Tilaa
Jutut

Vältä halpoja polttoainesäiliöitä

Tarvikeliikkeistä ostetut halvat ja heikkolaatuiset säiliöt voivat aiheuttaa ongelmia, mutta ne voivat muodostaa myös turvallisuusriskin.

10.05.2020

Kirjoittajaja kuvaaja Karel Kakko

Vanhan perämoottorin selvittämättömäksi jääneet viat kuten epätasainen käynti, pätkiminen, tehottomuus tai sammuilu tyhjäkäynnillä eivät välttämättä johdukaan itse moottorista.

Häiriöitä on ehkä yritetty korjata ilman menestystä. Usein ne vaan olankohautuksella laitetaan ikääntymisen piikkiin, ja lopulta moottori laitetaan vaihtoon.

Jos selittämättömiä häiriöitä ilmenee kannattaa katse suunnata myös bensatankin suuntaan. Varsinkin, jos on tullut investoitua uuteen mutta halpaan autotarvikeliikkeestä ostettuun malliin. Halvimmat tankit ovat usein ala-arvoisia laadullisesti, eivätkä ne ole turvallisia kuin yleensä muutaman vuoden.

Irtoilevan täyttökorkin tiivisteen huomaa helposti tankkauksen yhteydessä, mutta falskaavan tankkiyhteen eli yhteyden tiivisteen huomaa monesti vasta bensan vuotaessa merenkäynnissä veneeseen. Bensan haju on aina veneessä vakava hälytysmerkki.

Ei välttämättä huomaa

Tankin sisäinen vuoto ei näy eikä haise päällepäin, mutta voi aiheuttaa juuri edellä kuvattuja käyntihäiriöitä. Tankkiyhteessä kiinni oleva imuputki on yleensä halpaa muovia, eikä sen tiiviyttä tai paikallaan pysymistä ole kunnolla varmistettu. Moottori imee siis sen kautta ilmaa huomaamatta. Viitteitä tästä voi saada jo siitä, että letkussa olevan pumpun tuntuma on vähitellen muuttunut epämääräiseksi, eikä vastusta tunnu samaan malliin kuin ennen.

Laadukkaissa säiliöissä on imuletkun päässä sihti estämässä irtoroskien pääsyn moottorin pumppuun ja suodattimeen. Moottorin suodattimen ehkä puhdistat vuosittain, mutta koska viimeksi puhdistit imuputken pään tankista? Likaantuessaan se vaikeuttaa polttoaineen saantia, ja voi rajuimmillaan näkyä letkussa olevan pumppupallon painumisena kasaan. Samalla tavalla käy, jos ilmaruuvin tankin korkista unohtaa avata.

Entä sitten letku? Siihen pätee samat säännöt. Halvat ja ala-arvoiset tarvikeletkut ja niiden pumppupallot saattavat kovettua käyttökelvottomiksi jo vuodessa tai kahdessa. Seurauksena on helposti puutteita tiiviydessä.

Halkeillut tai vuotava imuputki tankin sisällä voi aiheuttaa moottorin käyntihäiriöitä.

Lue myös nämä

X