Tilaa
Näyttelyt

Vene 24 Båt: Venealan vientipainotteisuus näkyy messuilla

12.03.2024

KirjoittajaJouko Saarinen, Pasi Nuutinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen, valmistajat

Suomalaisvalmistajien malliuutuudet ovat viime vuosina olleet yhä suurempia. Tätä on saattanut moni messukävijäkin ihmetellä, kansalaisten ostovoima kun laahustaa samaan aikaan päinvastaiseen suuntaan.

Venealan keskusliiton Finnboatin tuore katsaus osoittaa viennin elättävän venevalmistajia. Vaikka kappalemääräinen vienti puolittui, kasvoi euromääräinen viennin arvo viime vuoden tammi-marraskuussa 22 prosenttia. Niinpä messujen tarjonnasta yhä useamman mallin päämarkkinat ovatkin kaukana omilta vesiltämme. Reippaita rahoitustarjouksia ei messuilla myöskään nähty. Nyt ostetaan enimmäkseen omalla rahalla. Erityisen tyytyväisiltä messuilla vaikuttivat yksinkertaisia perusveneitä kauppaavat valmistajat ja jälleenmyyjät.

Myös uusien moottoreiden kauppaa käytiin. Suurimmat moottorit myydään vain harvoin irtokoneina. Toisin on pienempien kohdalla, joissa vanhan veneen perään päivitetään uudempaa tuupparia. Etenkin kevyimmässä, soutuveneiden kokoluokassa, sähkömoottorit korvaavat yhä useamman pikkukoneen. Kymmenen päivän aikana ostoksilla, tai ainakin kylkiä hivelemässä ehti käydä 57 000 kävijää.

Perinteiset Messujen Veneet 2024 valittiin taas avoveneiden, retki-ja yhteysveneiden, sekä matkaveneiden kategorioissa. Voittajat valinneeseen raatiin kuuluivat tänä vuonna Atle Knudsen, Antti Numminen, Tomi Peurakoski, Lars-Åke Redeen, Jouko Saarinen, Jan Sjölund ja Tom Wilenius. Voittajaveneet löydät jutusta.

Saxdor 400 GTO/GTC

Saxdor 400 GTO/GTC

Maailmalla Saxdorin uutuus on rehellinen päivävene, jonka pääasiallinen käyttötarkoitus on vesillä nautiskelu. Keulakabiinin tilat ovat veneen pituuteen verrattuna melko vaatimattomat ja pääpaino onkin ehdottomasti huikean avarissa oleskelutiloissa.

Avattavilla kyljillä varustetun 400 GTO/GTC:n sohvilla kelpaa palvoa aurinkoa ja grillailla. Kabiiniversio on valmistajan mukaan osoittautunut suosituksi etenkin Aasiassa, jossa suljetussa tilassa saadaan ilmastoinnin avulla oleskelutilat sopivan viileiksi.

Perästä löytyy piilotettu yllätys, reilun kokoinen kakkoskabiini useammalla ikkunalla. Kulku sinne tuntuu kuitenkin aavistuksen hankalalta. Hinnaltaan Saxdor asettaa kovan vastuksen kilpailijoilleen.

Lisätiedot Saxdor Yachts

X-Yachtsin virtuaaliuutuus

Messujen kutkuttavin uusi pursi oli paikalla vain virtuaalisesti, koska sitä ei oikeasti ole vielä edes olemassa. X-Yachts kunnioitti suomalaisia fanejaan kertomalla X-Racing -projektin viimeisimmät ja tarkimmat kuulumiset Helsingissä.

Veistämön juuret ovat kilpapurjehduksessa, vaikka se on viime 15 vuotta keskittynyt risteilyhenkisiin veneisiin. Paluu perinteisiin tapahtuu räväkästi.

”Vuonna 2025 voitamme ORC-maailmanmestaruuden”, sanoi X-Yachtsin toimitusjohtaja Kræn Brinck Nielsen.

