Tilaa
Mainos

Targa seitsemällä merellä

Targa on ilmeeltään ikinuori. Malliston uusin tulokas, Targa 41, tuo mukanaan ripauksen modernismia.

08.02.2023

KirjoittajaMAINOS: TARGA

Targa on suomalaisen veneteollisuuden menestystarina. Se on vene, jonka voi nähdä missä tahansa maailman seitsemällä merellä, koska merikelpoisuus on sen olemuksen syvä ydin. Sitä kaikki merenkulkijat arvostavat.

Ennen kaikkea Targa on vene, jolla liikutaan paljon ja monipuolisesti. Grönlannissa se on ”paikallisbussi”, Skandinaviassa ja Suomessa matka- ja yhteysvene, Keski-Euroopassa myös viranomaisvene. Ei ole ihme, että Targan voi nähdä ulkomerellä silloinkin, kun muut veneet ovat jo satamassa; aikaisin keväällä, myöhään syksyllä.

Targa poikkeaa edukseen sarjatuotantoveneistä, sillä jokainen vene rakennetaan yksilöllisesti. Ei ole kahta samanlaista Targaa. Koska asiakkaat kaipaavat omanlaisen veneen, jokainen vene voidaan räätälöidä tehtaalla asiakkaan toiveiden mukaan. Ja toiveita asiakkailla riittää.

Jos Targa aikanaan olikin enemmän yhteysvene, tänä päivänä se on myös matkavene, jossa viihdytään pitkiä aikoja. Niinpä merikelpoisuuden ja turvallisuuden rinnalle tärkeäksi ominaisuudeksi on noussut mukavuus. Avara salonki, joka tarjoaa runsaasti tilaa taittaa matkaa, ja suuret makuukajuutat ovat tärkeä elementti Targa-veneilyssä.

Vaikka Targa on perinteinen, se on myös moderni. Perinteinen puusepäntaito ja nykyaikainen tuotantotekniikka yhdistyvät kokonaisuudeksi, joka puhuttelee vaativaakin veneilijää.

Uudenlaista ilmettä mallistoon tuo juuri ensiesittelynsä saanut Targa 41. Hienovaraiset uudistukset sitovat sen tiukasti Targan perinteeseen, mutta modernilla ilmeellä. Esimerkiksi iso takaovi ja takakannen sivuovet vastaavat monen veneilijän nykypäivän toiveisiin.

Toivottuun kokoluokkaan tullut Targa 41 täydentää mallistoon 37:n ja 44:n väliin jäävän kolon. Se tarjoaa mahdollisuuden siirtyä suurempaan ja avarampaan veneeseen ilman turhan pitkää harppausta.

Uutta Targa 41:ssä verrattuna aiempiin Targa-malleihin ovat entistä suuremmat, liimatut ajohytin ikkunat sekä peräkajuutan suuret runkoikkunat. Ohjaamon mukavuutta on lisätty kasvattamalla liukuovia sekä lisäämällä kattoon suuren ikkuna/kattoluukun.

Muutoksista huolimatta siinä ovat kaikki tutut Targa-ominaisuudet edelleen tallella. Ensimmäiset Targa 41 -yksilöt ovat varustettu yläohjaamolla, mutta myöhemmin tulossa on myös Coupé ilman yläohjaamoa.

Lue myös nämä

X