Tilaa
Volvo Ocean Race 2017-18

VOR: Ratkaisutaistelu

Viimeinen eli 11:s Volvo Ocean Racen etappi starttasi hyvässä tuulessa Göteborgista. Taistelu kokonaisvoitosta on kolmen kauppa.  

21.06.2018

KirjoittajaKari Wilén

Göteborgista lähdettiin suoraan avomerelle purjehtimatta turhauttavia edestakaisia rataosuuksia yleisön edessä.

Lähtö tapahtui tiukkaan sivutuuleen ja parhaan startin ottivat Scallywag linjan tuulen puoleisesta päästä ja AkzoNobel keskeltä linjaa. Sen sijaan johdossa olevan MAPFREn perämies Pablo Arrate arvioi startin väärin, eikä päässyt nousemaan alalipun ohi, vaan joutui tekemään ylimääräiset koukerot.

AkzoNobel hyökkäsi kärkeen ja Dongfeng ohitti kohta Scallywagin paremman venevauhdin turvin, ja toisella portilla ranskalaisen Charles Caudrelierin kipparoima kiinalaisvene oli jo lähellä ohittaa tanskalaisen veneen.

Ilmeisesti rataa on muutettu siten, että ensin luovitaan Norjan etelärannikolla olevalle kääntöpisteelle, sen jälkeen suunnataan etelään Århusin edustalla olevalle kääntömerkille ja sitten Tanskan pohjoispuolitse Hollannin Haagiin. Ratamuutoksesta ei ainakaan tätä kirjoitettaessa ole löydettävissä mitään tietoa maailmanympärikisan nettisivuilta.

Legendojen startissa nähtiin hieman erilaisia veneitä, kuten etualalla oleva Flyer, jolla nyt jo edesmennyt Whitbread-legenda Conny Van Rietschoten voitti vuoden 1977-78 maailmanympärikisan. Keskellä suomalainen VO60, entinen Tokio II. © Jesus Renedo/Volvo Ocean Race

Verkkosivuilta ei myöskään löydy tietoa siitä, miten Legendojen regatta starttasi. Tai starttasiko ylipäänsä, kuten suunniteltua, 45 minuuttia ennen VOR-veneitä, suoralle reitille Haagiin. Linjalla piti ennakkotietojen mukaan olla tusinan verran Whitbread- ja VOR-veteraaneja, mm. suomalaisomistuksessa nykyään oleva V60 Tokio. Mutta kuvista päätellen veteraaniveneet ovat todella matkalla kohti Hollantia.

Viimeiselle osuudelle lähdettiin asetelmasta, että kolme venettä eli MAPFRE, Brunel ja Dongfeng on periaatteessa tasapisteissä. Dongfeng sillä olettamuksella, että saa lisäpisteen nopeimmasta purjehditusta ajasta maailman ympäri. Eli maaliintulojärjestys Haagissa on ratkaiseva ja samalla on muistettava, että osuuden voittaja saa aina yhden lisäpisteen.

Startin jälkeen Dongfeng oli parhaissa asemissa, mutta ei sovi unohtaa, että Bouwe Bekkingin Brunel-miehistö on heikon alun jälkeen löytänyt venevauhdin ja sopivan miehistön kokoonpanon, samalla kun Xabi Fernandezin espanjalaismiehistön suoritus on ollut hiipumaan päin.

 

Lue myös nämä

X