Vene-lehti järjesti puoli vuosisataa sitten hämmentävän katastrofiharjoituksen ja testasi venevessoja.
Kaksi inkoolaista kalastajaa katosi moottorikelkoilla maaliskuussa 1972 Suomenlahdelle. Se oli alkutilanne Vene-lehden järjestämässä pelastusharjoituksessa vapaaehtoisten pelastuslentäjien kanssa.
Hälytetyistä pelastajista yksi ei päässyt matkaan liiallisen alkoholinkäytön takia ja ”muut kymmenen joutuivat ripeästi nousemaan vaimonsa vierestä tai muuten mukavasta vuoteesta vapaaehtoisen velvollisuuden kutsuessa”. Aikaa tuhraantui lisäksi siksi, että lentokoneen avaimet olivat hukassa.
Lopulta kaikki kuitenkin sujui hyvin ja ”kadonneet” löytyivät, kun etsijät keksivät kysyä tunnin etsinnän jälkeen, että mistä kalastajat olivat lähteneet liikkeelle.
TOINEN iso juttu kesä-heinäkuun Veneessä oli venevessojen vertailu. Tuohon aikaan suurin osa vessoista oli vain ämpäreitä, joissa oli kansi.
Osa vertailun pömpeleistä oli kemiallisia vessoja, jotka eivät paljoa nykyisistä eroa toimintatavoiltaan. Lisäksi mukana oli yksi jäädytyskäymälä, joka nimensä mukaisesti jäädyttää jätökset.
”Veneklosetista luonnontuotteet johdetaan sen suurempaa murhetta tuntematta suoraan vesistöön”, kirjoitetaan lehdessä.
ESITTELYSSÄ ollutta Sea-Bellaa pidettiin valoisana ja avarana. 17 hevosvoiman moottorilla matkavauhdiksi saatiin seitsemän solmua. Keskimoottorina oli Wickströmin W3-petrolikone. Säyseästi ajettuna se käyttäytyi kuin fiskari, jolta se pitkälti näyttääkin.