Tilaa
Testit

Vertailussa automaattireititys – päästäänkö automaattisesti perille?

Venereitin suunnittelu automaattisella reittityökalulla on helppoa. Tökkäät kartalle matkan kohteen. Plotteri luo reitin, ja se on siinä. Vai onko?

02.03.2023

KirjoittajaTimo Kuukkanen Kuvat

KuvaajaValmistajat, Tomi Tähti, Mittaukset Timo Kuukkanen

Plotterireititys

  • AutoRouting, C-Map Reveal X
  • EasyRouting, C-Map Reveal
  • Dock-to-Dock, Navionics+
  • AutoGuidance+, Garmin Navionics+ Vision

Mobiilireititys

  • AutoRouting C-Map – Marine Charts -sovellus
  • Navionics Boating Marine & Lakes -sovellus
  • Orca -mobiilisovellus
  • Sailmate -selain- ja mobiilisovellus

Ensimmäiset automaattiset reitittimet saattoivat opastaa vaarallisten karikkojen tuntumasta, esimerkiksi tämän kiven vierestä.

Veneen automaattinen reititys on ottanut viimeisinä vuosina pitkiä loikkia. Se on saanut samanlaisia toimintoja kuin autojen navigointilaitteet. Eivät ne edelleenkään ole täydellisiä, mutta kun tuntee niiden heikkoudet, automaattisesti laadittujen reittien kanssa pärjää hyvin.

Veneiden automaattisia reitityssovelluksia on ollut tarjolla yli kymmenen vuotta. Ne kehitettiin alun perin muun maailman vesille, joilla veneilyn esteet ovat nähtävissä paljain silmin. Noissa olosuhteissa reititys on oikeastaan ihan turha.

Teoriassa sama periaate toimii Suomen ja Tukholman repaleisilla rannikoilla saarten, luotojen, kivien ja karien lomassa. Turvallisesti navigoitavan reitin luomisessa on paljon muitakin tekijöitä kuin veden syvyys. Joka tapauksessa automaattisen reitityksen kehittämisessä ei alun perin huomioitu täkäläisten merialueiden erityispiirteitä.

Suurin puute ensimmäisen sukupolven automaattisessa reitityksessä on karttojen virheet. Saariston merialueet väylien ulkopuolella on luodattu monin paikoin puutteellisesti. Tämä on osin tarkoituksellistakin, sillä näkymättömiä uhkia sisältävälle laajalle merialueelle on varattu oma roolinsa Suomen puolustusstrategiassa.

Väylien ulkopuolella on siis kareja, joita ei ole merkitty karttoihin. Veneilykelpoisen näköinen vesialue kartalla ei ole sitä aina käytännössä.

Vähimmäissyvyyteen ja alituskorkeuteen perustuvassa reitityksessä on muitakin ongelmia. Väyläverkoston ulkopuolella ei ole merimerkkejä. Navigointivirheiden riski kasvaa, ja navigointilaitteen pettäessä tai GPS-signaalin häirintätilanteessa ollaankin pulassa.

Automaattireitityksessä on yleistynyt tapa laatia reitti veneilyväyliä pitkin. Se on useimmiten paras tapa siellä, missä väyliä ylipäätään on.

Väyläreitityksessä hyödynnetään Väyläviraston digitaalisia tietokantoja väylistä, niiden nimellissyvyyksistä ja alituskorkeuksista. Toki väyläreititystä käyttävä sovellus osaa myös väylien ulkopuolisen reitityksen, tai ainakin olisi hyvä osata.

Vertailu on julkaistu Vene-lehdessä 3/2023

Millainen on hyvä reititin?

Sekä vanhemmalla, veneen mittoihin ja karttapohjaan perustuvalla että väyliä käyttävällä reitityksellä on omat etunsa. Kun reitti ei ole sidottu väyliin, reititys onnistuu paikkoihin ja kohteisiin, missä väyliä ei ole.

Reittien ulkopuolella täytyy tietää mitä tekee. Paikallistuntemuksesta tai paikallisilta saaduista ajo-ohjeista on hyötyä, samoin varovaisuudesta tuntemattomilla vesillä.

