Tilaa
Testit

Testissä ”elintasoveneet” vuodelta 1974: Fjord 24 DC, Windy 24 DC ja Maritim 670

30.11.2020

Kirjoittajaveneen toimitus

Vene-lehden numerossa 11/1974 oli testissä kolme DC-venettä eli päiväristeilijää kuten tuolloin niitä nimitettiin.


Nykyisestä tilanteesta huolimatta myydään Suomessa vuosittain melkoinen määrä isohkoja bensiinimoottoreilla varustettuja nopeita veneitä.

Ja totta on, että varsin moneen käyttöön ei parempaa ratkaisua ole. Esimerkiksi kauempana saaristossa sijaitsevalle mökille ei pienellä nopealla veneellä juuri ole menemistä ja hitaalla taas matka kestää kohtuuttoman kauan. Nämä veneet ovat yleensä niin sanottuja päiväristeilijöitä eli day cruisereita. Tämän kertaiset koeajettavat ovat markkinoilla olevien päiväristeilijöiden kalliimmasta päästä. Ja myös merikelpoisimmasta. Joten edelleenkin on niin, että rahalla saa ja pääsee.

Bensiinin nykyisestä korkeasta hinnasta huolimatta on aina ihmisiä, jotka haluavat liikkua merellä nopeasti ja jolla on myös varaa maksaa sitä. Ja tosiasia on, että kaukana sijaitsevalle lomamökille ei hitaalla veneellä juuri viitsi ajella. Maisemiin kyllästyy äkkiä. Esimerkiksi tällaiseen käyttöön ei ole olemassa parempaa venettä kuin nopea päiväristeilija.

Tämänkertaiset koeajettavamme ovat päiväristeilijöiden aatelia niin hinnaltaan kuin kooltaankin. Varsinkin molemmat norjalaisveneet, Fjord 24 DC ja Windy 24 DC. Maritim 670 sitävastoin on ajattelultaan hieman erilainen. Se on kooltaan pienempi, sen hinta on huomattavasti halvempi ja pienesta moottorista johtuen käyttökustannuksiltaan tuntia kohden aivan eri luokassa. Se on eräänlainen ”köyhän miehen” versio samasta aiheesta. Jos nyt 60 000 mk:n täydellisesti varustettua venettä köyhän vehkeeksi voi sanoa. Koeajettavat ovat kooltaan sitä luokkaa, että paha sää ei niillä liikkuvaa juuri hätkäytä ja tilaa on pitkäaikaiseenkin asumiseen. Joten sana päiväristeilijä on hieman harhaanjohtava. Viikonloppuristeilijä taitaisi olla enemmän paikallaan.

Fjord 24 DC, ajo-ominaisuuksia

Norjalainen Fjord on venevalmistaja, jota ei liiemmalti tarvinne esitella. Fjord 24 DC on veistämön suurin day cruiseriksi mainittu vene. Ulkoa se on kovasti fjordmaisen näköinen korkealla sijaitsevine ohjaamoineen. Oikeastaan voisi koko veneesta sanoa, että se on juuri sellainen kuin Fjord-veneistä kokemuksia omaava veneilijä osaa odottaakin, kallis, meluisa ja loistava ajettava säässä kuin säässä.

Seurusteluvene

Fjord 24 DC on hieman kehitelty alkuperäisestä päiväristeilijä ajatuksesta. Keulakajuuttaa on kasvatettu niin, että sinne on v-vuoteen lisäksi saatu mahtumaan pentteri ja sita vastapäätä verholla muusta kajuutasta eristetty WC-komero. Pentterissä on seisomakorkous, mikä on ruokaa laittavan emännän kannalta veneessä viihtyvyyden kannalta ehdoton edellytys. Myös neljän tai viiden henkilön ateriointi onnistuu keulakajuutassa erinomaisesti. Pöytänä on yöksi vuoteiden välin laskettava levy. Pentterivarustukseen kuuluu kaikki tarpeellinen. Kaksiliekkinen keitin, makeavesihana sekä jääkaappi

Illanistujaiset voi pitää paitsi kajuutassa myös isossa avotilassa. Lämpimällä säällä kaikki oleskelu on ulkosalla mukavampaa ja avotilaa Fjordissa riittää. Sekä ohjaajan että navigaattorin muotoillut istuimet kääntyvät putkijalkansa varassa 180 astetta ja niiden takana avotilan reunoilla on saranoidut alaslaskettavat pöytälevyt. Takapenkki on leveä ja siitä saadaan selkänoja irrottamalla ja asettamalla se penkin pituuden jatkoksi iso auringonottotaso. Tai makuutilat kahdelle. Nukkuminen käy avotilassa mainiosti päinsä kiitos norjalaiseen tapaan erinomaisen kuomun. Aikaisin keväällä ja myöhemmin syksyllä on tarpeen lämmityslaite.

