Tilaa
Testit

XO 200 S – Persoona pelissä

XO on alumiinivene, joka ei helpolla asetu luokkaan. Se on kuin kapinallinen, joka ei haluakaan massojen suosiota.

12.05.2012

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajapasi nuutinen

XO ei ole joka pojan vene, ei ainakaan 200 S. Se on persoonallinen niin olemukseltaan kuin ajettavuudeltaan.

XO:n ajaminen on taitolaji vähän samaan tapaan kuin urheiluauto: se vaatii tietynlaista asennetta ja osaamista. Veneen leimallisin ominaisuus ajettavuuden kannalta on sen vesilinjan kapeus ja pohjan 22 asteen V-kulma perässä. Kun yleensä veneet suunnitellaan kompromisseiksi tehontarpeen, kulutuksen, vakavuuden ja ajettavuuden välillä, XO:ssa ei paljoa ole ajateltu vakavuutta tai pientä tehontarvetta.

Mittaustuloksemme osoittavat, ettei XO 200 silti ole bensarosvo. Se kulkeekin joutuisasti kohtuullisella teholla, mutta ajamista se vaatii, eikä se vakavuudessa ole luokkansa priimuksia.

XO 200 S:ssa on runsaasti erikoisia ratkaisuja ja vene maksaa noin 5 000 euroa enemmän kuin muut saman kokoluokan alumiiniveneet. Se vaatii kuskiltaan luonnetta, mutta kun sen kanssa kerran on päässyt sinuiksi, vene palkitsee käyttäjänsä.

Vain neljä istumapaikkaa tämän kokoisessa veneessä on vähän.

Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 5/2012.

Tekniset tiedot

Pituus
Leveys
Syväys
Paino
Kantavuus
CE-luokitus
Teho
Polttoainesäiliö
Hinta
Koeajoveneen moottori
Koeajoveneen hinta
Suunnittelijat
6,30 m
2,14 m
0,75 m
850 kg ilman moottoria
5 henkeä
C (rannikko)
190-150 hv
210 litraa
27 500 euroa
Yamaha F150
42 200 e
Jarkko Jämsén ja Sakari Mattila
Valmistuttaja: XO Boats Oy, www.xoboats.fi

Lue myös nämä

X