Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Kotka, Sapokanlahti (Meriniemi)

Tiedot

Koordinaatit:
60°27,5' P, 26°57,2' I
Satamanro:
149
Merikartta:
A 609, 610
Vieraspaikkoja:
58
Syvyys:
2–5 m
Kiinnitys:
laituriin+aisa
Satamamaksu:
alk. 25 €
Yritys:
Marina Café Laituri
Puhelin:
044 239 9915
  • Palvelut

  • esteetön satama
  • imutyhjennys
  • joukkoliikenne
  • jätehuolto
  • kaasu
  • kahvila
  • kauppa
  • kioski
  • luontopolku
  • näköalapaikka
  • polttoaine
  • ravintola
  • sauna
  • suihku
  • sähkö
  • veneluiska
  • vesi
  • wc

Jakeluaseman tiedot

Hinnat perustuvat lukijoiden antamiin tietoihin.

2019

Ritoil, puh. 050 516 0805

Bens 98 ja 95, D

A 24/7 K

kmvs.fi

Rekisteröityneet käyttäjät voivat päivittää polttoaineiden hinnat.

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Vene-lehti 5/2020

Jos joutuu pilkkomaan kesän purjehduksensa useaan osaan, Kotka on mainio tukikohta. Suojaisaan vierassatamaan on turvallista jättää vene pidemmäksikin aikaa, ja bussiyhteydet Kotkaan toimivat hyvin. Linja-autoasemalta on lyhyt kävelymatka satamaan, ja matkan varrelle osuu vielä hyvä ruokakauppakin.

Kotkan edustalla aukeaa itäisen Suomenlahden kaunis saaristo. Saaria on tiiviisti, joten päivämatkat voi halutessaan jättää lyhyiksi. Lenkin voi myös päättää vaikkapa Loviisaan tai Haminaan, joista niistäkin pääsee bussilla kotiin.

Peruspalvelut taattu

Perinteikkään Kotkan Pursiseuran satamassa on vierasveneille oma laituri ja reilut 50 paikkaa. Sähköä ja vettä saa laiturilta helposti. Saunarakennus on sopivasti vieressä. Satamamaksun hinnalla löylyihin pääsee pitkin päivää, ja välillä voi pulahtaa mereen uimaan.

Rannan kahvilassa käy kuhina, kun veneilijät ja muut asiakkaat yrittävät päättää, mitä houkuttelevasta leivonnaistiskistä valitsisi. Viereisessä vanhassa paviljongissa ravintola Meriniemi tarjoilee lounasta.

Satamassa sijaitsee pieni verstas, jossa myydään käsitöitä. Meidät toivottaa tervetulleeksi yli 70-vuotias Matti Karas. Hän kertoo kaikkien mallien ja materiaalien olevan merimiesperinteen mukaisia purjelaivojen aikakaudelta.

Sataman reunustalta alkaa kaunis puisto. Jos on kiinnostunut taivaankappaleista, voi kävellessä tutkia niitäkin. Puistoon on nimittäin tehty planetaario, joka esittelee aurinkokuntamme kappaleet ja niiden väliset etäisyydet mittakaavassa 1: 2 000 000 000. Tunnissa ehtii tutustua kaikkiin planeettoihin puistossa ja kaupungin kaduilla, sillä kulkija liikkuu ”valon nopeudella”. ”Aurinko” sijaitsee Meripuistossa Kotkansaaren eteläkärjessä, ”Uranus” Sapokanlahden venesatamassa ja ”Pluto” Kantasatamassa Merikeskus Vellamon edustalla. Merihistoriaa tulviva Vellamo onkin monelle jo tuttu kohde merellisessä Kotkassa.

Kirjoittaja: Anne Sjöholm

Satamia runkoväylän varrelta 8

Kotka on itäisen Suomenlahden merihenkisin kaupunki. Sen tapahtumista perinteisimpiin kuuluu Meripäivät, jolloin Sapokanlahti täyttyy sadoista veneistä ja kadut tapahtumista. Meripäivät tosin jakaa jonkin verran mielipiteitä: on niitä, jotka ehdottomasti haluavat mukaan, ja niitä, jotka juuri silloin ehdottomasti pysyvät poissa.

Kotka on Suomen vilkkaimpia satamakaupunkeja. Niinpä sitä lähestyessä huviveneilijän on syytä olla tavallista tarkempana muun liikenteen suhteen. Huolta ei kuitenkaan kannata liioitella, sillä itse kaupunki on tutustumisen arvoinen kohde.

Nyrkkisäännöt ammattiliikenteen väistämiseksi ovat yksinkertaiset: noudata meriteiden sääntöjä, älä mene liian lähelle ja vältä poukkoilevia suunnanmuutoksia. Pidä sellainen etäisyys, että itse koko ajan näet komentosillan, silloin sieltäkin nähdään sinut. Kun vielä pidät suuntasi ja nopeutesi, aikeesi on helppo ymmärtää. Suurten laivojen ohjausliikkeet ovat hitaita, joten yllättäen keulan editse yrittävät huviveneet aiheuttavat äkkiä harmaita hiuksia ruorin ääressä.

Suojaisuus ja satamaan ajo

Väylä Sapokanlahteen on selkeä eikä tarkka navigointi tuota ongelmaa. Erikoiskartta 1:20 000 näyttää kaiken sen, mikä on oleellista huomata Kotkaan ajettaessa.

