Tilaa
Testit

Suvi 63 Duo – tilavaa ja järkevää

Suurimmassa Suvissa yhdistyvät käytännöllisyys, koko ja edullinen hinta. Se on sopiva vaihtoehto tarkoituksenmukaisuutta arvostavalle avoveneilijälle.

08.05.2023

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaAnton Reenpää

Suvi on Suomen eniten myyty lujitemuovivene. Se oli viime vuonna myös eniten rekisteröity lujitemuovivene. Mallisto on laaja, ja vene puhuttelee ennen kaikkea tarkoituksenmukaisuudesta pitäviä ostajia.

Eikä pidä unohtaa kohtuullista hintaa, joka on yleistä hintatasoa merkittävästi alhaisempi. Suvi 63 Duo sadan hevosvoiman Yamahalla varustettuna maksaa noin 29 990 euroa. Samankokoinen Yamarin 63 BR 150 hevosvoiman moottorilla maksaa 20 000 euroa enemmän. Aivan yhteismitallisia veneet eivät ole, mutta samat tarpeet niillä tyydyttää.

Yhdessä suhteessa Suvi ei ole kovinkaan kaukana Yamarinista. Suvin pitkä yhteiselo Yamarinin aiemman valmistuttajan Konekeskon kanssa toi synergiaetuja. Niinpä Suvi 63:n rungon lähtökohta on paljon kehutussa Yamarin 56:ssa. Sitä käytettiin jo Suvin edellisessä lippulaivamallissa 57, ja aikanaan erinomaiseksi arvioitu runko siirtyi siitä 63:een pidennettynä.

Koeajon aikana harvoin tulee pohdittua rungon alkuperää. Ei nytkään viilettäessämme kuoppaista Haapaveden selkää. Suvi viihtyi vajaan puolen metrin aallokossa turhia paukkumatta. Suhteellisen keveänä ja kevyellä kuormalla se kuitenkin liikahtelee levottomasti etenkin sivutuulen tarttuessa keulaan.

Testi on julkaistu Vene-lehdessä 5/2023

Tarkkasilmäinen näkee rungossa vanhojen Yamarinien linjat. Suvin runko on reilusti pidennetty, aikanaan kovasti kiitelty Yamarin 56.

Kymmenen vuotta sitten rungon linjoja olisi kehuttu tyylikkäiksi. Nyky-trendeihin ne eivät istu.

Vastatuulessa ja -aallokossa luontaisesti pitkä vesilinja tekee menosta tasaista ja rauhallista. Veneen painopiste on melko edessä, mikä ei ole pelkästään hyvä asia. Tasaisemmassa kelissä matkanteolle on eduksi trimmata keulaa ylemmäs, jolloin veneen kulku kevenee ja myös polttoaineen kulutus pysyy maltillisissa lukemissa. Suvissa trimmausskaala on hieman rajallinen.

Kuten kuvasta näkyy, kuljettaja istuu veneen keskikohdassa, pulpetti kuitenkin on suhteellisen edessä, mikä vie painopisteenkin eteen.

Suvi 63:n sivuttaisvakavuus sekä paikallaan että ajossa on hyvä. Trimmitasot eivät ole mitenkään tärkeät veneen asettumiselle ajoasentoon, mutta joissain tapauksissa niistä voi olla hyötyä. Peräti 0,70 m alkuperäisestä pidennetyn rungon leveyttä ei ole kasvatettu, joten pituus/leveyssuhde ei tue kantavuutta. Kaarrekäyttäytyminen on silti johdonmukaista, eikä perä pyri pomppimaan saati luistamaan tiukassakaan kaarroksessa.

Näin suureksi veneeksi Suvin ohjaamo on tehty hieman ahtaaksi. Pulpetissa on tila yhdeksän tuuman näytölle. Tölkkiteline on lisävaruste.

Yhdistelmän huippunopeudeksi saimme 32,2 solmua 5 700 kierroksen käyntinopeudella. Kuormaa oli kaksi henkilöä. Suurimmalla 115 hevosvoiman moottorilla huippunopeus nousee 2–3 solmua.

