Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Simppu 620 – Kiireetön käyttövene

Simpun muodoista huokuu perineteiden kunnioitus aikana, jolloin kaikilla tuntuu olevan turha hoppu – jonnekin. Veneen erikoisuus on peräpenkkiin yhdistetty moottorikaivo, johon sopivat sekä lyhyt- että pitkärikiset koneet.

08.03.2007

Kirjoittajaja kuvat heikki juuri-oja

Simppu huokuu perinteitä aikana, jolloin kaikilla tuntuu olevan turha hoppu jonnekin. Veneen erikoisuus on peräpenkkiin yhdistetty moottorikaivo, johon sopivat sekä lyhyt- että pitkärikiset koneet.

Tutustuimme Simppuun lokakuun puolivälin tienoilla Turun Tammistossa. Tilanne oli poikkeuksellisen mielenkiintoinen, sillä rannassa oli peräti kolme Simpun prototyyppiä. Yksi veneistä oli varustettu 8 hv:n Yamahalla (4-t), yksi 6 hv:n Suzukilla (4-t) ja yksi 10 hv:n Suzukilla (4-t).

Veneen nopeuteen tehon kasvu ei juuri vaikuta. Kolmen eri moottorin käyttömukavuudessa oli sen sijaan jopa suuria eroja. Testiajon perusteella Yamaha oli ehdottoman oikea valinta Simpulle, joten mittasimme yhdistelmältä myös polttoaineen kulutuksen. Matkavauhdilla menovettä kului 1,5 litraa ja täydellä kaasulla 2,8 litraa tunnissa. Matkanopeudeksi mitattiin 5,6 ja huippunopeudeksi 6,8 solmua. Pikku-Suzukilla huippunopeus oli 6,4 ja 10 hv:n Suzukilla 7,6 solmua.

Simppu on merikelpoinen vene niille, joiden pitää kuljettaa lyhyillä matkoilla useita ihmisiä tai paljon tavaraa. Toisaalta suunnittelussa on otettu erityisesti huomioon verkkokalastajien tarpeet. Esimerkiksi knaapit on sijoitettu perässä penkeille ja keulassa sisäreunan suojaan. Ratkaisun heikkous ovat laitoja alati hankaavat kiinnitysköydet.

Peräpenkkiin yhdistettyyn moottorikaivoon voi asentaa sekä lyhyt- että pitkärikisiä koneita. Tehosuositus on 6-10 hv.

Lisätiedot Simppu

Tekniset tiedot

Pituus 6,2 m
Leveys 2,3 m
Paino 400 kg
Kantavuus 6 henkeä
CE-luokitus D (suojaisat vedet)
Moottorisuositus 6-10 hv
Hinta 5 900 euroa

Lue myös nämä

X