Tilaa
Jutut

Xtra Stærk Ocean Racing Society – Avomeripurjehdus jälleen huipulle

Yhden veneen miehistölle luotu verkosto on kasvanut kolmessa vuodessa Suomen näkyvimmäksi offshore-kilpapurjehdusta edistäväksi pursiseuraksi.

11.03.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajapepe korteniemi, teemu kiiskinen, tim wright

Nimessä piti olla X-kirjain, ripaus tanskalaisuutta ja jotain karskia muistuttamassa miehistöä veneeltä ja miehistöltä vaadittavista ominaisuuksista. Niinpä Arto Linnervuon ensimmäinen oma purjevene Xp-44 sai nimen Xtra Stærk.

Harrastus ei tosin alkanut nollasta. Linnervuo kertoo purjehtineensa ”nollavuotiaasta asti” perheen mukana. Kilpailuviettikin on aina ollut vahva. Hänen lapsuusvuosinaan kotiseura Soukan Venekerhossa ei juuri ollut junioritoimintaa, joten tarmo suuntautui muihin lajeihin. Mutta kun veneessä oltiin, nuori Arto halusi jatkuvasti trimmata venettä muita väylillä näkyviä kovempaan vauhtiin.

”Isän mukaan minun kanssani purjehtiminen oli siksi välillä aika rasittavaakin”, Linnervuo hymähtää.

Vakavasti kilpapurjehduksen pariin Linnervuo siirtyi vasta paljon myöhemmin aikuisiällä, kavereiden veneissä ja nimenomaan avomerikisoissa.

”Sain siellä tosi vahvan tunteen, että juuri tässä on minulle kaikki kohdallaan: tiukkaa kilpailua ja avointa merta. Aina veneissä olen tuijottanut horisonttia miettien, että jos nyt lähtisi tuonne, niin mitä sieltä löytyisi.”

Kisaamisessa oli silti harmittava sivumaku. Oman perheen ja kavereiden veneillä oli tosiasiassa mahdoton saavuttaa voittoja. Siksi, huolellisen taustatyön ja vertailun jälkeen, Linnervuo päätti hankkia XP-44:n kaudelle 2016.

Arto Linnervuo puhuu XSORS-projektista episodeina. Ensimmäinen vei Xp-44 Xtra Stærkin miehistöineen RORC-tasolle, seuraavaksi noustaan Tuliketun avulla sen terävimpään kärkeen. Kuva Tim Wright

Ensin se miehitettiin omilla kavereilla veneeseen tutustuttaessa. Säännölliset viikkotreenit otettiin käyttöön 2017 ja niitä vetämään Linnervuo värväsi Pasi Palmun, yhden harvoista purjehduksen ammattivalmentajista Suomessa. Sana kilpailukykyisestä veneestä ja kunnianhimoisesta asenteesta houkutti samanhenkisiä alkuperäisen miehistön tuttuja, joita ilmaantui mukaan yhä enemmän. Ensimmäiset merkit mahdollisuuksista pärjätä nähtiin Itämeren kilpailuissa kauden 2017 aikana.

Vuonna 2018 otettiin suuri askel, kun Xtra Stærk päätettiin ajaa ulkomaille ja RORC-kalenterin kilpailuihin. Ensimmäinen tärkeävoitto tuli heti ensimmäisessä RORC:in Volvo Round Ireland Yacht Race -kilpailussa samana kesänä.

Xtra Stærk kilpaili paranevalla menestyksellä Britanniassa, Välimerellä ja Karibialla yhteensä 7:ssä RORC-kilpailussa. Miehistön taitoja hiottiin kovatasoisissa kilpailuissa sekä veneen suorituskykyä ammattilaisten ohjeilla. Siinä tärkeä kontakti oli Alex Thomsonin Hugo Bossin vanha ja Tuliketun nykyinen venekapteeni Will Jackson.

2018-2019 RORC -sarjan päättyessä Xtra Stærk oli IRC1 -luokan kokonaispisteissä neljäs. Kausi 2020 Välimerellä meni mönkään koronan vuoksi, mutta paluu Itämerelle kesällä 2021 toi lukuisia voittoja ml. Gotland Runtin kokonaiskilpailun. Samalla alkoi seuraava episodi Linnervuon ja Xtra Stærkin tarinassa.