Väyläreitityksen ehdoton etu puolestaan on turvallisuus. Väylillä ei ole tuntemattomia kiviä, ja merimerkit ovat aina navigoinnin apuna. Kun reitti kulkee nimellissyvyydeltään riittävän syvällä väylällä, yllätyksiä ei pitäisi tulla normaalin vedenkorkeuden aikana.

Väyläreititys on nopeampaa, sillä vaihtoehtoisia reittejä on vähemmän ja laitteelta vaaditaan vähemmän laskentatehoa.

Hyvä reititin ei tingi turvallisuudesta. Se pystyy yhdistelemään reittejä väylillä ja niiden ulkopuolella, mutta ensisijainen reititys tapahtuu aina väylien mukaisesti. Se ei saa laatia sellaista reittiä, jota veneellä ei voi ajaa.

Sailmate seuraa orjallisesti veneväyliä eikä reititä niiden ulkopuolelle. Reitti Gölisnäsiin päättyi siihen missä väylä loppui.

Monimutkainen karttavalikoimaReititys on karttasovellukseen yhdistetty ominaisuus. Esimerkiksi Furunon GP-sarjan plotterissa Navionicsin kartalla toimii Navionicsin Dock-to-Dock-reititys. C-Mapin kartalla on käytössä EasyRouting-reititys.

Karttojen yhteensopivuus eri plottereihin on monimutkainen himmeli, mutta käydään se läpi jollain tasolla.

Helpoin tapaus on Garmin. Siihen sopivat vain Garmin Navionics -kartat ja sen AutoGuidance-reititys. BlueChartia ei enää saa.

Varoitukset kuuluvat amerikkalaiseen kulttuuriin. Valmistaja välttää niillä vastuut, mutta kun niitä on liikaa, ne menettävät tehonsa. Kuva Garmin Navionics+ Visionin reitistä.

Navicon vanhempiin laitteisiin eli Simradiin, Lowranceen ja B&G:hen sekä Furunon ja Raymarinen plottereihin voi valita C-Mapin EasyRouting-toiminnolla tai Navionicsin Dock-to-Dock-reitityksellä.

Humminbird- ja TheQExperience-plottereihin käyvät Navionicsin kartastot ja Dock-to-Dock.

Navionicsissa on erikoista, että sen Dock-to-Dock-reitityksen saa käyttöönsä vain vuositilausta vastaan. Garminissa reititys toimii ilman tilausta.

Navico on siirtymässä uuteen Android-käyttöjärjestelmään, jota tukevat Simrad NSX ja B&G Zeus S. Niiden yhteensopiva C-Map-kartta on X-versio, jossa tulee täysin uusittu ja huimasti parannettu AutoRouting-reititys.

C-Map Reveal X ja Simrad NSX laativat hyvän ja turvallisen reitin Kivenlahdesta Gölisnäsiin. Lähes mallikelpoinen suoritus.

Raymarinen Lighthouse-kartoissa ei ole vielä automaattista reititystoimintoa, mutta se on työn alla.

Lisäksi on mainittava Furunon puoliksi omistama TimeZero-karttaohjelmisto, joka tarjoaa reititysominaisuuden purjehtijoille, mutta se ei sovellu tähän ryhmään. Sen ainut tarkoitus on hakea nopein purjehdusreitti pitkillä ylityksillä ja avomerellä sään ja veneen polaaritietojen perusteella.

Näiden kaikkien lisäksi automaattiseen reititykseen – tai lähinnä reittisuunnitteluun – on useita mobiili- ja nettisovelluksia, joilla on muutamia etuja.

Mobiilireitittimiä on useimmiten helpompi käyttää kuin reititystoimintoa plotterissa.

Mobiili- ja nettisovelluksia voi käyttää veneen ulkopuolella. Talven aikana kotona, veneilypäivän jälkeen maissa tai naapuriveneessä. Tarpeita on paljon.

Karttajäteillä C-Map ja Navionics on omat, reittisuunnitteluun tarkoitetut mobiilisovellukset. Luodut reitit on helppo synkronoida plotterin muistiin valmistajien omien pilvipalveluiden kautta.

