Pätevä tankkimittari
Raritan Tankassure on näppärä säiliömittari, jota voi käyttää septi-, harmaavesi- tai makeavesisäiliössä. Tason lisäksi järjestelmä mittaa huohotinputken toimivuutta.
Tunnistimen voi asentaa säiliön päältä tai sivusta. Se yksinkertaisesti lasketaan läpiviennistä säiliön pohjalle.
Täyttöasteet luetaan hallintapaneelista, joka tukee neljää tunnistinta. Säiliöiden täyttöasteet voi lukea myös mobiililaiteella, ja NMEA2000-sovittimella tiedot saa monitoiminäytölle.
Hinta 1050 €, lisätiedot Raritan
Moottorin trimmi näkyviin
Yli kymmenen vuoden ikäinen Actisence EMU-1-adapteri digitoi vanhempien perämoottoreiden analogisten sensoreiden tiedot ja hälytykset ja siirtää ne NMEA2000-verkkoon.
Nyt EMU-1 on saanut uusia kyvykkyyksiä. Sen laiteohjelmaan on koodattu tuki moottorin kippi- ja trimmitiedoille. Ne voidaan siis lukea NMEA-verkkoon kytketyltä mittarilta tai monitoiminäytöltä.
Trimmituen saa päivittämällä EMU-1-yksikkön laiteohjelman, joka löytyy valmistajan nettisivulta.
Hinta ilmainen, lisätiedot Actisence
Langattomasti virtaa
Scanstrut on valmistanut puhelimelle entistä näppärämmän, langattomasti lataavan telineen Aura 10W, jonka pikalataus toimii Qi-standardin mukaisesti Android- ja iPhone-puhelimilla. Jousilukitus pitää puhelimen aloillaan myös kunnon kelissä.
Telineessä on myös magneetti, joka asemoi Applen puhelimen parhaaseen latauskohtaan.
Roiskesuojattu Aura asennetaan tason läpi avotilaan tai sisälle. Kuppimaiseen telineeseen päässyt vesi valuu sen pohjassa olevista rei’istä.
Hinta n. 225 €, lisätiedot Scanstrut
Tekoälyn terästämä
Konenäköön perustuva Sea.AI-tähystysjärjestelmä tarkkailee herkeämättä kulkusektoria omalla kamerallaan. Sen tekoäly on koulutettu havaitsemaan muun liikenteen, merimerkit ja poijut, mutta sen erityinen vahvuus on havaita veden pinnalla kelluvat kohteet.
Nyt Sea.AI on tuomassa markkinoille Brain-äly-yksikön, jossa ei ole omaa kameraa, vaan se toimii kolmannen osapuolen lämpökameroiden kanssa. Brain-tekoäly tekee tyhmästä lämpökamerasta jatkuvasti valppaana olevan tähystäjän.
Lisätiedot sea.ai
Ihan lätkässä
Yanmar on esitellyt uusimpaan moottoriinsa avaimettoman käynnistyksen, joka toimii VC20-moottorinhallintajärjestelmässä. Järjestelmään saa virrat koskettamalla VC20-kytkinpaneelia E-Key-tunnistinlätkällä, tagilla.
Ohut ja kevyt tagi solahtaa nätisti avainnipuun.
E-Key on yhteensopiva yhden ja useamman moottorin ja ohjauspaikan asennuksissa. Järjestelmään voi ohjelmoida 10 tagia.
Lisätiedot Yanmar
Kehittyneempi litium
Akkuja ja aurinkopaneeleita valmistava Sunbeam Systems on ottanut käyttöön Smart Lithium One -akuissa vastaavaa kennotekniikkaa kuin Tesla uusimmissa akuissaan.
Sylinterin muotoiset kennot ovat entistä suurempia, ja ne ovat tabless-tyyppisiä, joissa ei ole juotettuja, epävarmoja kytkentänauhoja. Tabless-kennojen lämmönhallinta on parempi, ja ne kestävät suurempaa purku- ja latausvirtaa.
Kennot on pultattu teräskehikkoon, ja akku on kaikin puolin entistä kestävämpi. Akun valmistus on yksinkertaisempaa ja edullisempaa.
Hinta alk. 990 €, lisätiedot Sunbeam System