Tilaa

Tankar

Tiedot

Koordinaatit:
63°55,1’ P, 22°51,1’ I
Satamanro:
1752
Karttasarja:
F
Merikartta:
F833
Vieraspaikkoja:
15, joista 7 sähköllä
Syvyys:
3
Kiinnitys:
poiju, kylki
Satamamaksu:
15 € ilman sähköä, 20 € sähköllä
Puhelin:
041-545 3432
  • Palvelut

  • esteetön satama
  • jätehuolto
  • kahvila
  • luontopolku
  • museo
  • sauna
  • sähkö
  • tulentekopaikka
  • vesi
  • wc

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Sataman tiedot päivitetty 2.9.2021

Tankarissa ei ole polttoaineen myyntiä. Lähimmät tankkauspaikat ovat Mustakarin ja Ykspihlajan vierasvenesatamissa.

Satamapaikan varaus: Satamapaikka.com

Vene-lehti 6/2021

Perämerellä sijaitseva Tankar on jo vuosikymmeniä ollut suosittu vierailukohde. Kokkolan kaupunkiin ja sen vierassatamaan on matkaa noin 10 meripeninkulmaa.

Tankar on Suomen valovoimaisimpia maljakoita ja se näkyy 27,5 meripeninkulman päähän. Valo oli poikkeuksellisen vahva jo majakan valmistuessa 1889. Vuonna 1961, kun majakka sähköistettiin, valovoima kaksinkertaistui nykyiseksi.

Ensimmäinen merimerkki saarella oli kivikummeli, jonka huippumerkkinä oli tynnyri pitkän tangon päässä. Tankarin nimi tulee ilmeisesti tuosta tangosta. Kummelin kiviä käytettiin majakan rakentamiseen, mutta niitä on vielä kasassa majakan lähellä. Osa kivistä on kävijöiden rannasta kantamia.

Nähtävää riittää. Pieni museo kertoo hylkeenpyynnistä, ja majakanvartijoiden valkoiset talot seisovat vielä tukevasti sen ympärillä ehjänä kokonaisuutena. Kesäasuntoina palvelevat mökit ovat puolestaan punaisia. Kahvila toimii 1800-luvun maalaamattomassa rakennuksessa, joka on siirretty Tankariin muualta. Vanhin yksityinen rakennus on vuosimallia 1768. Vaatimaton kappeli on vielä vähän vanhempi ja kaikessa karuudessaan erittäin vaikuttava.

Tankar on Natura-aluetta ja tunnettu ennen muuta linnuista. Lajeja on havaittu yli 220. Majakan valokeila houkuttaa synkkinä syysöinä muuttavia pikkulintuja, ja parhaimmillaan ohi matkaavia lintuja on havaittu vuorokaudessa yli 30 000.

Saarelta on löydetty yli 176 kasvilajia, joukossa myös harvinaisuuksia kuten ketonoidanlukko. Kallioiden lisäksi on katajanummia sekä vähitellen umpeen kasvavia ketoniittyjä.

Tankarissa voi nähdä myös jääkauden merkkejä. Silokallioilla on irtolohkareiden jättämiä, luode-kaakko -suuntaisia jälkiä. Tankar nousi merestä noin tuhat vuotta sitten, ja maankohoaminen jatkuu hitaasti edelleen. Täällä Pohjanmaallahan kohoaminen on voimakkainta Suomessa.

Anne Sjöholm

Kippari 11/2011:

Tankarin majakkasaaren vieraslaiturissa on tilaa 10-15 veneelle, kiinnitystavasta riippuen ja poijukiinnitys on ainut hyväksyttävä tapa. Vaikeasti liikkuvat henkilöt tai pyörätuolilla liikkuvat voi jättää vankempaan yhteyslaituriin, jonka jälkeen tulee vene siirtää vieraslaituriin. Aikataulun mukaista liikennettä ei saa häiritä, mutta toiselle puolelle sitä laituria voi tilapäisesti kyllä kiinnittää.

Tankar on nykyään erittäin suosittu matkailukohde ja joskus saattaa olla ahdasta laiturissa. Käydessäni satamassa joku vuosi sitten heinäkuussa ei ruuhkasta ollut tietoakaan.

Satamaan ajo ja turvallisuus

Satamaan johtaa linjatauluin merkitty väylä ja laituri on sisään ajettaessa heti vasemmalla puolella. Pikkutuulen voima ei vieraslaituriin heti pure mutta hyvin pientä pumppausta saattaa tapahtua. Paikalla ollessani satama-allas oli aivan tyyni, vaikka ulkoa pientä aallon kohinaa kuuluikin.

Sataman syvyydeksi ilmoitetaan 3-3,5 metriä, joka riittää monelle.

