Hitaasti lähti kauppa käyntiin, mutta viime metreillä se lähti lentoon ja jatkuu edelleen”, kuvailee Vene 23 Båt -messujen myyntipäällikkö Tomi Frick venemessujen näytteilleasettajatilannetta. Kun näyttelyosastot tulivat myyntiin, moni näytteilleasettaja harkitsi pitkään, osallistuvatko he messuille. ”Katsotaan tuleeko niitä messuja”, oli Frickin mukaan yleinen asenne.
Mutta, kyllä ne nyt tulevat, kahden vuoden tauon jälkeen.
Suurista näytteilleasettajista vain Inhan tehtaat ovat jäämässä pois messuilta. Frickin mukaan syynä on se, että Inhalle ei ollut tarjota tarpeeksi isoa messuosastoa. Kaikkiaan näytteilleasettajia on noin 250.
Messuilla voi olla hieman vilkkaamman tuntuista kuin aiemmin, sillä koko Messukeskuksen yläkerta on suljettu, eli hallit 4 ja 5 eivät ole käytössä. Se johtuu Frickin mukaan siitä, että muun muassa venäläiset laituri- ja trailerimyyjät eivät ole messuilla mukana, ja jäljelle jäävät näytteilleasettajat on siirretty muihin halleihin. Muutenkin yläkerta on ollut aika hiljainen, varsinkin arkisin päiväsaikaan.
Messuille odotetaan noin 60 000 ihmistä. Frickin mukaan ennakkolippujen myynti on sujunut odotettua vilkkaammin.
Venealan keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo, että odotukset messujen suhteen ovat korkealla. ”Kohtaamisia kuluttajien kanssa ei juurikaan ole ollut näin isosti pariin vuoteen”, Pajusalo kertoo.
Messuilla on nyt myös kaksikielistä ohjelmaa houkuttelemaan Ruotsista saapuvia messuvieraita. ”Yritämme lisätä venemessujen kansainvälisyyttä, sillä Helsingin venemessujen asema Pohjoismaissa on vahvistunut selvästi.”
”Siksi on tärkeää tarjota hyvää ohjelmaa myös ruotsalaisille”, Pajusalo kertoo.
Taustalla on se, että Helsingissä on näytteillä suuri määrä veneitä, mitä esimerkiksi Tukholman venemessuilla ei ole. Pajusalo kehuu Helsingin messuja Pohjoismaiden näyttävimmäksi ja suurimmaksi.
Vaikka uusien veneiden ensirekisteröintien määrä on hiipunut parin–kolmen vuoden takaisista huippuluvuista, ollaan kuitenkin vielä isoissa rekisteröintimäärissä. Pajusalon mukaan venemarkkina ei tullut kyllästetyksi huippuvuosien aikana, vaan ostohalukkuutta on vieläkin paljon.
Ukrainan sota, kiihtyvä inflaatio ja nousevat korot aiheuttavat kuitenkin varovaisuutta: kulutusluottoja ja pienempiä lainoja esimerkiksi perämoottoreita tai pieniä veneitä varten arastellaan ottaa enemmän kuin ennen. Isojen veneiden kohdalla asia voi olla eri, koska toimitusajat ovat jopa vuosien mittaisia.
Vene 23 Båt -näyttely Helsingin Messukeskuksessa 10.-19.2.2023