Taloudellisimmillaan matka taittuu 18–22 solmun nopeudella eli 3 500–4 000 kierroksen käyntinopeudella. Tällöin polttoainetta tarvitaan meripeninkulmalle 0,72–0,75 litraa. Veneen kokoon nähden kulutus on maltillinen. Yksi l/mpk ylitetään hieman 30 solmun rajapyykin yläpuolella.

Kokoluokkansa tilavin?

Sisätiloiltaan Suvi 63 on suuri. Veneen yksikuorisuus on siihen iso tekijä, sillä tilaa on ulkolaitoja myöten. Pituus puolestaan vaikuttaa sen, ettei veneen tarvitse olla uppoamaton, jolloin kellukkeilta säästynyt tila on voitu käyttää esimerkiksi köysi- ym. lokeroiksi.

Erinomaisten tilojensa puolesta Suvi 63:n voi ajatella sopivan esimerkiksi kalastukseen. Duosta onkin rinnakkaismalli Fisher, jossa kalastus näkyy varustelussa.

Pulpettien etupuolella on istumapaikkoja kiitettävästi, samoin pitkiä säilytystiloja esimerkiksi kalastusvälineille. Keulakannelle vievien portaiden nousu on sopivan matala, mutta askelmat turhan lyhyet. Niiden käytettävyyttä parantaa veneessä kauttaaltaan oleva, jalan alla pitävä turkkipinnoite.

Suvissa on turvallisuuden kannalta kiitettävästi toteutetut kaiteet mm. tuulilasien ympärillä. Lisävarusteena saatava vesihiihtokaari puolestaan helpottaa toimimista perässä. Varsinaisia alas asennettuja uimatasoja ei ole, mutta pienet peräkannet palvelevat kyseistä tarkoitusta. Pakollinen uimatikas on styyrpuurin puolella.

Avotila tuulilasin takana on suorastaan loisteliaan avara. U-sohvalle mahtuu mukavasti neljä, vaatimattoman kokoinen pöytä monipuolistaa tilan käyttöä. Sohvat sisältävät tavanomaiseen tapaan säilytystilaa, mutta suuren osan peräsohvasta vie tekniikka. Myös kulutukseen nähden vaatimattoman kokoinen (70 l) polttoainesäiliö supistaa tilaa.

Suvi 63 Duo on puutteistaankin huolimatta järkiostos tämän kokoista venettä tarvitsevalle. Se ei ole markkinoiden kaunein eikä trendikkäin vene, mutta se on tilava ja merikelpoinen.

Lepuutintelineet ovat toki kätevät, mutta väärässä paikassa.

Urakka puolivälissä ja hikeä puskee. Uuden kuomun virittämiseen meni 15 minuuttia.

Suvi 63 Duo

Hinta 17 660 €

Kokonaispituus 6,40 m, leveys 2,31 m, syväys 0,30 m, paino 630 kg (ilman moottoria), kantavuus 6 henkilöä, CE-luokka C

Moottoriteho 80–115 hv, pohjan v-kulma 20°, polttoainesäiliö 70 l

Koeajoveneen moottori Yamaha F100LB. Kampanjahinta yhteensä 29 990 €.

Valmistaja Suvi-Veneet Oy, Savonlinna, valmistusmaa Suomi.

Vakiovarusteet mm. kiinteä väliovi, verhoillut kuppi-istuimet suojahuppuineen, Baystar-hydrauliohjaus, kaiteet, kölirauta.

Lisävarusteet mm. tyynysarja 1 024 €, satamapeite 718 €, kuomun etuosa 807 €, kuomun takaosa 648 €, kuomun väliseinä 262 €, keulatikas 300 €, avotilan pöytä 462 €, vesihiihtokaari 464 €, lepuutinteline 139 €, aurinkotaso 751 €, aurinkotason patja 193 €, Suvi-katsastusvarusteet 323 €.

 

Lue myös nämä

X