Tilaa
Testit

Vene-lehti 1975: Esittelyssä Volga-70 kantosiipivene

Neuvostoliiton pienvenetuotannosta ei useimmilla suomalaisilla ole minkäänlaista kuvaa. Kuitenkin siellä tehdään melkoinen määrä tavalliseen huvikäyttöön tarkoitettuja veneitä. Eräs venetyyppi, joka lännessä on jäänyt pelkästään sotaväen käyttöön, on kantosiipivene.

17.01.2021

Kirjoittajaveneen toimitus

Kuitenkin on Suomessa kenen tahansa ostettavissa vene, joka 106 hv:n dieselmoottorilla kulkee yli 30 solmua. Jonka ajokustannukset ovat vain noin 35 p/mpk. Tällainen vene on kantosiivin varustettu Volga-70.

Kantosiivistä oli vajaat kymmenen vuotta sitten kova tohina. Paljon erilaisia kokeiluja tehtiin Suomessakin pienveneisiin sopivilla kantosiivillä, mutta vähitellen into laski. Kantosiipivene ei ollutkaan aivan sitä, mitä odotettiin. Monet eivät edes itse tienneet, mitä odottivat. Kantosiivillä varustettu vene ei sovi mihin tahansa vesistöön.

Jokivene

Kantosiipien tarkoitus on toimia tasoina, joiden varassa vene saadaan ajon aikana nostettua niin, että sen runko nousee vedestä. Tällöin kitka pienenee huomattavasti. Päästään veneen kokoon nähden pienelläkin moottoriteholla melkoisen kovaa. Tehoa vaaditaan kuitenkin niin paljon, että vene saadaan siivilleen

Neuvostoliitossa on kantosiipien kehittelyyn paneuduttu jo pitkään ja tosissaan. Siellä iveneitä käytetään muun muassa suurilla joilla

Koneisto tuo maahan Volga70 nimellä markkinoitavia kantosiipiveneitä, jollainen on ainakin merivartioston käytössä. Veneen mukana toimitettava käyttöohjepumaska määrittelee Volgan käyttötarkoitukseksi ulkoiluja palvelumatkat vuorokauden valoisana aikana. Venäläiseen tapaan määritellään myös veneen käyttörajoitukset. Käyttöalueeksi mainitaan merirannikkoalueet kahden mailin etäisyydelle rannasta ja 20 mailia suojasatamasta. Lisäksi joet ja järvet. Tuulta saalitaan noin 4 bofooriin saakka.

Pitkä ja kapea

Laiturin vieressä kelluessaan tuo Volga mieleen takavuosien pikaveneet. Sen leveys on 2,1 m, mutta pituutta on siunaantunut peräti 8,55 m. Istuintilaa on kuudelle, joille on pehmustetut istuimet kaksi rinnan ja kolme peräkkäin. Lisäksi on takimmaisten istuinten takana tila, johon mahtuu esimerkiksi lepuuttajia ja köydet. Muuta säilytystilaa ei juuri ole. 

Vene on valmistettu alumiinista niittaamalla. Sen uppouma on 1 350 kg tyhjänä. Volgassa ei ole mitään kellutusainetta, mutta se on osastoitu kolmeen vesitiiviiseen osastoon. Ensimmäinen osasto käsittää keulakannen alaisen tilan, toinen matkustajatilan ja kolmas moottoritilan. Keulakannen alle päästää vesitiiviin luukun kautta. Osastot on suunniteltu siten, että vene pysyy pinnalla, vaika jokin osastoista täyttyisi vedellä.

Syöpymistä vastaan on Volgan runko suojattu aksidoimalla. Sähköistä syöpymistä vastaan on veneen pohjassa neljä sinkkielektrodia.

Volgan mielenkiintoisin osa on kuitenkin laiturissa oltaessa näkymättömissä. Se on tietysti kantosiipilaitteisto. Volgan siivistöön kuuluu kaksi vedenalaista kantavaa keula- ja peräsiipeä. Lisäksi kuuluu siivistöön keulasiiven taakse asennettu stabilisaattori ja veneen peräosassa sivuilla kulkevat levennykset, joiden tarkoitus on lähinnä suojata peräsiipiä sivuittain laituriin tultaessa.

Kantosiivet on valmistettu ruostumattomasta teräksestä. Alumiini olisi tarkoitukseen liian pehmeää ja vioittuisi helposti. Terässiivet sitävastoin kestävät venettä käyttävien merivartijoiden mukaan vahingoittumatta esimerkiksi meressä kelluvien lautojen yli ajon. Terävä siipi katkaisee laudan, että napsahtaa.

Siivet on eristetty veneen rungosta muovitiivistein ja holkein. Ne on kiinnitetty pulteilla, jotka on mitoitettu siten, että ne katkeavat liian kovaan esteeseen ajettaessa ennen veneen rungon repeämistä.

Sekä keulasiipi että stabilisaattori ovat nuolen muotoisia ja lievästi v-muotoisia. Siipien ja stabilisaattorin pintojen profiili on tasokupera.

