Jutut

Trimmimittarista apua moottoriveneen kulkuasentoon

Trimmimittarista on apua moottoriveneen kulkuasennon säätämisessä. Perävetolaitteissa se on lähes pakollinen. Mittareissa ja niiden näyttämissä on kuitenkin eroja.

05.05.2019

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaAri Inkinen/Otavamedia ja valmistaja

Trimmi tarkoittaa yleensä vetolaitteen tai perämoottorin kallistusta. Trimmi on kuitenkin vain osa järjestelmää, johon osana kuuluu myös kippi (tilt). Trimmiä käytetään veneen kulkuasennon hienosäätöön muuttamalla potkuriakselin kulmaa suhteessa veneen kölilinjaan, ja trimmin liike on yleensä suhteellisen hidas. Kippi sen sijaan on tarkoitettu moottorin nostamiseksi kokonaan vedestä esimerkiksi laiturissa, ja sen liike on nopea.

Venetekniikassa veneen pitkittäisestä kulkuasennosta käytetään myös nimitystä trimmi.

Sähköinen kippi ei aina sisällä trimmiä. Esimerkiksi 15–25 hevosvoiman moottoreissa ei välttämättä ole trimmiä, vaikka niissä olisi kippi. Trimmi vaatii huomattavasti enemmän tehoa kuin kippi, sillä trimmiä käytetään yleensä ajossa, jolloin trimmimoottori tekee työtä potkurin työntövoimaa vastaan. Pienimpien moottoreiden sähköinen kippi ei jaksa kallistaa moottoria liukunopeuksilla, eikä sitä ole siihen tarkoitettukaan.

Moottorin kallistus jakautuu trimmiin ja kippiin.

Kaikkein pienimmissä – ja vanhoissa – perämoottoreissa on käsin säädettävä trimmitanko, jota käytetään ainoastaan veneen ollessa paikallaan ja mielellään moottori sammutettuna.
Moottorin, ja etenkin perävetolaitteen, kallistuskulmaa on vaikea nähdä silmämääräisesti, jonka takia veneissä on useimmiten trimmimittari. Se on joko erillinen mittari tai osa moottorin ajotietokoneen näyttöä. Trimmimittari ilmoittaa moottorin trimmikulman, valmistajasta riippuen joko prosentteina tai asteina 0-tasosta. Useimmiten trimmimittari on analoginen viisarimittari, mutta se voi olla myös diginäytön reunassa oleva palkisto.

Mitä trimmi kertoo

Yleisimmin trimmimittari esittää moottoritrimmin määrää, mutta sisäperämoottoreiden trimmimittarit näyttävät usein myös vetolaitteen kipin. Tällöin mittarissa voi olla merkinnät ”down”, ”high” ja ”up”. Down- ja high-merkintöjen väli kuvaa trimmin asentoa ja väli high–up kuvaa kipin asentoa. Perämoottoreissa trimmimittari näyttää yleisimmin vain trimmin asennon, ja mittarin asteikko loppuu, kun kallistus siirtyy trimmiltä kipin puolelle.

Digitaalisissa mittareissa graafinen esitystapa on voitu korvata esittämällä trimmin asento numeroarvona prosenteissa, joka ilmoitetaan välillä 0–100. 0 tarkoittaa trimmin olevan minimiasennossa ja 100 % tarkoittaa trimmin maksimiasentoa.

Trimmimittari ilmoittaa trimmin määrän veneen perälaudan suhteen. On täysin venekohtaista, missä kulmassa potkuriakseli on veneen köliin nähden, kun mittari ilmoittaa trimmin olevan nollassa. Mikäli veneessä on hyvin pysty perälauta, on potkuriakseli trimmin nolla-asennolla lähes samassa linjassa kölin kanssa. Mitä viistompi perälauta, sitä negatiivisemmassa kulmassa potkuriakseli on pohjaan nähden, kun trimmi on nollassa.

Poikkeuksena sääntöön on Volvo Penta, jonka digitaaliset trimmimittarit ilmoittavat vetolaitteen asennon veneen kölilinjaan nähden. Käyttöönottovaiheessa Volvo Pentan mittaristo kalibroidaan siten, että mittarin näyttäessä nollaa köli ja potkuriakseli ovat samassa linjassa. Volvo Pentan mittaristo ilmoittaa kulman asteissa. Veneen perälaudan kulmasta riippuen trimmin minimiasento on yleensä –5 asteen tienoilla ja enimmillään trimmiä on noin 15 astetta.

Liian pienellä trimmillä keula painuu alas ja vauhti hidastuu.

Potkuriakselin ja kölin kulmaerolla on huomattava vaikutus veneen kulkuun. Potkuriakselin ollessa negatiivisessa kulmassa pohjaan nähden, potkurin työntövoima nostaa perää ja laskee keulaa. Positiivisessa kulmassa työntövoima nostaa keulaa ja laskee perää. Negatiivinen trimmikulma helpottaa liukuun lähtöä, sillä se lisää perän nostetta. Suurilla nopeuksilla perän kantavuus kasvaa luontaisesti ja vene alkaa kulkea pitkällä vesilinjalla. Tällöin positiivinen trimmikulma nostaa keulaa ja lyhentää vesilinjaa, mikä keventää kulkua ja pienentää kulutusta. Ei kuitenkaan loputtomasti. Liika trimmaaminen aiheuttaa veneen laukkaamisen, ja matkanteosta tulee epämukavaa. Samalla koneen epätasainen kuormittaminen nostaa polttoaineen kulutusta.

Veneiden rungoissa on kuitenkin suuria eroja, joten sopiva trimmikulma on aina venekohtainen ja löydettävissä vain kokeilemalla. Oikea trimmikulma löytyy pitämällä kaasu vakiona ja trimmaamalla moottoria. Trimmaus aloitetaan nollasta ja sitä nostetaan, kunnes nopeus kääntyy laskuun. Silloin trimmiä pienennetään hieman ja nopeus palaa huippuunsa. On löydetty sopiva trimmikulma ja ajo on käytetyllä kierrosluvulla taloudellisinta.

Lue juttu digilehdestä 5/2015

 

X