Garmin Navionics+ käyttää mobiilireititykseen ja synkronointiin ActiveCaptain-sovellusta.

Nettiselaimella käytettäviä sovelluksia ovat suosittu, osittain maksullinen Sailmate ja näppärän tuntuinen, ilmainen Vertti. Molemmissa reitin voi luoda käsin tai automaattisesti väyliä myöten. Nämä ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia.

C-Mapin mobiilisovelluksessa on näppärä reittipisteen valinta. Tässä sormi ei peitä valintakohtaa. Orcassa on samantyylinen.

Navionics oppii veneilijöiltä

Navionicsin reititysmenetelmä laatii reitin veneen mittojen ja lyhimmän rantaetäisyyden perusteella. Tämä on yhteistä nykyisissä karttaversioissa Navionics+ ja Navionics Platinum+.

Tämän lisäksi Garmin Navionics+ sekä Navionicsin mobiilisovellus hyödyntävät reitityksessä käyttäjädataa. Kutsutaan sitä vaikka nimellä suositut venereitit tai hot maps. Tämä menetelmä poikkeaa kaikista muista.

Runsaasti kulkujälkiä sisältävä vesireitti on Navionicsin logiikan mukaan reitityskelpoinen, kunhan myös vaadittu syvyys ja rantaetäisyys täyttyvät. Jos huomattava osa veneistä esimerkiksi oikoo viitan väärältä puolelta, myös Navionics todennäköisesti reitittää siitä. Myös väylät otetaan reititykseen käyttäjädatan perusteella.

Teoriassa Navionicsin menetelmään tulee jatkuvasti enemmän tolkkua. Suositut reitit nousevat selvemmin esiin taustakohinasta. Mutta edelleen väylien ulkopuolelle sijoitettuun automaattiseen reittiin tulee suhtautua suurella varovaisuudella.

Epäkohtia ovat samat tutut seikat, minkä vuoksi väyläreititys yleistyi. Reitin varrella ei ole merimerkkejä, ei varsinkaan vaarallisten karikkojen kohdalla, ja paikannusmenetelmissä on epävarmuuksia.

Monille laitteille yhteensopiva Navionics+ reitittää huonommin kuin Garmin Navionics+. Tässä reitti kiertää osittain väylien ulkopuolelta, kun suorin reitti kulkisi väylällä.

Ketjuta lyhyitä reittejä

Kun otat reititystoimintoa käyttöön ensimmäistä kertaa, varmista, että olet ilmoittanut sille veneesi mitat, vähintään turvasyvyyden ja alituskorkeuden. Väärillä mitoilla saa huonoja reittejä.

Vertailussa paljastui, että automaattisen reitityksen heikkoja lenkkejä olivat väylien nimellissyvyydet. Jos käyttäjä ehdoin tahdoin halusi määränpään liian matalalle väylälle, moni sovellus suostui sen laatimaan. Ne kyllä varoittivat kipparin huomiota vaativista osuuksista, mutta kun varoituksia esiintyy turvallisissakin paikoissa, niiden huomioarvo heikkenee.

Väylän nimellissyvyys on eri asia kuin sen todellinen syvyys. Tehtävässämme Raaseporin eteläpuolella kartan syvyysmerkintöjen mukaan vettä oli kolme metriä, vaikka väylän nimellissyvyys oli 1,2 metriä. Reititys saattoi onnistua tuonkin vuoksi.

Sen sijaan liian matalan sillan ali reitittämistä ei voi selittää mitenkään, olkoonkin että Raaseporin silta on tiettävästi avattava. Lauttasaarenkin sillat sotkivat reititystä, sillä Koivusaaren sillan alituskorkeus puuttuu useista kartoista.

Orca uskalsi piirtää reitin matalaan ja kapeaan Jomalvikin kanavaan matkalla Barösundista Raaseporiin. Myös C-Map Reveal X, C-Map mobiilisovellus ja Sailmate käyttivät kanavaa.

 

Eivät kaikki reitittimet tässä reputtaneet. Osa yksinkertaisesti jätti reitin laatimatta, mutta yksikään ei ilmaissut selkeästi, mikä meni vihkoon.

