Meripelastuksenjohtokeskus Vaasa (MRSC Vaasa) havaitsi 30.10. klo 00:10 Kalajoen vastaanottimella 121,5Mhz hätähälytyksen GMDSS-järjestelmän kautta.
Lentopelastuskeskus Tampere klo 00:13 varmisti yli lentäneen lentokoneenkin kuulleen hätähältyksen. Reittikone oli havaintoaikana Kalajoen merialueella.
Meriliikennekeskus Bothnia VTS varmisti Kokkolan ja Raahen välisellä merialueella liikkuneista neljästä kauppa-aluksesta, että niiden EPIRP-hätähälyttimet eivät olleet aktiivisia.
Häytettiin etsintään Kalajoen merivartioston partio ja Rovaniemen vartiolentueen meripelastuskopteri Rovaniemeltä suuntimaan hätähälytyspoijua.
Bodön meripelastuskeskus lähetti klo 01:09 tiedotteen EPIRP-hätähälyspoijusta, jonka omistaja on suomalainen alus ja alus on Kalajoella satamassa.
Kalajoen merivartioaseman partio löysi aluksen Kalajoen satamasta. Aluksen EPIRP-hätähälytyspoiju oli kunnossa. Aluksen omistaja kotoa löytyi vanhentunut EPIRP-hätähälytyspoiju, joka oli aiheuttanut oikean hätähälytyksen. Hälytys saatiin kuitattua 30.10. klo 03:01.
Lähde: Rajavartiolaitos