Tilaa

Yttergrund

Tiedot

Koordinaatit:
61°58,8’ P, 21°17,9’ I
Satamanro:
1404
Merikartta:
810, 811, 43
Vieraspaikkoja:
Syvyys:
1,5
Kiinnitys:
poiju, ankkuri
Yritys:
Kristiinankaupungin matkailuneuvonta
Puhelin:
040 569 3796
  • Palvelut

  • jätehuolto
  • sauna
  • tulentekopaikka
  • wc

Rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä kuvia.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

KIPPARI 6/2010:

Yttergrundin majakkasaari on retkisatama, jossa on poiju- sekä ankkurikiinnitys, laiturisyvyys on 1,5 m ja saari antaa oivallisen tuulahduksen entisestä majakkaelämästä suojaisessa paikassa.

Saaren satama ja siinä olevat veneet ovat koviltakin tuulilta turvassa.

Laituriin johtava väylä on puhdistettu ja ruopattu jokunen aika sitten kulkukelpoiseksi ja ainakin 1,7 metriä syväksi.

Saarelle tullessa majakan siro profiili puhuttelee ja saari itsessään kallioineen on vaikuttava. Isot rantakivet pitävät yllä meren pauhua kovassa merenkäynnissä ja mainingissa.

Satamaan ajo ja suojaisuus

Runkoväylältä poiketaan majakkasaareen pohjoisen ja koillisen välisuuntaan. Linjataulut, jotka ovat Siipyyn niemen kärjen itäsivulla on syytä pitää huolellisesti kiinni. Oja, mistä ajetaan sisään, on alkumatkaltaan merkitty viitoilla.

Laituri on tarkoitettu ensisijassa paikan vuokranneelle Kristiinankaupungin pursiseuralle. Hyvin on sopinut sekaan satunnainen vierailijakin vuosien varrella.

Satamaan pääsee pohjoisesta tullessa hieman oikaisemaan länsiviitan tuntumasta Harrugrundin eteläpuolelta kohteeseen, josta viitat jälleen ohjaavat aukosta sisään laiturialueelle.

Jos laiturissa ei ole tilaa, voi toki laskea ankkurin laiturin läheiselle alueelle. Kaapeleita tai vesijohtoputkia ei ole karttaan merkitty, jolloin ankkurin voi turvallisesti laskea. Sen pitävyys on pohjassa hyvä.

Maissa havaittua

Laituriin saapujaa on oltu ystävällisesti aina vastassa, elleivät kaikki ole juuri silloin saunassa. Tilaa on järjestynyt satunnaiselle matkailijalle aina ja on tarjottu pesumahdollisuus saunassa, jos se on vähänkin ollut vielä lämmin.

Toinen laituri perämoottoriveneille on heti päälaiturin vasemmalla puolella tulosuunnasta katsottuna, mutta laiturin vieressä on varottava matalaa vettä.

Saari on siisti. Meininki on rauhallista, vaikka kerholaisia on ollut paljonkin saaressa niinä kertoina, kun olen vieraillut.

Majakkamestarin talossa oli hyvä valokuvanäyttely eri kuva-aiheista luonnon helmasta. Kuvat olivat siististi esillä monessa huoneessa, joten nähtävää oli runsaasti.

Rannassa on sähköpistoke, josta hätätapauksessa voi ostaa sähköä – jos paikalla on paikallisen venekerhon jäseniä.

Vesi on kortilla ja se on lähinnä saunakäyttöön, ei siis juotavaksi.

Saunan ovet ovat kokeilumielellä avoinna, jos ilkivaltaa ei tapahdu.

Pihapiirissä on muutama rakennus, joista osa on venekerholaisten käytössä.

Kannattaa kiertää saarta maisemienkin kannalta ja maasto on monipuolista.

Roskis on laiturialueen lähellä – jos niistä on heti eroon päästävä. Roskien jättäminen saareen on synti sinänsä, joten niiden poisvienti on itsestään selvyys.