Ei säätä ettei menisi

Parasta Fjordissa on sen aallokko-ominaisuudet. Keskikesällä yllättävä ukkosmyrsky tai 8 bf:n syyspuhuri ei ole mikään este matkan taittamiseen. Veneessä on erinomaisen onnistunut syvä V-pohja ja painoa on niin paljon, ettei matkanteko edes ole kovin epämiellyttävää. Siinä missä muilla veneillä vedetään kaasukahvaa hyvinkin pienelle, painellaan Fjordilla täysillä. Eikä edes mukana oleva perhe valita.

Fjord on myös yllättävän kuiva. Se ei kastele matkustajia edes kovassa sivumyötäisessä. Eika osoita vähäisessäkään määrin leikkauspyrkimyksiä. Vallan ihmeellinen täytyy veneen olla, joka pystyy esittämään parempia ajo-ominaisuuksia saman kokoisena.

Mutta se melu

Ongelma, jota Fjordin suunnitteluosasto ei ole pystynyt tai halunnut ratkaista, on melu. Menisivät edes naapuriin katsomaan kuinka kilpailijassa Windyssä on äänieristys rakennettu. Olisi jo aika uskoa, että pari kumijoustimin kiinnitettyä vanutäytteistä pussia ei ole mikään äänieriste.

Polttoainekuluja ei tämän hintaisen veneen omistajan juuri tarvitse murehtia. Koeajettava oli varustettu 2 x 130 hv:n Volvolla ja 100-oktaanista paloi edullisimmillaan 1,4 l meripeninkulmaa kohti laskettuna. Vesisuksien vedossa ja muussa sen kaltaisessa huviajelussa, jossa kulutus tuntia kohden on ratkaiseva, palaa täysillä ajellen hiukan päälle 60 l/t. Menohaluja hilliten noin 4 000 kierroksen kohdalla pysyen päästään lähes puolella oli noin 34 l/t. Täysillä kulkee Fjord tasan 30 solmua, moottorien kiertäessä 4 000 kierrosta minuutissa 24 solmua.

Onneksi ei polttoainetankin koossa ole pihistetty. Se vetää 300 litraa mikä takaa tankkausväliksi yli 200 mpk järkevästi ajaen.

Yhdellä isolla V8-moottorilla luultavasti päästäisiin vähemmällä polttoaineella, mutta kaksi moottoria on aina kaksi moottoria mitä menon luotettavuuteen tulee.

Retkikäytössä harmittaa melun lisäksi luvalla sanoen hölmösti ratkaistu tavaroiden säilytystila. Toki tilaa löytyy normaaliin tapaan kajuutan vuoteiden alta ja sivuhyllyiltä, mutta suorastaan valtava tila on heitetty oikeastaan hukkaan sen hankalakäyttöisyyden takia. Sinne pääsee vain konttaamalla keulakajuutasta ja se ei ole mitenkään mukavaa. Sitävastoin ansaitsee kiitoksen  keulapiikissä oleva iso ankkuriboksi. Jos ankkurinkin olisi joutunut konttaamaan turkin alta, olisi siinä hommassa tuhoutunut veneen antama myönteinen kuva tyystin. Kuten kaikki Fjordin  valmistamat veneet on myös 24 DC rakennettu det norske Veritaksen valvonnassa ja vaatimusten mukaan. Moottoritila on eristetty vedenpitävällä laipiolla, samoin pa-tankin tila. Molempien tuuletuksesta on myös huolehdittu. Avotila on itsetyhjentyvä ja vakiovarustukseen kuuluu kiinteä sprinklerijärjestelmä, joka tosin ei ole automaattinen. Mukana on myös erillinen vaahtosammutin. Ja kerrankin oli koeajettavana vene, jossa oli kunnon kulkuvalot.

 

Windy 24 DC, ylellisyyttä

Windy on meikäläisillä markkinoilla vähintäänkin outo vene. Muutamia on tänne aiemminkin kulkeutunut, mutta vasta vuoden päivät sitten Windy sai vakituisen maahantuojan Rava Oy:n. Veneenä Windy on huipputuote. Sunnittelu on J.H. Lingen ja veneeseen on pyritty saamaan tietty paremman väen veneen leima.

Vanhahtava yleisjärjestely

Ulkomuodoltaan ja sisustusjärjestelyltään Windy 24 DC on sellainen, kuin päiväristeilijät markkinoille kymmenkunta vuotta sitten ilmestyessään olivat. Eikä tätä ole sanottu millään pahalla. Avotilaa on paljon ja kabiinia sitäkin vähemmän. Monet ihmettelevät ratkaisun sopivuutta meikäläiseen suhteellisen kylmään ilmastoon. Tosiasia kuitenkin on, että ihmiset merelle lähtiessään oleskelevat paljon mieluummin veneen avotilassa, oli sisätila sitten millainen tahansa.