Volga kulkee parhaimmillaan hiukan yli 32 solmua. Melkoinen vauhti kahdeksan ja puoli metriä pitkälle veneelle. jossa on 106 hv:n dieselmoottori. Erityisen kiitoksen ansaitsee äänieristys, josta moni meikäläinen veneenrakentaja voisi ottaa oppia.

Dieselvauhtia

Volga-70 on varustettu Volvo-Penta D32A dieselsisäperämoottorilla. Se on varmasti kokoonsa ja tehoonsa nähden markkinoiden nopein dieselvene. Merivartijat ovat mitanneet sille kahden henkilön kuormalla peräti 32 solmua huippunopeudeksi. Matkanopeus on noin 28 solmua.

Polttoainetta mahtuu mukaan 120 litraa, jolla saadaan veneen valmistajan mukaan 150 meripeninkulman toimintasäde. Meripeninkulma maksaa tästä laskien noin 35 penniä.

Ajaminen Volgalla on hämmentävä kokemus. Vauhti lisääntyy tasaisesti kaasua lisättäessä eikä nousua siiville juuri huomaa. Vasta kun päästään vauhtiin syntyy eroa. Veneen käyttäytyminen on melkoisen levotonta. Se saattaa esimerkiksi yhtäkkiä nytkähtää jommalle kummalle puolelle ja tehdä muutaman metrin kiemuran. Ilmiö ei kuitenkaan ole vaarallinen, sillä vene oikaisee itsensä. Ahtaissa paikoissa täytyy kuitenkin olla tarkkana.

Aallokkoa ei Volga kovin hyvin siedä. Varsinkin myötäaallokossa se tämän tästä hautaa siipensä syvälle ja nopeus pysähtyy kuin seinään. Se kiipeää kuitenkin varsin äkkiä takaisin vauhtiin.

Joskus on kuullut mainintoja, ettei kantosiivellä olisi mahdollisuutta tehdä jyrkkiä kaarroksia. Ainakin sisäperämoottorilla varustetulla Volgalla onnistuu kaarto siinä missä tavallisellakin yhtä nopealla veneellä. Kaartosäteen jyrketessä se putoaa siiviltään ja nousee takaisin, kun ruori oikaistaan.

Volgan sisustus on jokseenkin askeettinen. Huolimatta veneen 8,55 metrin pituudesta on istuintilaa vain kuudelle. Takimmaisten istuinten takana on lisäksi pieni tila tavaroille.

Huoltoa riittää

Volga kantosiipivene ei käyttäjän kannalta ole yhtä huoleton laite, kuin tavanomainen moottorivene. Lähinnä teettää huoltotöitä siivistö. Helposti unohtuu, että Volga vaatii esimerkiksi laituriin tultaessa lähes metrin vettä. Maihin pääsy mataliin rantoihin, joissa ei ole laituria, on lähes mahdotonta.

Veneen mukana toimitetaan sekä nostovaijerit nosturia varten että rantakelkka, joilla vene saadaan ylös tarvittaessa. Jos tarvetta esiintyy käyttöohjeen mukaan vähintään kerran kuukaudessa. Veneen noston yhteydessä tarkastetaan, ettei veneen maalauksessa ole kolhiintumia eikä myöskään siivistöissä. Samalla on syytä tarkistaa pohjassa olevin sinkkianodien kunto.

Kerran vuodessa ennen käyttökauden alkua on mitattava siipien ja rungon välinen eristys. Jos eristys on alle 50 Ohmia veneen käyttöolosuhteissa, on asennettava uudet eristysholkit ja tiivisteet.

Volga maksaa noin 50 000 markaa. Mitä hinnalla sitten saa? Sillä ei saa asumistiloja, eikä sillä saa kovinkaan paljon matkustusmukavuutta. Tavalliseen huvikäyttöön se ei siis kovin hyvin sovi. Sitävastoin se käyttökustannuksiltaan lähes lyömättömän halpana sopii esimerkiksi pienten seurueiden vesitaksiksi. Tai myös muuhun ammattikäyttöön, jossa käyttötunteja tulee paljon ja jossa veneen on oltava pelkkä kulkuväline. Tai miksei myös suojaisille vesille etsintätoimiin. Nopeuden takia sillä ehtii lyhyessäkin ajassa haravoida melkoisen alueen.


Volga-70

Pituus 8,55 m, leveys 2,1 m, syväys paikoillaan 0,92 m, syväys siivillä 0,52 m, matkustajaluku 6, uppouma 1 350 kg, vakiomoottori Volvo Penta AQD32A/270D, pa-säillön tilavuus 120 l, toimintasäde 150 mpk, hinta n. 50 000 mk, maahantuoja Koneisto Oy

KIITÄMME:

Erinomaista äänieristystä

Todella pientä polttoaineen kulutusta

Rungon osastointia

MOITIMME:

Epävakaata kulkua

Siipien hankaluutta rantauduttaessa

Aallokonsietokykyä


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 3/1975.

 

Lue myös nämä

X