Tilaa
Näyttelyt

Uivan uutuussatoa Suomesta Uuteen-Seelantiin

21.08.2023

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajasatu björn ja valmistajat

Amt-veneiltä kaksi uutta versiota

AMT esitteli Helsingin Uivassa näyttelyssä kaksi uutta venettä, jotka kuitenkin pohjautuvat vanhalle rungolle. Se kuuluu vanhalle suosikille 165 BR, josta nyt nähtiin sivupulpetilla varustetut veneet, toinen lasikuituisella (AMT 165 R) ja toinen alumiinisella (AMT 165 Rf) rungolla.

Tekniset tiedot on molemmilla ilmoitettu samoiksi: pituus 4,90 m, leveys 2,08 m, paino 450 kg ja pohjan V-kulma 18 astetta. Moottorisuositus on 50-70 hv ja AMT-veneet ensiasennetaan Yamahan perämoottoreille.

Polttoainesäiliöt ovat kiinteät, mikä hivenen yllättää näin pienissä veneissä. Ne on sijoitettu pulpetin alle kuten myös akut, mikä siirtää painopistettä eteenpäin ja auttaa liukuun nousua.

Vakiovarustus on kattava, veneet ovat sen turvin täysin käyttövalmiita. Integroidut Abloy-lukot tavaratiloissa, Securmark-turvamerkintä ja Y-cop-ajonestojärjestelmä voidaan laskea pieniksi, järkeviksi ylellisyyksiksi.

Alkaen-hinnat 50 hv moottorilla varustettuina ovat lujitemuyoviselle veneella 22 900 € ja alumiiniselle 26 900 €.

Lisätiedot AMT-veneet

AMT 165 R ja AMT 165 Rf

Silver SeaHawk CCX – Avovene avomerelle

Silverin uusin malli Seahawk CCX on samalla valmistajan suurin alumiinivene sekä toinen keskipulpettilla varustettu koko mallistossa. Se on tarkoitettu suurille vesille yhteyskäyttöön ja kalaveneeksi vaikka ympäri vuoden.

Veneen pituus on 7,05 metriä ja leveys 2,40 m joten kalustamattomana keulaan ja perään jäävät todella suuret lastitilat. Näin riisuttuna vene on varsin kevyt, vain 1 150 kg ilman moottoria, jonka tehosuositus oli Uivan näyttelyn aikaan vielä vahvistamatta.

Esillä olleessa konseptiveneessä oli suuren ja korkean tuulilasin ansiosta hyvin viimalta suojatun ohjaamon edessä iso tavaralaatikko ja toinen lokero keulassa. Perässä oli keskellä penkki, jonka molemmilta laidoilta pääsee uimatasoille. Yhdessä taka- ja köaffipenkkien kanssa taso muodostaa hyvän paikan heittokalastusta varten.

Varustekaari on alumiinia, kuten koko venekin turkin kyynelpeltejä myöden: tässä Silverissä ei siis ole merkin tuttua lasikuitusisustusta.

Valmistajan mukaan samalle rungolle ovat tulossa myös tuplapulpettimalli sekä katettu Cabin-versio.

Lisätiedot Silver-veneet

Silver SeaHawk CCX

Rayglass Protector RIB – Roteva rib kaukomailta

Uusiseelantilaiset veneet ovat meillä harvinaisuus, mutta maailmalla tunnettuja. Etenkin suurissa purjehduskilpailuissa nähdään Chase-sarjan ribejä usein apu- ja kuvausveneinä.

Inkoon Venehotelli oli tuonut Helsingin Uivaan esille katettujen Targa-sarjan veneistä tuoreimman 310-mallin. Vene on laajasti muokattavissa asiakkaan toiveiden mukaan, sillä samaa perusratkaisua käytetään yhtä hyvin viranomais-, pelastus- kuin huviveneinä.

Veneen pituus on 9,36 m, leveys 2,3 m ja kaksoisasennetuilla perämoottoreilla sen tehosuositukseksi annetaan 400-900 hevosvoimaa.

Ajohytti on jykevä ja korkea antaakseen kunnon suojan ja hyvän liikkuvuuden sisällä. Kulku keulan avotilaan käy veneen keskeltä, vesitiiviisti suljettavan luukun kautta. Sen ja ajohytin väliin jää syvään runkoon sijoitettu kajuutta, jonne saa makuupaikat kahdelle ja wc-varauksen.

Taka-avotilaan voi huvikäytössä ottaa täysleveän penkin, mutta ammattilaisten lisäksi kalamiehet jättävät tilan avoimeksi työskentelylle.

Lisätiedot venehotelli.fi, pbeurope.com, rayglass.co.nz

Protector 310 Targa

Aaltomarine A25 – Merijeeppi Turusta

Aaltomarine on melko tuore venemerkki, jonka tekee rouheita alumiiniveneitä kalamiehille sekä isompia mittatilaustyönä. Lippulaivaksi on syntynyt suoraan ”merijeeppien” markkinoille tähtäävä A25, joka ensiesiintyi Helsingin Uivassa näyttelyssä.

7,25 metriä pitkä ja noin 1 900 kg painava vene varustetaan 1-2 perämoottorilla tehosuositukselle 250-400 hv. Seitsemälle hengelle C-luokkaan CE-hyväksytty vene antaa kaikille istuinpaikat suuressa ajohytissä. Keulahytissä on makuupaikat kahdelle, yksi peti sijataan hytin sohvaryhmään. Ohjaamossa kiitosta saa kuskin jousitettu istuin. Sisävarusteluun kuuluu myös 42 l jääkaappi sekä ohjaamon taakse sijoitettu pienehkö pentterikaappi liesineen.

Avotila on veneen henkeen sopivan syvä ja suojainen. Korkeisiin sivulaitoihin on asennettu klaffipenkit ja turkin alla on isot tavaratilat. Niin myös perälaitaa vasten olevassa kaapissa, johon voi sijoittaa myös syöttisumpun. Pitkille askeltasoille moottorin sivuille käydään molemmilta laidoilta.

Lisätiedot Aaltomarine

Aaltomarine A25

Futuro ZX25 – Erikoisvisio Puolasta

Helsingin Uivassa esitelty puolalainen Futuro ZX25 on perin vaikeasti määriteltävä venetyyppi. Sen keskeinen idea perämoottorin (max 200 hv) sijoittaminen katteen alle kohtaan, johon tavallisesti laitetaan sisäperämoottori.

Ratkaisua puolustetaan täyslevän uimatason mahdollistamisella sekä suuren aurinkotason luomisella moottorikopan päälle. Tosin kumpikin onnistuisi, vaikka perämoottori olisi sillä paikalla, jota varten se on alunperin kehitetty: perälaidan ulkopuolella, poissa sisätiloja syömästä.

Aurinkotaso jatkuu keulaan niin, että sen alle mahtuu vesi-wc, johon laskeudutaan sivukannen käyntiovesta. Ohjaamo keskellä venettä on kahden istuttava penkki ja sitä suojaa T-top-kate. Keulan avotila on varsinainen matkustamo, jonne sijoittuu kahdeksan henkeä laitasohville suuren pöydän ääreen.

Vene on rakennettu kokonaan merialumiinista ja maalattu mustaksi.

Lisätiedot Futuro boats

Futuro ZX25

Lue myös nämä

X