Tilaa

Raippaluodon silta

Tiedot

Koordinaatit:
63°12,4’ P, 21°27,7’ I
Satamanro:
1556
Karttasarja:
F
Merikartta:
825
Vieraspaikkoja:
10-15
Syvyys:
7-8 m
Kiinnitys:
poiju, ankkuri, kylki
  • Palvelut

  • jätehuolto
  • joukkoliikenne
  • kahvila
  • kioski
  • ravintola
  • sähkö
  • sauna
  • vesi
  • wc

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

KIPPARI 2/2011:

Raippaluodon silta on maamerkki, jota ei voi olla näkemättä. Silta valmistui vuonna 1997 ja se on Suomen pisin silta, 1 045 metriä ja tyypiltään se on vinoköysisilta. Vapaa alikulkukorkeus on 26 metriä. Keskiaukon suurin leveys on 250 metriä, joten huviveneellä ei pitäisi tulla alituksessa ongelmia.

Sillan ajoradan kokonaisleveys on 12 metriä, josta 8,45 metriä on varattu autoliikenteelle ja kevytliikenteen väylän leveys on 3,75 metriä. Sillan valmistuttua vanha lauttayhteys mantereen ja Raippaluodon välillä poistettiin.

Sillan Raippaluodon puoleisessa päässä on vieraslaituri, jossa venepaikkoja on 10-15. Kiinnitystapoja on monia, joko poijuun, ankkuriin tai kylkikiinnitykseen. Poijuja oli käydessäni kolme kappaletta ja lisää on tulossa. Sataman syvyydeksi ilmoitetaan 6-7 metriä, joten se ei ole kiinnityksen esteenä.

Pitempiaikaista oleskelua varten olisi syytä käydä ilmoittautumassa paikallisessa Berny’s kahvila-ravintolassa.
Palvelut satamassa laajenevat ja kesäksi on tulossa sauna. Satamamaksu on ollut lähes olematon. Palvelu on toiminut hyvin, jos vaikka on tarvinnut sähköä tai vettä. Nyt palvelu laajenee saunalla, joten maksu todennäköisesti hieman kohoaa, ymmärrettävistä syistä.

Satamaan ajo ja suojaisuus

Satamaan on helppo saapua kummasta suunnasta tahansa ja vettä riittää isollekin jahdille. Sillan voi hyvin alittaa runkoväylää pitkin tai ennen sillan alitusta erkanevaa 1,5 metrin väylää. Satama on jonkin verran avoin kaakkoistuulille. Varapaikkaa on kovalle kelille vaikea läheltä löytää, mutta ainahan voi siirtyä sillan eteläpuolelta olevan Bergskäret-saaren suojanpuolelle ankkuriin.

Maissa havaittua

Laituri on pitkä ja perustettu aallonmurtajan rakenteisiin. Satamasta liikennöi merenkurkun alueella M/S Corina, johon mahtuu 55 matkustajaa. Aluksessa on myös A-oikeudet. Jos on mahdollista, niin tällainen risteily antaa välipäivän omaan veneilyyn ja avartaa tietoisuutta Merenkurkun monista mahdollisuuksista. Laiturin tyvessä on taideteos ja ihmeteltävää siinä riittää, mielikuvitusta vaan kehittämään!

Kivenheiton päässä on Berny’s -kahvilarakennus, jossa on hyvä palvelu ja kotoinen tunnelma, ahkeran asiallisen henkilökunnan hoidellessa hommiaan. Kannattaa käydä syömässä seisovasta pöydästä, saa ainakin oman veneen kokki vapaapäivän.

Infokioski on kahvilassa. Tietoa saa Maailmanperintökohteesta, joka alkaa käytännössä tästä. Raippaluoto kuuluu siihen osana. Kohde on merkitty vuonna 2006 luetteloon.

Sillan massiivisuutta kannattaa käydä katsomassa kävellen ja nautiskella näkymistä niin kauas kuin silmä näkee. Sillalla on näköalapaikat, ettei tarvitse seisoa liikenteen tukkona. Tuuli on usein aika voimakas, vaikka sitä ei rannasta lähtiessään juuri havaitse. Kannattaa siis ottaa pusakka mukaan kesälläkin. Kotitarvekalastajia on sillalla usein parvittain kymmenine koukkuineen ja silakka-aikaan jopa ”ruuhkaksi” saakka. Viimeisintä kalaintoa sillalla en tiedä, mutta kesällä 2008 vielä näin oli.

Liikennettä sillalla on ainakin kesäaikaan runsaasti, osa on ihmettelijöitä ja osalla oikeata asiaakin Raippaluotoon. Suosittelen sillalla kävelyä koko perheelle – tuleepa samalla testattua kenellä on korkeanpaikankammo.

Nähtävyydet

Sillalta saa ihailla maisemaa vähän ylempää mitä normaalisti venereissulla näkee. Raippaluoto on myös oma maailmansa, johon kannattaa tutustua.

Lisätietoja: www.matkailupohjanmaa.fi

Kommentoi

X