Kynsitulta voi pitää kohtuudella, mutta puita ei pidä tuhlata. nuotion voi sytyttää vain siihen tarkoitettuihin paikkoihin.

Saaressa on puucee.

Nähtävyydet

Majakka on pienen mutkaisen polun päässä ja se nousee esille koko komeudessaan pihapiiriin saavuttaessa. Sitä voi lähestyä monesta eri suunnasta ja aina se on komean näköinen.

Majakka on rakennettu miehenkorkuiselle, 31 metriä ympärysmitaltaan olevalle pyöreälle kivijalalle. Kiilapultit, joilla majakka on kiinnitetty peruskallioon, ovat 10 cm paksuja.

Majakka on rakennettu ja koottu Kone ja Siltarakennus -verstaalla Helsingissä kerran, jonka jälkeen se purettiin ja kuljetettiin Yttergrundiin lopulliseen sijaintipaikkaansa. Rakennustyöt aloitettiin keväällä 1892 saaren korkeimmalla kalliotasanteella.

Rakennusmateriaali on teräs ja se on koottu niittaamalla. Niittejä on majakan rakenteissa muutamia tuhansia. Majakan korkeus merenpinnasta on 43,6 metriä ja itse tornin korkeus maasta on 40,9 metriä. Majakka on Suomen toiseksi korkein.

Lisää tietoa löytyy mm. Seppo Laurellin Suomen majakat -kirjasta.

Yttergrundin majakkaan kiivetessä kertyy askelmia 230. Rappuset ovat hyvät kävellä sekä ylös että alas. Ylätasanteelle päässeelle selviää majakan hieno rakenne. Kurkistaessa ylhäältä alas siro rakenne paljastuu tästäkin suunnasta.

Majakkaan pääsee vierailulle, jos on hyvää tuuria ja oikea henkilö paikalla. Juhannuksesta on parin viikon odotus, jolloin ovet ovat avoinna. Hyvä mahdollisuus majakan huipulla käyntiin on avoimien ovien päivä 10.7.2010 klo 12-15.30. Myös maksullinen kuljetus on järjestetty Siipyyn Halkoluodon laiturista, tosin säävarauksella.

Nähtävyydet saarella ja sen ympäristössä miellyttävät kiireetöntä matkaajaa. Majakkaan pääsy lisää ulottuvuutta maisemaan ja sen ihailulle, ajatuksen voi uhrata myös majakan rakenteelle. Kaikki toimii majakassa hienosti vieläkin ja toivottavasti pitkään. Saarta kierrettäessä joka kerta majakan sijainti yllättää, että tuossahan se taas on…

Majakan lähivedet ovat vaikeakulkuiset ja matalat, joten varovaisuus on avainsana täälläkin.

Nähtävyys on saaren rannoissa pauhaava meri, jos sattuu paikalle kovan länsituulen tuivertaessa suoraan avomereltä.

Suosittelen käyntiä majakkasaarella. Aikaa tulisi kuitenkin varata ruhtinaallisesti sen leppoisan tunnelman aistimiseen, mikä sieltä henkii. Se tarttuu matkailijan puseroon pitkäksi aikaa.

Lisätietoja

saa Kristiinankaupungin matkailuneuvonnasta, puh. 040 569 3796. Yttergrundin asioista tietää Karl-Erik Ikäheimonen, puh. 040 530 9055. Venekuljetuksia lähialueella hoitaa erikokoisilla veneillä eri toimipisteistä Raimo Nikaniemi, johon saa yhteyden puhelimella numerosta 040 523 2266 – esimerkiksi kun tarvitsee hinausta turvasatamaan.

 

Yksi kommentti artikkeliin “Yttergrund”

  1. helka melin sanoo:

    Hei, harmi, yksityishenkilö joka on kiinnostunut suomen majakoista harrastusmielessä, onko ns.henkilö ilman venettä, autoileva, onko mahdollisuus nähdä komea majakka vain kuvissa, onkohan mahdollisuutta käydä ollenkaan paikan päällä..
    Kiinnostunut ja kiittäen..

Kommentoi

X