60-vuotisjuhliaan viettävässä Genovan venenäyttelyssä trendien muuttumisen näkee paremmin kuin ehkä missään muualla, sillä samassa altaassa esittäytyvät sekä superjahdit että pienemmät huvia tuovat vesikulkuneuvot.
Vuosien mittaan olemme nähneet lukemattomia muutoksia veneiden ulkoisessa ilmeessä. Esimerkiksi suuret runkoikkunat ovat jo arkipäivää. Trendin yksi aikaisista aloittajista oli italialainen Azimut, nyt vastaavia näkee jo kotimaisissa DC-veneissäkin.
Keulan aurinkotasot ovat aikanaan myös tulleet pienempiin veneisiin jahtiluokan alusten kansilta. Nyt erilaisia aurinkotasoviritelmiä on lähes kaikissa keulakannellisissa veneissä.
Kuparin, kullan ja hopean värisiä runkoja ei kotimaisissa veneissä vielä ole nähty, vaikka etenkin SeaStar takavuosina kokeilikin lähes kaikkia paletin värejä veneissään.
Nyt suurten jahtien – ja superjahtien – väistyvä trendi ovat erilaiset apuvenetallit. Vielä vuosi, pari sitten suurten huviveneiden perässä oli komea talli, johon mahtui pienimmillään muutaman metrin kumivene ja suurimmillaan vaikkapa mahonki-Riva. Talleja nähtiin myös runsaan kymmenen metrin purjeveneissä.
”So last season”, kertoi murteellisella englanninkielellä Benetti MY40 -jahtia esitellyt, hyvin pukeutunut nuori mies. Mikään itseään kunnioittava valmistaja ei enää tee valtavasti tilaa vievää tallia uutuusmalliinsa. Nyt trendinä ovat vesirajan lähellä olevat oleskelutilat ja terassiksi taittuvat laidat.
Enää ei tarvita apuvenettä, jolla joutilaat ajavat Välimeren hiekkarannoille loikoilemaan. Vaikka ei suorastaan hiekkaranta, niin kuitenkin loikoilun edellytykset ovat itse veneessä. Lepotuolit, ruukkupalmut, kuntopyörät, jopa uima-allas, ovat nyt in.
Salongista – ja joissain veneissä jopa makuukajuutasta – on suora käynti avattavien terassiovien kautta peräkannelle, jossa on runsaasti tilaa nauttia aurinkoisesta päivästä ja shamppanjasta.
Aivan tuntematon tämä uusi trendi ei ole suomalaisillekaan venevalmistajille. Yhä useammassa suunnittelutoimistossa on alettu miettiä, miten peräsohvan jälkeinen tila voitaisiin hyödyntää parhaiten. Niinpä erilaisia istuinviritelmiä ja tasoja on alkanut ilmestyä pieniinkin veneisiin.
Voisiko olla niin, että monesti konservatiiviseksi ja hitaasti innostuvaksi moitittu suomalainen veneteollisuus onkin trendimuutoksen eturivissä?