Noin 41-jalkainen kisapursi pääsee vesitesteihin tämän vuoden lopulla ja esitellään virallisesti ensi tammikuussa. Se suunnitellaan veistämön omin voimin, mutta tukena ulkopuolisia virtaus- ja materiaalitekniikan spesialisteja käyttäen. Purjesuunnittelun tekee North Sails.

Vene optimoidaan tarkasti ORCi-B -luokkaan. Tietokonemallit osoittavat vähintään yhtä pätevää venettä luovilla kuin tunnustettu X-41, mutta avotuulilla ollaan huomattavasti tehokkaampia. Plaanikynnys saavutetaan 16-17 solmussa.

Viisi venettä on jo myyty. Tallinnassa 2025 pidettäviin MM-kisoihin tulee ainakin tehtaan ammattilaisjoukkue, toivottavasti myös muita tiimejä. Ensimmäiset kymmenen venettä tehdään puhtaasti raasereiksi. Siitä eteenpäin tarjolle tulee myös asuttavampi versio, jolla tavoitellaan urheilullisia perhe- ja kaverimiehistöjä. Myös rikausta pienennetään hieman helpommin käsiteltäviksi. Kolmen kohdan päätavoitteet pidetään silti voimassa, veistämö lupaa. X-Racing -purren tulee olla nopea, hyvin hallittava ja erittäin hauska purjehtia.

Waker Vesta

Waker Vesta on proto 4,6-metrisestä kevytveneestä, jonka ideana oli esteettömyys, mutta se lähti lapasesta. Vapaasti muunneltavissa olevat piirustukset saa ilmaiseksi. Venettä on tarkoitus valmistaa vanerisena stitch & glue -rakennussarjana.

Marex 440 Gourmet Cruiser

Marex 440 Gourmet Cruiser

Messujen matkaveneeksi valittu Marex 440 oli myös messujen suurin vene. Kerrassaan upean veneen Gourmet-malli on nimensä mukaisesti suunniteltu ateriointi ja gastronomia edellä. Kabiinin avotilan täyttää keskiverto asunnon tasoinen keittiö.

Särpimet tarjoillaan baaritiskin yli avotilaan, joka voidaan illan viilentyessä sulkea verholla. Runsas eri puulajien käyttö leimaa sisustan ilmettä, samoin kuin avarat ja korkeat sisätilat. Parivuoteellisia hyttejä on peräti kolme kappaletta, joista pääkabiini keulassa on varustettu omalla toiletilla.

Norjalaisen venesuunnittelun perusteisiin on aina kuulunut hyvät karttapöydät ja turvallinen kulku kaikkialla veneessä, niin on myös Marexin 440:ssa. Huippulaadulla on hintansa. Messuyksilöllä se on toista miljoonaa.

Lisätiedot: Marinepalvelu  Marex

Viva – Hiljaisesti kiitäen

Messujen odotetuimpia uutuuksia oli maailman ensiesittelyyn tuotu kotimainen sähköjetti Viva. Lakanan alta paljastui järkälemäinen, lähes nelimetrinen jetti, joka kiinnittää messukulkijan huomion paitsi koollaan, myös raikkaalla muotoilullaan. Projektin taustoja kerrannut viestintäjohtaja Altti Näsi kertoi, että kuten monessa muussakin sähköisessä projektissa, tässäkin jouduttiin lähtemään melko tyhjältä pöydältä. Akuston tuoman painon vuoksi oli rungosta saatava kantavampi, toisin sanoen suurempi. Ja kun koko paketti on piirrettävä uusiksi, voi samalla hieman irrotella muotoilussa.