Autopilotin käyttö voi olla hyvä syy laatia reitti. Silloin järjestelmä osaa ohjata veneen maaliin, mutta siinä kaikki. Samalla viivalla on todennäköisesti muitakin automaattireitin ja autopilotin käyttäjiä, hitaampia ja nopeampia, vastaan ajavia ja risteäviä. Niitä autopilotti ei osaa varoa.

Moni haveri on sattunut autopilotin ohjauksessa.

Ruuhkaisilla vesillä on helpompi ohjata itse kuin komentaa autopilottia väistelemään.

Automaattisen reitityksen alkuaikoina suositeltiin, että työkalua pitää käyttää harkiten ja lyhyehköillä matkoilla. Käyttökelpoisimpia reittejä saa, kun ohjetta noudattaa edelleen. Varsinkin Navionicsin muut kuin Garminille tarkoitetut versiot lähtevät toisinaan reitittämään paikkoihin, joihin ei tulisi mieleenkään lähteä veneellä. Testi osoitti, että hyväkin reititin tekee toisinaan virheitä varsinkin siltojen kohdalla.

Pitkänkin reitin voi laatia lyhyemmissä pätkissä ketjuttamalla eli lisäämällä muutamia reittipisteitä toivomalleen reitille. Silloin myös reitinvalinnasta syntyy sopu automaatin kanssa.

Orca Marine CoPilot

Kokeilualusta Android-mobiililaite

Navigointiin tarkoitettu sovellus, jossa pätevä automaattinen väyläreititys. Käyttää älykkäästi väylien ulkopuolisia alueita. Etsi-toiminto löytää karttapaikkoja Suomesta mutta palveluita huonosti. Ilmaisversiossa on paljon toimintoja; täydet ominaisuudet saa ostamalla järjestelmän. Käyttää pilvipalvelua reittien suunnittelussa ja tallentamisessa.

Reititys aloitetaan painamalla kartalle kohde ja lähtöpaikka, jos tämä ei ole oma sijainti. Sovellus kertoo reitin pituuden ja kulkuajan. Kun lähtöajan ilmoittaa, sovellus näyttää myös sää- ja aallokkoennusteen reitin varrella. Sovelluksen käyttö on pääsääntöisesti mutkatonta, mutta joissakin perustoiminnoissa on parantamisen varaa.

Reitin laskenta tapahtuu parissa sekunnissa. Käyttää pieniäkin väyliä. Gölisnäsistä etelään väylien ulkopuolella Orca valitsee muita hankalamman reitin. Varoittaa vain todellisista vaaroista, kuten matalista silloista. Lauttasaaren korkeimpien siltojen sijaan reititti Lauttasaaren länsipuolelta matalien siltojen ali. Niiden korkeutta ei ole kartalla määritelty, koska ne eivät ole väylällä.

  • Nopea ja pätevä reititys, mutta väylien risteyskohdissa voi olla pientä ailahtelua. Ei varoittele turhista.

Hyvää

  • Helppo käyttää
  • Luotettava reititys
  • Runsaat tiedot
  • Selkeät kartat
  • Pätevä sovellus

Huonoa

  • Reitillä paikoin turhia mutkia

★★★★★ 9,6


C-Map Reveal X, AutoRouting

Kokeilualusta Simrad NSX 12 -plotteri

X-karttaversioiden AutoRouting-reititys käyttää ensisijaisesti väylästöä. Se osaa myös reitittää syväyksen ja karttatietojen perusteella. Kartalta voi etsiä paikkoja tai veneilijöiden palveluita. Reitin yhteenveto antaa kokonaispituuden ja arvioidun matka-ajan veneen ilmoitetun matkanopeuden perusteella. Reittejä voi tuoda ja vielä muistikortilla.

Plotteriversioksi yllättävän helppo ja suoraviivainen käyttää. Reitin luonti aloitetaan käsin merkitsemällä vähintään kaksi pistettä. Kunkin välin voi toteuttaa suorana linjana tai autoreitityksenä. Reittiä voi muokata reittiviivaa vetämällä. Reitit voi nimetä ja tallentaa luetteloon.

