Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Veneilyvaatteiden historia: Siniset raidat – Napoleonin joukoissa

Miksi merelliseen eleganssiin yhdistetään siniset raidat? Vene-lehden uudella palstalla selvitetään veneilyn vaatetuksen historiaa, eikä keskeisempää vaatekappaletta ole kuin raitapaita.

26.04.2022

Kirjoittajamarkus ånäs

Kuvaajalehtikuva, istock

Jos ajatus on lietsoa esiin merellistä tunnelmaa, kaikkein helpoimmin sen tekee sinivalkoisella raitapaidalla. Vaikka siihen pukeutuisi Sydän-Savossa, ajatukset siirtyvät välittömästi suolaisille vesille, jopa eleganssiin. Ikonista yhdistelmää käytetään venetekstiileissä myös yleisemmin, vaikkapa Silja Serenadella hyttien verhoissa.

Merelliset raidat eivät ole kovin vanha ilmiö, sillä ne lanseerattiin Ranskan laivaston uniformuissa vasta vuonna 1858.

Ajatus oli, että värin ansiosta paidan kantaja oli laivasta mereen pudottuaan helpompi havaita. Alkuperäisessä Ranskan laivaston villapaidassa oli 21 kappaletta 20 milliä leveää valkoista ja sama määrä 10 milliä leveitä sinisiä raitoja. Raitojen määrä viittasi Napoleonin laivaston englantilaisia vastaan voittamien taisteluiden määrään.

Paitaa kutsutaan nimellä marinière, tai englanninkielisessä maailmassa breton, ja se tuli nopeasti suosituksi myös kauppamerenkulun merimiesten keskuudessa. Kaikkialle maailmaan marinière levisi, kun raidat tulivat suosituiksi viihdekäytössä maakrapujen keskuudessa 1930-luvun Ranskassa. Muoti-ilmiön taustalta löytyy, kuten arvata saattaa, Coco Chanel.

Merellisessä ympäristössä viihtynyt Chanel ikuistettiin Rivieralla ikoniseen kuvaan, jossa hän oli pukeutunut housuihin ja marinièreen. Samoihin aikoihin Chanel esitteli yhden merkittävistä kokoelmistaan. Se oli inspiroitunut merimieskuvastosta ja toi huippumuodin piiriin leveällä merimieskauluksella varustetun paidan, joka oli ennen sitä ollut ei-merellisessä ympäristössä lähinnä lasten asuste. Sivutuotteena hitiksi nousi myös Chanelin raitapaita.

Ranska on yhä naisten muodin tärkein maa, mutta tuolloin se oli sitä myös miesten muodin puolella. Niinpä malliston ideoita kopioitiin niin miesten kuin naisten mallistoihin ympäri maailmaa ja niistä innostuivat tasapuolisesti kaikki.

Eikä suosio ole vähentynyt. Viime vuosina kokeellisia tulkintoja aiheesta ovat tehneet esimerkiksi Sonia Rykiel, Gucci sekä Giorgio Armani. Varsinaisista veneilyyn ja purjehdukseen erikoistuneista vaatevalmistajista taas ei löydy yhtään, joka ei marinièrea pitäisi vakiomallistossaan.

X