Vivan koti on Mikkelissä, jossa sähköisen liikkumisen klusterissa syntyy myös Aurora sähkökelkkoja, sekä Valkaman veneitä. Nopeasti, vain vuoden aikana synnytetyn Vivan tiimissä uskotaankin synergiaetuihin muiden toimijoiden kanssa tulevaisuudessa. Projektin taustalla on vankkaa osaamista ja kokemusta vesikulkuneuvojen suunnittelusta. Yhtenä rahoittajista on vauhtikallo Mika Salo, jolle vesi on asfaltin lisäksi varsin tuttu elementti.

Jetistä tarjotaan kolmea versiota, joista Cruizer ja GT ovat kuluttajille suunniteltuja ja PRO viranomaisille, merenkulkuun ja puolustusteollisuuden tarpeisiin räätälöitävä erikoisversio. Messuilla esitelty GT on malleista se ärjympi, saavuttaen 130 kilowatin propulsiolla yli 50 solmun huippunopeuden. Cruizerilla jäädään reiluun 35 solmuun, joka sekin tyydyttänee monen vauhdinnälän.

Hiilikuitukomposiittisen GT:n tunnistaa oranssista tehosteväristä lasikuitukomposiittisen Cruizerin ollessa sinisävyinen. Cruizerin hinnat asettuvat valmistajan mukaan ”karvan alle” 40 000 euroa ja GT 20 000 euroa enemmän. Muutama kappale kauppojakin kuului messuilla tehdyn.

Lisätiedot Viva Electric Jets

Silver Seahawk BRX

Silver Seahawk BRX

Silver venyttää uutuudellaan muunneltavuutta yhä monipuolisemmaksi. Yhteysveneenä BRX tarjoaa tuttuun tapaan runsaasti säilytystilaa sekä keulasta että perästä.

Korkeat laidat ja tuplapulpetin tuulilasi suojaavat matkustajia hyvin. Päivä- ja retkivenekäytössä sohvan eteen saadaan lisävarusteena pöytä, jonka ääreen niin ikään lisävarustelistalta ruksittava Swing-penkki kääntyy muodostaen pöydän ympärille istumaryhmän.

Tarpeiden mukaan veneeseen saa myös jääkaapin Katerina Gamadzhan, tai vaikka koko keulan turkkitason peittävän korotetun heittotason. Lopulta ostajan päätettäväksi jää, minkä näköiseksi oman veneensä haluaa räätälöidä. Niin moneen käyttötarkoitukseen venettä kuitenkin tarjotaan, että herää kysymys onko niitä jo liikaa.

Moottorivaihtoehdoiksi 7.05-metriselle BRX:lle tarjotaan 150 ja 200 -hevosvoimaisia Hondia. Valinnasta riippuen lähtöhinta asettuu hieman 70 000 euron ylä-, tai alapuolelle.

Lisätiedot Silver Boats

Mursu 650

Mursu 650

Mursu 650 on monikäyttövene rakentajalle, kalastajalle tai muutoin vakaata kuormankestoa kaipaavalle. Katedraalirunkoiseen Mursuun räätälöidään tarpeiden mukaan penkkiä, pulpettia, tai hyttiä. Tämä yksilö oli kalastusoppaalle.

Lisätiedot Silacraft

Finval 470 EVO DC

Finval 470 EVO DC

Jos trendejä pitäisi messuilta etsiä, ei kalastuksen suosiolle näy käännettä, päinvastoin. Kalastuksen ehdoilla suunniteltuja veneitä oli näytteillä yhä enemmän. Tässä ukrainalainen Finval 470 EVO DC, joka oli myös avoveneiden finalisti.

Lisätiedot Waltic

Terhi 480 Cabin

Terhi 480 Cabin

Terhi vastasi messujen yllätyksestä esitellessään 480 Cabin -mallinsa. Viidelle matkustajalle kovan katon ja takakuomun suojassa kyytiä tarjoavalle veneelle on helppo ennustaa menestystä. Etenkin hinnan alkaessa alle 20 000 euroa.

Lisätiedot: Terhi

Lue myös nämä

X