Maissa havaittua

Tankarin saari on matalaa pensaskasvillisuutta ja siellä täällä on matalaa lehtimetsää. Saari on kallioinen ja noin 780 metriä pitkä ja leveys on alle puoli kilometriä. Saaren pinta-ala on vajaat 21 hehtaaria.

Laiturilta rakennuksia ja majakkaa katsellessa tulee mieleen joku muu maailma kuin se hetki, missä elämme.

Liikuntarajoitteisia henkilöitä ajatellen osa saaren ”pitkospuuteistä” on mitoitettu pyörätuoleilla liikuttavaksi. Tärkeisiin paikkoihin pääsee myös pyörätuolilla, kuten invavessaan, ravintolaan, majoitustiloihin ja museoon. Saarella liikkuessa tulisi ainoastaan käyttää pitkospuita tai polkuja. Luontoa tulee myös kunnioittaa ja roskaaminen on ehdottomasti kielletty.

Kappeli saareen on rakennettu vuonna 1754. Sitä ei ole koolla pilattu, sen pituus on 8,2 ja leveys 6,25 metriä.

Makkaranpaistoa voi harrastaa heti laiturin läheisyydessä. Ravintolaan on muutama metri enemmän ja sieltä saa myös ostaa ne unohtuneet makkarat. Päivittäin on ravintola Café Tankarissa tarjolla esimerkiksi kalakeittolounas.

Lintutorni on saaren paraatipaikalla. Lintutornista vastaa Keski-Pohjanmaan lintutieteellisen yhdistyksen alaisuudessa toimivan erillisen Tankarin lintuaseman toimikunta.

Iso kivikasa kylän pihamaalla on vanhan kummelin paikka, johon vanhaan tapaan tuodaan ainakin päänkokoinen kivi saaren rannasta. Kiven saa vain tuoda ensi kertaa saarelle tuleva henkilö. En tiedä, vieläkö tapa on voimassa näinä päivinä.

Tankarin kunniaksi on julkaistu postikortti ja postimerkki. Saaren majakka on kuvattu 1889 ja tietenkin mustavalkoisena ja kortin julkaisun ja kuvan ottohetken aikaero on 122 vuotta. Kokkolassa oli postissa aiheesta näyttely lokakuussa 2011 ja se sai ainakin filatelistit liikkeelle.

Hylkeenpyyntimuseossa voi miettiä menneitä. On ne olleet aikoja ne. Rannassa on vaja, jossa on hylkeenpyyntivene romppeineen. Saaressa on noin 50 eri rakennusta, joissa on toimintaa melkein jokaisessa.

Luotsiasema on itäpuolella saarta heti kylän laidalla ja luotsiveneiden satama syvässä onkalossa kovilta tuulilta suojassa. Luotsiaseman rakennukset ovat uutta rakennuskantaa vuodelta 1975 ja helppo tunnistaa päädyssä olevasta valvontatornista.

Saaren kivikkoisuudesta huolimatta ei kuitenkaan käärmeitä ole havaittu, mutta muuta elämää on sitäkin enemmän. Esimerkiksi lintulajeja saarella on havaittu lähes 260, joista suurimpiin kuuluvana merikotka.

Koirat on saarella pidettävä kytkettynä. Saaren pohjoisosan suojelualueella liikkumista on vältettävä.

Nähtävyydet

Tankarin majakka Kokkolan ulkosaaristossa on rakennettu vuonna 1889 ja sen korkeus merenpinnasta on 37,8 metriä sekä maanpinnasta 29,6 metriä. Rakennusmateriaalina on käytetty teräslevyä ja se on valmistettu ilman välitasanteita. Majakan peltikuori on niitattu ristipalkkeihin. Kierreportaissa on 122 askelmaa ja majakan rakenteissa on yli 900 000 niittiä. Majakka on pystytetty pyöreälle vankalle graniittiselle kivijalalle.

Huippuaan kohti kapenevan majakan muoto on kaunis, katsoo mistä suunnasta hyvänsä ja sen huipulla on nykytekniikkaa.

Majakkapäivinä pääsee tutustumaan nousemalla 122 rappusta ylös ja maksamalla pienen korvauksen eli kolme euroa per henkilö. Perhelippu oli seitsemän euroa kesällä 2011.

Muulloinkin pääsee sopimuksen mukaan ryhmän kanssa, mutta siitä on sovittava ainakin pari viikkoa ennen tapahtumaa.

Tankarin majakalle on aikataulun mukaista liikennettä Kokkolasta ja taksivene liikkuu tarvittaessa. Tankariin pääsee Suntinsuun leirintäalueen vieressä olevasta satamasta m/s Jennyllä ja taksiveneellä. Matka kestää noin puolitoista tuntia.

 

Kommentoi

X