Paikka, johon kiinnityin Kotkassa oli Sapokanlahden vierassatama. Molemmin puolin laituria on yhtensä noin 50 paikkaa poijukiinnetyksellä. Oikean laiturin tunnistaa helposti, sen päässä on vierassataman merkki: sinisellä pohjalla valkoinen ankkurin kuva ja teksti ”Vierassatama.” Palvelut ovat kohtuullisen lähellä ja tankkauspiste näkyy aallonmurtajalla. Satamaa hoitaa Kotkan Pursiseura.

Sapokan vierassatama on jonkin verran alttiina idänpuolen tuulelle. Tuulla pitäisi melko reilusti, että mikään muu suunta kiusaisi laiturissa olevaa. Laiturit olivat hyvässä kunnossa ja satamamaksu kohtuullinen, puolelta päivältä kolme euroa.

Maissa havaittua ja palvelut

Kotkan Maretarium näkyy Sapokan satamasta, samoin Merikoulun rakennukset mäellä. Henkilöjunakin saapuu Kantasatamaan, Satamakadun tuntumaan, joten miehistön vaihto käy helposti. Rautatieasema on varsinaisesti Kotkantiellä. Liukkaasti moniin suuntiin pääsee linja-autollakin, asema on keskustorilla. Kävellen pärjää yleensä kyllä, sillä välimatkat eivät Kotkassa ole pitkiä. Tarvittaessa taksin saa tilata numerosta (05) 10 041

Sapokanlahti on siisti satama, kaikki palvelut olivat toiminnassa. Kahvilassa palvelu pelasi ja sämpylät olivat tuoreita.

Nähtävyydet

Vesipuistonmäellä kannattaa käydä ihailemassa eri kivilaaduista tehtyjä paasia sekä 10 000:tta värililjaa. Puiston tunnelmavalaistus on onnistunut hienosti, sitä kannattaa käydä iltamyöhään ihailemassa. Vesipuiston kiinteä hylje kurkistaa vedestä yötä päivää ja hämää ainakin hetken katselijaa.

Kaikkia Kotkan kokoisen kaupungin erikoisuuksia ei toki saa yhteen juttuun sopimaan. Kannattaakin ennen matkaa tutkia kaupungin matkailutoimistosta ajankohtaisimmat ohjelmat ja nähtävyydet. Netissä tietoa löytyy sivuilta www.kotka.fi ja toimiston käyntiosoite on Keskuskatu 6, puh: (05) 234 4424.

Kotkan historian tunnetuimpia tapahtumia ovat Ruotsinsalmen meritaistelut. Juuri tuon salmen läpi kulkee runkoväyläkin. Taisteluita käytiin kaksi Venäjän ja Ruotsin välillä. Ensimmäinen oli vuonna 1789 ja jälkimmäinen 1790. Myöhempi oli Ruotsille voitokas ja jäi historiaan myös Euroopan suurimpana meritaisteluna. Siihen osallistui huimat 500 alusta.

Kukourin saaressa voi piipahtaa katsastamassa Fort Slavan ympyrälinnakkeen rauniot.

Maretariumissa (Sapokankatu 2) on jatkuvasti esillä puolensataa suomalaista kalalajia luonnolliseksi maisemoiduissa akvaarioissa. Lisäksi on vaihtuvia näyttelyitä, sukellusesityksiä sekä opastettuja kierroksia. Suosittelen erityisesti lapsiperheille vierailua.

Museojäänmurtaja Tarmo Kantasatamassa odottaa veneilijää tutustumaan höyrytekniikkaan. Itse vuosia sitten innostuin kaverini kanssa niin, että kun mielikuvituksessamme lämmitimme kattiloita ja auoimme kiikkihanoja, museo huomaamattamme suljettiin. Museonhoitaja kävi päästämässä meidät ulos, eikä edes perinyt lisämaksua ylimääräisesti parista tunnista.

KIPPARI 5/07
Mikko Rajala

VENEVÄEN SUOSIKKIRAVINTOLA -ÄÄNESTYS 2017: 

Ravintola Wanha Fiskari

Lukijamme suosittelevat: Paistettua kuhaa ja kylmäsavulohta.

Ravintola Tulikukko

Sijainnille 10 pistettä

Lukijamme suosittelevat: Jokaiselle löytyy jotakin.

Veneluiskan tiedot

Veneluiska

Kalastusalue: Kotkan edustan vesialueet.
Sijainti: Venesatamassa Maretariumin vieressä.
Osoite: Tallinnankatu 8, Kotka.
Luiska: Kaksi hieman jyrkkää asfalttiluiskaa. Vieressä laiturit. Suojainen satama.
Pysäköinti: Satamassa hyvin tilaa, mutta yhdistelmälle parkkipaikan löytäminen voi olla hankalaa parhaana turistiaikana.
Palvelut: Kotkan palvelut lähellä.

ERÄ 13/10

4 kommenttia artikkeliin “Kotka, Sapokanlahti (Meriniemi)”

  1. Kala-Kalle sanoo:

    Sapokassa on otettu näköjään tuon jutun tekemisen jälkeen uusi vieraslaituri käyttöön, joten tilaa on entistäkin paremmin. Mikäli mielii paatilla Meripäiville (vuonna 2010 29.7.-1.8.), niin kannattaa silti olla ajoissa liikkeellä.

  2. Meripäivät sanoo:

    Kuinka paljon etukäteen kannattaa mennä paikan päälle jos mielii saada paikan meripäivien ajaksi?

  3. Veneellä Kotkaan sanoo:

    Kyllä on Kotkassa onneton tilanne, kun Puuvenekeskuksen vieressä ollutta jakeluasemaa ei enää ole. Iso kaupunki, paljon liikennettä ja vain yksi jakeluasema tavallisen veneilijän käytössä.

Kommentoi

X