Tuliketulla huipulle

Yhden veneen toimintaa ja miehitystä oli pidetty yllä lähinnä talkoovoimin, mutta tukea oli saatu myös sponsoreilta. Rahan käsittelyn selkeyttämiseksi taustalle oli perustettu yhdistys vuonna 2018. Vakio- ja varamiehistöjen kasvaessa syntyi halu osallistua kisoihin myös muualla ja muilla veneillä, etenkin kotimaisessa purjehdusliigassa. Se edellytti yhdistykseltä pursiseuran statusta ja liittymistä SPV:n jäseneksi vuonna 2019.

Samalla syntyi kanava ”pääveneen” miehistöksi haluavien parempaan ja järjestelmällisempään koulutukseen kotimaassa, jonka vesillä Xtra Stærk jatkaa kilpailemista. Maailmaa ja tärkeimpiä RORC-kisoja varten piti hankkia iskukykyisempi tulevaisuudenkin kestävä ase.

”XP-44 on kyllä hyvä, mutta veneet kehittyvät nyt niin nopeasti”, Linnervuo sanoo ja paljastaa suuren tavoitteen.

”XSORS aikoo ensimmäisenä sataprosenttisen suomalaisena miehistönä voittaa jonkin suurista RORC-klassikoista.”

Vene siihen on nyt olemassa. Foilaava Infiniti 52 Tulikettu on vesillä Gosportissa, Britanniassa. Varustelu ja koepurjehdukset vaihtuvat harjoitteluun näinä päivinä ja huhtikuun lopussa on neitsytkilpailu Cervantes Trophy yli Englannin kanaalin.

Tulikettu on oma projektinsa ja XSORS:n kruununjalokivi. Se nähdään Suomessa, kun ensimmäinen meillä pidettävä RORC-kalenterin kilpailu käynnistyy Helsingissä heinäkuun 21. päivänä. Sitä ennen Vene-lehti saa Tuliketusta maistiaiset ja julkaisee täyden esittelyn.

Infiniti 52 Tulikettu nähdään Helsingin RORC-kisassa heinäkuussa. Kuva Teemu Kiiskinen

Xtra Stærk Ocean Racing Society kuitenkin tähtää vielä pidemmälle. Seuran siipien alla ovat myös DH- ja solokisoihin osallistuva Jens Krogellin JPK 10.30 Alma Vida sekä uusimpana Joonas Tuompon MiniTransat-hanke. XSORS oli viime vuonna Baltic Offshore Weekin kisajärjestäjä ja kun perinteinen Suursaari-kisa jouduttiin perumaan, XSORS polkaisi lyhyellä varoitusajalla pystyyn peräti kaksi Round Bengtskär -kilpailua Event4u:n tiimin kanssa. Tuliketun turvallisuus- ja ensiapuvastaavat ovat kouluttaneet myös muiden tiimien jäseniä kansainvälisen Personal Offshore Safety -sertifikaatin saamiseksi vaadittavalla kurssilla Ahvenanmaalla sekä on osallistunut Espoon Merikoulussa kurssien suunnitteluun ja toteutukseen.

Jäsenmäärä hipoo sataa ja kaikkia yhdistää eri kotiseuroista ja venetaustoista riippumatta halu palauttaa suomalainen avomerikilpapurjehdus kansainväliselle huipulle.

Mukana on Oskari Muhosen kaltaisia nuoria huippulahjakkuuksia, joille lanataan reittiä olympialuokista suuriin köliveneisiin. Heille kulta-ajoilta saatuja oppeja jakavat vanhat ketut ja konkarit, kuten Kenneth Thelén ja Tompe Johansson. Linnervuo on onnistunut Xtra Stærkin ja Tuliketun kautta luomaan suhteita nykyisen OS-kilpapurjehduksen ja venevalmistuksen kansainväliselle huipulle.

XSORSin sisällä jo oleville purjehtijoille tilanne on innostava ja herkullinen. Lähempää tai kauempaa ulkopuolelta seuraaville se on uteliaisuutta kutkuttava. Näytöt, ne kaikkein tärkeimmät asiat, ovat joka tapauksessa olleet sekä vaikuttavia että lupaavia.

Joka uskaltaa niin nähdä, voi havaita horisontissa suomalaisen Ocean Race -projektin häivähdyksen.

DSS-foilipursi Infiniti 52 Tulikettu lienee radikaaleimmin moderni kisavene, mitä suomalaistiimeillä on koskaan ollut käytössään. Kuva Teemu Kiiskinen

Lisätietoja Xtra Stærk

 

Lue myös nämä

X