jolloin Padasjoki oli etelä Päijänteen paras satamapaikka, viime vuosina on pikakäynti riittänyt

  12. Rm sanoo:

    Varmaankin Päijänteen kallein polttoaine?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

X