Tilaa
Testit

Vertailussa eliönestomaalit – Vähemmän myrkkyä veneen pohjaan

Veneiden eliönesto on muuttumassa voimakkaasti. Ympäristönäkökohtien huomioiminen haastaa vanhat menetelmät ja tuotteet.

06.01.2023

Kirjoittajaari inkinen

KuvaajaTomi Tähti ja Mirva Kakko, mittaukset ari inkinen

  • Hempel Silic One
  • Hempel Hempaspeed TF
  • International Trilux Hard Eco
  • Veneziani Raffaello Eco
  • Biltema Alu Lake

Verrokki

  • Hempel Hard Racing Xtra

Viisi myrkytöntä maalia

Mekaaninen puhdistus on suhteellisen helppo tapa pitää pohja puhtaana, mutta jos vene on kauden aikana nostettava useasti, kustannus voi yllättää.

Maalaaminen on siten lopulta suhteellisen helppo ja kustannustehokas tapa pitää pohja puhtaana etenkin, kun myrkyttömien maalien käsittely on turvallisempaa ja kaikin puolin yksinkertaisempaa kuin myrkkymaalien.

Alan markkinajohtaja on tanskalainen Hempel, jonka valikoima venemaalihyllyissä on laajin, kun mukaan laskee edullisemman Blakes-tuotesarjan. Hempelin Light Primerista on tullut lähes synonyymi pohjamaalille.

Vahva asema on myös Biltemalla; etenkin hinta-laatusuhde on puhutellut veneilijöitä. Kolmantena on Akzo Nobel -yhtymään kuuluva International, jonka merkitys on viime vuosina pienentynyt tuotevalikoiman supistuessa kiristyneiden määräysten vuoksi.

International on kuitenkin juuri esitellyt uuden biosidittoman B-Free Explore -silikonimaalin. Sen pinta on hyvin liukas, ja valmistajan mukaan veneen nopea liike irrottaa eliöstön. Maali kestää myös harjapesun.

Suomen markkinoilla näkee myös pienempiä merkkejä, kuten italialainen Veneziani, LeFant ja Seaboost. Kaikilla on tarjota myös niin sanottu ekomaali.

Vertailumme viisi maalia ovat otanta Suomessa myytävistä fysikaaliseen vaikutukseen perustuvista maaleista. Verrokkina on perinteinen kova myrkkymaali, dikuparioksidia sisältävä Hempel Hard Racing Xtra.

Hempel Hard Racing Xtra.

Testialustana käytimme liukuvaa venettä, johon maalattiin kutakin maalia kaksi paneelia, yksi kummallekin puolelle kölilinjaa. Ennen pohjamaalausta pohja lasikuulapuhallettiin ja puhdistettiin. Maaleja maalattiin 2–3 kerrosta purkin ohjeen mukaan. Hempel Silic Onen alle maalattiin lisäksi suositeltu tartuntamaali Tiecoat.

Testialustana toimi Aquador 26 DC.

Silic One on ennen kaikkea liukkaaseen pintaan perustuva uuden sukupolven eliönestomaali. Silikonipohjaisena se muodostaa hydrogeelisen mikrokalvon, joka hylkii kasvustoa. Sen alle suositellaan sidoskerrosta. Valmistajan mukaan Silic One uusitaan kahden vuoden välein. Maali soveltuu metalli-, puu- ja lujitemuoviveneille.

Hempel Silic One.

Vertailun toinen Hempel-maali Hempaspeed TF on ohutkalvomaali, jossa myös käytetään hydrogeelitekniikkaa. Silic Onesta se eroaa enemmän perinteisenä kovana maalina, ja sitä suositellaan nopeisiin veneisiin, jotka on mahdollista pestä kauden aikana. Hempaspeed TF soveltuu maalattavaksi myös vanhan eliönestomaalin päälle, mutta edellyttää tartuntamaalin käyttöä. Maali soveltuu metalli- ja lujitemuoviveneille.

Hempaspeed TF

Trilux Hard Eco on kaksikomponenttinen epoksimaali, jonka vahvuus on poikkeuksellisen kova pinta. Trilux ei toimi erityisen hyvin eliönestomaalina, mutta se onkin tarkoitettu pestäväksi kauden mittaan. Trilux Hard Eco on erityisen suosittu kilpaveneissä, jotka nostetaan kauden aikana ylös monta kertaa tai jopa säilytetään kuivilla. Maali kestää voimakastakin pesua ja myös märkähiomisen. Se sopii metalli- ja lujitemuoviveneille.

Olisimme ottaneet testiin mukaan Biltema Hard Bottom Paintin, mutta sitä ei löytynyt pääkaupunkiseudun myymälöistä. Sen sijaan mukana on Biltema Antifouling Alu Lake. Sekin on myrkytön maali, jota nimensä mukaisesti suositellaan makeaan veteen ja Pohjanlahdelle. Halusimme nähdä, miten maali toimii Suomenlahdella. Bilteman kerrossuositus on kolme.

Biltema Alu Lake

Veneziani Raffaello Eco lasketaan biosidivapaisiin maaleihin, mutta se sisältää sinkkiä. EU:n biosidiasetuksen mukaan maali, jonka toimivuus perustuu fysikaalisiin ominaisuuksiin, voi sisältää sinkkiä olematta ”myrkkymaali”. Toiminnaltaan Raffaello Eco on itsekiillottuva, ja sitä suositellaan kylmille ja lauhkeille vesialueille.

Maalit levitettiin valmistajien ohjeiden mukaan veneen pohjaan touko-kesäkuun vaihteessa.

Vertailun tulokset voit lukea Vene-lehdestä 1/2023

Lue myös nämä

X