Pitkäkin reititys syntyy 10–15 sekunnissa. Reititys tapahtuu väyliä pitkin, mutta tarvittaessa algoritmi osaa oikaista sujuvasti väylältä toiselle syvän veden alueella. Etsi-komento toimii tyydyttävästi. Reititys on muuten luotettava, mutta se reitittää myös liian matalan sillan ali varoitusmerkkien kera.

  • Helppokäyttöinen, älykäs väyläreititin, joka osaa oikaista turvallisessa paikassa myös väylien välistä ja reitittää myös väylien ulkopuolelle. Puutteet ovat mitättömiä.

 

Hyvää

  • Luotettava
  • Nopea
  • Helppo käyttää

Huonoa

  • Etsi-toiminto
  • Ei huomioi alituskorkeuksia

★★★★★ 8,8


C-Map App – Marine Charts, AutoRouting

Kokeilualusta Android-mobiililaite

Reitinsuunnitteluun ja navigointiin tarkoitettu mobiilisovellus. Väyläreititys toimii pitkälti samalla tavalla kuin C-Map X-versio plotterissa. Tarvittaessa reitti löytyy myös väylien ulkopuolella. Ei noteeraa alituskorkeuksia. Sisältää reittikirjaston, reitin jakamisen, synkronoinnin C-Map-plottereihin, etsi-toiminnon ja sääennusteet. Ilmainen ja maksullinen versio.

Sovellusta on luontevaa käyttää puhelimen eleillä. Valikkorakenne on selkeä, ja reittien tallentaminen kirjastoon edellyttää niiden nimeämistä. Reitin alku- ja loppupisteet saa sijoitettua tarkasti siirtämällä karttakohdan tähtäyspisteeseen. Reitin muokkaaminen onnistuu lisäämällä painalluksella kääntöpisteen, jonka voi vetää haluttuun paikkaan.

Laatii turvallisen väyläreitin oikoen turhat kulmat väyläalueella. Väylän ulkopuolella reitti sijoittuu joskus turhan lähelle rantaa. Käyttää monipuolisesti hyväkseen pieniä väyliä ja pyrkii laatimaan lyhimmän reitin. Nopea reitinlaskenta. Ei ymmärrä alituskorkeuksista. Etsi-toiminto löytää paikat, mutta palveluita huonosti.

  • Vakuuttavasti toimiva reititin, jossa väylät etusijalla. Toimii myös navigointivälineenä. Synkronoi reitit yhdistettyyn plotteriin.

Hyvää

  • Helppo käyttää
  • Hyödyntää väyliä tehokkaasti
  • Löytää lyhimmän väyläreitin

Huonoa

  • Ei käytä veneen korkeustietoa
  • Hapuileva väylien ulkopuolella

★★★★★ 8,8


Sailmate

Kokeilualusta Android-mobiililaite ja nettiselain sailmate.com

Maksullinen, pilvipalvelua tallennuspaikkana käyttävä automaattinen väyläreititys, josta myös rajoitetusti toimiva ilmaisversio. Reitin voi luoda isolla näytöllä nettiselaimella ja nyt myös uudella Sailmate Nova -mobiiliversiolla, jolla reittejä voi navigoida. Veneen mittoja ei määritellä. Kartat virallisen paperikartan näköisiä rasterikarttoja. Saatavana myös Partiolaisten reitit -paketti.

Reittisuunnittelu on äärettömän helppoa ja nopeaa. Valitaan reititystapa ja -väli. Automaattinen reititys tekee lyhimmän mahdollisen väyläreitin, mutta käyttäjän pitää itse tarkistaa väylien syvyydet ja siltojen korkeudet. Automaattista reittiä voi rakentaa sijoittamalla reittipisteitä halutuille väylille. Minkä tahansa pisteen jälkeen voi vaihtaa reititystapaa. Ei reitin muokkausmahdollisuutta.

Reitinlaskenta on nopea. Sailmate reitittää orjallisesti väylillä. Se ei jatka yhtään väylien ulkopuolella eikä pyöristä käännöksiä. Se ei myöskään huomioi reitinvalinnassa veneen syväystä eikä korkeutta. Tärkein suunnittelukriteeri on matkan minimointi väyliä pitkin. Valmista reittiä ei voi muokata.