Huonossa säässä matkaa tehtäessä voi kuomun etuosan pitää nostettuna, jolloin se suojaa myös takapenkillä istuvia. Kuomun alla on täysi seisomakorkeus, joten ankkuroitaessa voi sateella koko kuomu olla ylhäällä. Windyn kuomu on täsmälleen yhtä hyvä kuin Fjordissakin. Oliskohan opintomatka Norjaan paikallaan useimmille suomalaisille kuomuntekijöille.

Windyn etukabiini on pieni. Nukkumistilaa on joka suuntaan ruhtinaallisesti kolmellekin aikuiselle. Mutta muuta ei kajuutassa pientä vaatekomeroa lukuunottamatta ole. On toki lisäksi baarikaappi, joka monelle tuntuu olevan veneen tärkein säilytystila.

Kaikki oleskelu tapahtuu veneen avotilassa. Pentteri on paapuurin puolella ja täydellinen. Sen varusteena on kaksiliekkinen spriikeitin, jääkaappi, tiskiallas ja painevesi. Tiskialtaan päällä oleva suojuskansi kääntyy pöytätilaksi. Ja lisäksi kuuluu pentteriin riittävästi säilytystilaa astioille ja ruokatavaroille. Makeavesitankin tilavuus on 100 litraa. Pentterin sijoittaminen veneen oleskelutilaan on mielekäs ratkaisu senkin takia, ettei emännän tarvitse ruoanlaiton ja kahvinkeiton ajaksi eristäytyä muusta seurasta.

Suihkut ja kaikki

Windyyn on pyritty selvästi rakentamaan tietty ylellinen tuntu. Kaikki lasit esimerkiksi ovat sävytettyjä. Ja myös varustuksella on veneessä asujien oleminen pyritty tekemään niin mukavaksi kuin suinkin. Eräs erinomainen oivallus on suihku, joka on kätketty pentteriä vastapäätä olevaan askelmana toimivaan pieneen laatikkoon. Suihkusta tulee makeaa vettä ja esimerkiksi tukan pesussa se on verraton.

Säilytystilaa on paljon. Normaaliin tapaan on keulakajuutassa sivuhyllyt sekä säilytystilat vuoteiden alla. Avotilassa on luukku, josta päästään turkin alla olevaan isoon tilaan. Luukkuja olisi syytä olla kaksin kappalein, sillä nyt on säilytystilan reunoille kulkeutuneiden tavaroiden kaivaminen lähes toivotonta.

Varusteita mahtuu lisäksi takapenkin alle, moottoritilan etupuolelle. Takapenkistä saadaan kaatamalla selkänoja ja nostamalla penkin tyynyt sen päälle auringonottotaso tai makuutilat kahdelle.

Kaikki turvallisuusvarustus on vastaavaa luokkaa kuin Fjordissakin. Mutta niinpä Windyssäkin on norske Veritasin kilpi.

Ajo-ominaisuuksissa toivomista

Suoraan on sanottava, että Windyn ajo-ominaisuudet eivät ole yhtä hyvät kuin Fjordin. Vasta- ja myötäaallokossa se kyllä kulkee yhtä pehmeästi, mutta sivuvastaisessa ja -myötäisessä tulee murheita. Se tuppaa kastelemaan matkustajat. Kipparilla se teettää töitä osoittamalla lievää taipumusta leikkaamiseen. Ei missään vaarallisessa määrin, mutta luikerteleepahan aallokon mukaan sen verran ettei kipparille tule tekemisen puutetta. Korostettakoon kuitenkin, ettei leikkaaminen ole niin voimakasta, että se vaikuttaisi turvallisuuteen.

Rungoltaan Windy 24 DC on tukeva. Laminaatin paksuus on lähes kaksinkertainen Fjordiin verraten. Tämä johtuu molempien veneiden valmistusta valvovan det norske Veritasin vaatimuksesta. Windyn valmistusolosuhteet kun eivät ole aivan yhtä modernit kuin Fjordilla.

Liioitellusta tukevuudesta on ostajalle vain hyötyä. Missään vaiheessa ei kovassakaan säässä rajusti ajettaessa tule oloa, että runko repeäisi. Äänieristys on Windyssä huomattavasti parempi kuin Fjordissa, vaikka se ei siltä äkkiä katsoen näytä. Korva ja melumittari kuitenkin osoittaa, että eroa on huomattavasti. Samalla se on todiste siitä, että puheet Volvojen melun voittamattomuudesta ovat pahoja juoruja. Kahden moottorin käytöstä huolimatta pysyy melu täysin siedettävissä lukemissa lähes huippunopeuteen saakka.

