Suzuki International Europe GmbH, Suomen sivuliike ja Inhan Tehtaat Oy ovat sopineet yhteistyöstä, minkä seurauksena yhä useampi Buster saa peräänsä Suzukin. Ensi vuoden alusta voimaan astuva sopimus mahdollistaa Busterien esiasennuksen Suzukille.

Buster on suurin suomalainen venemerkki, jolla ei ole esiasennussopimusta vain yhden perämoottorivalmistajan kanssa. Näin kuluttajat ovat itse voineet valita moottorin Busteriinsa. Tilanne tulee olemaan sama jatkossakin, mutta yhä useampi Buster on varustettu määrätyin kaukohallintalaittein jo tehtaalta lähtiessä. Arvattavasti nyt Suzukin kanssa solmittu sopimus ei jo aiemman Yamaha-perämoottoreita koskevan sopimuksen kanssa jää viimeiseksi. Viime vuonna Suomessa ilmoitettiin venerekisteriin 1 473 Busteria, mikä merkitsee yhtä monta vähintään 20-hevosvoimaista perämoottoria.

Suzuki on menestynyt viime vuosina hyvin Suomessa käydyssä perämoottorien markkinaosuustaistossa. 90-luvun vaisujen vuosien jälkeen Suzuki on vähitellen löytänyt tiensä yhä useampaan veneeseen. Muualla Euroopassa Suzuki on ollut merkkinä selvästi suositumpi kuin Suomessa, mutta tilanne on hiljalleen muuttunut.

Suzuki International Europe GmbH, Suomen maajohtaja Panu Vuorimaan mukaan sopimus on Suzukille merkittävä. Hän uskoo nyt solmitun sopimuksen merkitsevän Suzukille sekä lisää myytyjä moottoreita että yleisen arvostuksen paranemista. Sopimus koskee Suomen lisäksi ainakin Iso-Britanniaa, Venäjää ja Saksaa.

Busterin valmistaja Inhan Tehtaat puolestaan pitää tiukasti kiinni veneidensä ”vapaudesta”. Vaikka moni muu venevalmistaja on luovuttanut veneidensä perälaudat yhden perämoottorivalmistajan haltuun, Ähtärissä pidetään kiinni siitä, että veneilijät voivat vapaasti valita moottorin Busteriinsa, ainakin Suomessa. Ruotsissa ja Norjassa Busterit myydään Yamahalla varustettuna.

Esiasennuksella halutaan ennen kaikkea helpottaa venekaupan kuuminta sesonkia huhtikuusta kesäkuuhun. Esiasennuksen ansiosta veneiden toimituksen jälleenmyyjiltä kuluttajille nopeutuvat.

AI 7.8.2008