  • Tutun näköisillä rasterikartoilla toimiva helppokäyttöinen mobiili- ja selainreititin, joka käyttää pilvipalvelua tallennuksessa. Väylien ja alitusten sopivuus tarkistettava huolella.

Hyvää

  • Todella helppo käyttää
  • Väyläreititys
  • Karttojen tuttu ulkoasu

Huonoa

  • Ei reititä väylien ulkopuolella
  • Veneen mittoja ei käytetä

★★★★★ 8,2


Navionics Boating Marine & Lakes -sovellus

Kokeilualusta Android-mobiililaite

Reitittää veneen mittojen, rantaetäisyyden ja kartan tietojen perusteella, mutta hyödyntää suunnittelussa myös käyttäjiltä kerättyjä kulkutietoja, kuten Garmin Navionics+. Kysyy veneen korkeutta mutta ei käytä sitä suunnittelussa. Tallennetut reitit voi synkronoida pilvipalvelussa Navionicsia käyttävälle plotterille. Monipuolinen etsi-toiminto.

Sovelluksen käytettävyys noudattelee helposti omaksuttavia puhelimen eleitä. Automaattisen reitin luominen ja muokkaaminen on helppoa, mutta käsin luotujen reittipisteiden poisto ei luonnistu. Luodut reitit löytyvät reittikirjastosta. Rantaetäisyydelle on vain sanalliset määritteet.

Varsinkin pitkä reitti piirtyy helposti väylien ulkopuolelle, vaikka vieressä olisi turvallisempi ja lyhyempi väyläreitti. Porkkalanniemen itäpuolella saaristoon kahden väylän väliin muodostunut reitti on täynnä varoitusmerkkejä. Reititys välttelee matalia ja kapeita väyliä kaikilla asetuksilla, mutta kääntöpisteitä voi siirtää käsin. Ei huomioi veneen korkeutta.

  • Reitittää helposti väylien ulkopuolelle. Lopputulos vaihtelee paljonkin reitistä riippuen. Vaatii huolellisen tarkastuksen reitin sijainnin ja siltojen korkeuksien osalta.

Hyvää

  • Helppo käyttää
  • Selkeä reittikirjasto
  • Synkronoi reitit Navionicsille plotterissa

Huonoa

  • Epäjohdonmukainen reititys
  • Välttää pieniä väyliä
  • Ei huomioi alituskorkeuksia

★★★★★ 7,8


Garmin Navionics+ Vision, AutoGuidance+

Kokeilualusta Garmin GPSMap 8410xsv -plotteri

Reitittää veneen mittojen, karttatietojen ja veneilijöiltä tallennettujen kulkutietojen perusteella. Algoritmi ei käytä väylätietoa lainkaan. Ilmoittaa laaditun reitin kokonaispituuden. Tukee mobiililaitteella ActiveCaptain-sovellusella suunniteltujen reittien synkronointia.

Reitin lähtöpiste on veneen sijainti. Kartalle osoitetaan määränpää ja valitaan joko automaattinen tai viivareititys käsin. Molempia ei voi käyttää. Viivareititys laaditaan takaperin kohteesta lähtöön. Reitin muokkaus onnistuu painamalla reittiviivalle uusi reittipiste ja vetämällä se haluttuun paikkaan. Reitin pituus ja arvioitu saapumisaika näkyvät vasta navigointitilassa.

Nopea reititys. Reitinvalintaan voi vaikuttaa turvaetäisyyksillä tai reittiä muokkaamalla. Barösund–Raasepori-reitti piirtyi väylille, mutta lyhimmälle kolmen metrin runkoväylälle se piti pakottaa usealla reittipisteellä. Ei käytä siltojen korkeuksia. Varoittaa paljon, oikeista mutta turhistakin asioista.

  • Suosittuihin venereitteihin perustuva algoritmi toimii pääasiassa hyvin, mutta se välttelee kapeita ja matalia saaristoväyliä. Reittien laadussa on suurta vaihtelua.