Windy on varsin nopea vene. Kahdella 130 hv:n Volvolla ja kolmen aikuisen kuormalla se kulkee 32 solmua ja taloudellinen matkanopeus on myös varsin korkea. Nopeus tuntuu myös matkoja ajavan kukkarossa, sillä edullisimmillaan on kulutus 1,3 l/mpk. Nopeuden salaisuus on koko pohjan pituinen noin 25 cm leveä suksi.

Kaikkiaan Windy 24 DC on vene, johon ei voi olla ihastumatta. Vaikka matka tuulisella säällä saattaa olla kostea ja ruorissa veivaamista, on siinä satamaan saavuttua asuinmukavuus, jota monesta muusta saa turhaan hakea. Sanoisiko vaikka, että olo on erinomaisen ylellinen.

Maritim 670, puuhenki

Maritim 670 ei oikeastaan ole kilpailija kahdelle edelliselle. Asettuuhan se kokonaan toiseen hintaluokkaan. Lisäksi se on kooltaan pienempi ja hitaampi. Mutta siinä on lähes samat tilat ja asuttavuus kuin edellisissä. Ja siinä on henki, jota moni venemies arvostaa yli kaiken. Se on puuveneen henki.

Mahonkia

Maritim 670 on sisältä jotenkin saman tuntuinen kuin jo valitettavasti harvojen iloksi jääneet saman kokoiset puuveneet. Sen runko on lasikuitua, mutta kaikki muu onkin sitten puuta. Veneen sisältä ei lasikuitupintaa näe. Monen mielestä kiiltävä mahonki tekee veneestä raskaan ja synkän näköisen, toiset taas ovat sitä mieltä, että mikään muu väri ei veneeseen sovikaan. Makuasioista on turha kiistellä, mutta Maritim 670:n puutyö on huippuluokkaa, sitä ei kukaan voi kiistää.

Makuutiloja on Maritim 670:ssä saman verran kuin Fjordissa tai Windyssä. Keulakajuuttaan mahtuu kaksi, välilevyn kanssa kolme. Makuutilojen lisäksi ei keulahytissä ole kuin vaatekomero. Kaksi makuusijaa saadaan sitten takapenkille.

Ohjaamo on kokonaan katettu ja sen katossa on pressulla suljettava luukku. Reikä voisi olla leveämpikin, nyt siihen kolhii helposti olkavartensa mustelmille.

Pentterivarustus on yhtä täydellinen kuin norjalaisveneissäkin. Vesitankki tosin on pieni, mutta se on irrotettavissa ja mukana kannettavissa, joten vettä voi noutaa kauempaakin rannasta. Keitin ja tiskiallas paljastuvat kartturin penkin alta, kun penkin selkänoja liukuu kiskoilla eteen.

Palapelivene

Asuminen Maritim 670:ssä on koko ajan eräänlaista palapelin kokoamista. Kaivetaan levy sieltä, käännetään kansi täältä ja kas, ei tullut vekkaria, mutta tuli aterio. Tai makuutila. Tai melkein mitä vain. Kaiken tietysti oppii, mutta oman aikansa se ottaa.

Maritim 670 ei ole mikään pikakiitäjä. Mutta ei ole tehoakaan kuin 140 hv, joka tuuppaa vauhdiksi 24 solmua parhaimmillaan. Matkavauhtina on 16-18 solmua paikallaan ja se on yleensä aivan tarpeeksi. Noilla nopeuksilla ei veneen aallokkokäyttäytymisessä ole moittimista. Se ei leikkaa eikä se hakkaa, eikä myöskään roiski vettä tuulilasiin pahemmin. Vaikutelma on vain lukuisista irtonaisista luukuista johtuen hieman lautakasan selässä matkustamista muistuttava. Levyt tuppaavat kolisemaan. Tulevissa veneissä on kuitenkin luvattu parannusta asiaan. Esimerkiksi ohut kumilista oikeassa paikassa voisi tehdä kummia.

Varsinkin hintaan nähden saa Maritim 670:n ostaja varsin paljon venettä, ja täydellisen varustuksen. Syysmyöhällä se on lämmityslaitteella varustettuna selvästi mukavampi ajettava kuin avo-ohjaamolla varustetut päiväristeilijät. Ja koska siinä on lasikuiturunko, ei sitä tarvitse nostaa syksyllä kuivumaan sen aikaisemmin kuin muitakaan veneitä. Veneilykautta ei kannata lopettaa kesken, sillä syksyllä on saaristo parhaimmillaan.

 

Lue myös nämä

X