– Tästä on nyt pakko ottaa kuva.
Kaksi miestä kaivaa kameroitaan esille messujen neloshallissa. Edessä seisoo komeana lähes kymmenmetrinen ja yli 100-vuotias puuvene. Vuonna 1905 rakennettu Vilhelmiina on tullut messuille kertomaan ja jatkamaan tarinaansa.
Harvinainen pala historiaa
Pasi Tinnilä osti Vilhelmiinan neljä vuotta sitten Lahdesta puusepältä.
– 1900-luvun alun puuveneet ovat erittäin harvinaisia, näitä on jäljellä ehkä muutama Suomessa, Tinnilä sanoo.
Veneellä on ollut tiettävästi noin viisi omistajaa. Sen alkutaival on hämärän peitossa, mutta todennäköisesti vene on tuotu Suomeen tilaustyönä lahden takaa Tukholmasta.
Vuosien varrella Vilhelmiina on seilannut ainakin Päijänteellä ja Vesijärvellä. Vuoteen 1923 asti sitä käytettiin yhdysliikenteessä Kuokkalan sahan ja Jyväskylän sataman välillä.
– Vene on ollut aktiivisessa käytössä viimeksi 1980-luvun lopulla. Itse en ole koskaan veneillyt sillä, Tinnilä kertoo.
Läpi muuttuvien tuulien
Yli satavuotisen historiansa aikana vene on käynyt läpi monia muutoksia. Salonkia on madallettu, kylkiä maalattu valkoisella, rakenteita uusittu, etukajuuttaa korotettu ja ohjaustilaan rakennettu katto.
Tinnilä aloitti kaunottaren peruskorjaamisen vuonna 2009. Työ vaatii aikaa, kun kyseessä on kuusinumeroisen summan arvoinen harvinaisuus.
Veneen ehostamisesta tietää oman osansa myös Erkki Katajainen. Hänen isänsä osti Vilhelmiinan vuonna 1934 huutokaupasta ja teki siihen täydelliset muutokset sotien aikana.
– Veneilimme Vilhelmiinalla Päijänteen laidasta laitaan. Moottorina toimi nelisylinterinen Wickström, Katajainen muistelee.
Auta kertomaan tarinaa
Tinnilä on saanut messujen myötä paljon yhteydenottoja ihmisiltä, jotka tietävät jotain Vilhelmiinan menneisyydestä. Tarinassa on kuitenkin edelleen epäselvyyksiä ja aukkoja, jotka kaipaavat tarkennusta.
Aluksen tulevaisuus on niin ikään kirjoittamaton. Tinnilä odottaa oikeaa omistajaa, joka pystyy tarjoamaan Viilhelmiinalle hyvän kotisataman.