Hyvää

  • Pääasiassa turvalliset reitit
  • Nopea laskenta
  • Toimii kohtuudella väylien ulkopuolella

Huonoa

  • Välttää upeita saaristoväyliä
  • Ei aina lyhin reitti
  • Ei huomioi siltojen korkeuksia

★★★★★ 7,7


Navionics+, Dock-to-Dock

Kokeilualusta B&G Zeus 3S 9”

Monilaiteyhteensopiva Navionics+ toimii mm. Navicon, Raymarinen ja Furunon määrätyissä plottereissa. Automaattinen Dock-to-Dock-reititys käyttää vanhaa, selkeille merialueille suunniteltua algoritmia, joka perustuu veneen mittoihin ja kartan tietoihin. Ei hyödynnä väylätietoja. Reititykseen pystyy vaikuttamaan määrittelemällä turvasyvyyden riittävän suureksi.

Reitityksen käytössä on laitekohtaisia eroja. Reitin luomisessa pitää käyttää monikerroksista valikkoa, ennen kuin reittipisteitä pääsee sijoittamaan kartalle. Valmis reitti koostuu käännöksiin sijoitetuista reittipisteistä, joita voi tarvittaessa siirtää, mutta muokattu osuus jää käsisäätöiseksi. Etsi-toiminto toimii huonosti.

Vanhentunut algoritmi, ei sovellu saaristoon eikä järville. Ei pysty laatimaan reittiä, jos osa siitä pitää sijoittaa 0–10 m syvälle vesialueelle. Tämän ansiosta reititys välttää hankalat karikot, mutta samalla tekee siitä saaristossa käyttökelvottoman. Reitinlaskenta kestää reilun minuutin. Dock-to-Dockin vuotuista lisämaksua on vaikea perustella.

  • Vanhentunut laskenta-algoritmi vaikuttaa purkkapaikatulta. Reititys alle 10 metrin syvyydessä ei onnistu. Toimii korkeintaan lyhyillä ja selkeillä matkoilla syvissä vesissä.

Hyvää

  • Välttää matalikot
  • Sopii moneen plotterimerkkiin

Huonoa

  • Ei reititä matalassa vedessä
  • Ei käytä väyliä
  • Vuotuinen tilausmaksu

★★★★★ 6,5


C-Map Reveal, EasyRouting

Kokeilualusta Simrad NSS12 evo3S -plotteri

Veneen ulottuvuuksien ja kartan syvyystietojen perusteella reitittävä sovellus toimii useassa laitemerkissä. Väyläreititystä ei ole. Reitityksen tukena on karttanimien ja veneilijöiden palveluiden etsi-toiminto, mutta se ei tunnu toimivan, eikä näppäimistössä ole ä- eikä ö-kirjaimia. Reitin pituus ja matka-aika ilmenevät sen tiedoista.

Käyttölogiikka on huomattavasti mutkikkaampi kuin uudessa C-Mapin X-versiossa. Monikerroksiset valikot hämärtävät toimintoja. Reitityksessä luodaan vähintään kaksi reittipistettä, joiden välit voi reitittää yksi kerrallaan käsin tai automaattisesti tai kokonaan automaattisesti alusta loppuun. Reittiä voi muokata reittipisteitä vetämällä tai lisäämällä.

Reititys toimii epäjohdonmukaisesti, saaristossa suorastaan huonosti. Joskus se kulkee läheltä karikkoja, toisinaan kiertää kaukaa avomereltä, vaikka suorempi reitti ja jopa väylä olisi olemassa. Barösund–Raasepori-väli toteutui osittain maan yli. Reittilaskenta kestää puolisen minuuttia. Esti liian matalan sillan ali reitityksen.

  • Automaattisen reitityksen toiminta ailahtelee aivan liikaa, mutta sitä voi ohjata sijoittamalla matkalle useampia reittipisteitä.

Hyvää

  • Toimii monessa laitteessa

Huonoa

  • Epäjohdonmukainen reititystulos
  • Kömpelö käyttää
  • Ylimalkainen etsi-toiminto

★★★★★ 5,7

Lue myös nämä

X