Tilaa
Jutut

Salone Nautico Genova: Trendit tulevat ja trendit menevät

Genovan venenäyttelyssä trendien muuttumisen näkee paremmin kuin ehkä missään muualla, sillä samassa altaassa esittäytyvät sekä superjahdit että pienemmät huvia tuovat vesikulkuneuvot.

03.10.2020

Kirjoittajaja kuvat Ari Inkinen

60-vuotisjuhliaan viettävässä Genovan venenäyttelyssä trendien muuttumisen näkee paremmin kuin ehkä missään muualla, sillä samassa altaassa esittäytyvät sekä superjahdit että pienemmät huvia tuovat vesikulkuneuvot.

Vuosien mittaan olemme nähneet lukemattomia muutoksia veneiden ulkoisessa ilmeessä. Esimerkiksi suuret runkoikkunat ovat jo arkipäivää. Trendin yksi aikaisista aloittajista oli italialainen Azimut, nyt vastaavia näkee jo kotimaisissa DC-veneissäkin.

Keulan aurinkotasot ovat aikanaan myös tulleet pienempiin veneisiin jahtiluokan alusten kansilta. Nyt erilaisia aurinkotasoviritelmiä on lähes kaikissa keulakannellisissa veneissä.

Bluegame BGX60 kuuluu niin sanottuun Oasis-veneiden sarjaan, sillä siinä on sekä perän oleskelualue että taittuvat kyljet. Vene on 19 metriä pitkä ja sitä vauhdittavat Volvo Penta IPS-moottorit. Huippunopeus on noin 30 solmua.

Kuparin, kullan ja hopean värisiä runkoja ei kotimaisissa veneissä vielä ole nähty, vaikka etenkin SeaStar takavuosina kokeilikin lähes kaikkia paletin värejä veneissään.

Nyt suurten jahtien – ja superjahtien – väistyvä trendi ovat erilaiset  apuvenetallit. Vielä vuosi, pari sitten suurten huviveneiden perässä oli komea talli, johon mahtui pienimmillään muutaman metrin kumivene ja suurimmillaan vaikkapa mahonki-Riva. Talleja nähtiin myös runsaan kymmenen metrin purjeveneissä.

Aivan kaikissa veneissä laidat eivät taitu terasseiksi, mutta tavanomaista on silti turha etsiä. Tässä veneessä katseenvangitsijana toimi kuntopyörä.

”So last season”, kertoi murteellisella englanninkielellä Benetti MY40 -jahtia esitellyt, hyvin pukeutunut nuori mies. Mikään itseään kunnioittava valmistaja ei enää tee valtavasti tilaa vievää tallia uutuusmalliinsa. Nyt trendinä ovat vesirajan lähellä olevat oleskelutilat ja terassiksi taittuvat laidat.

Enää ei tarvita apuvenettä, jolla joutilaat ajavat Välimeren hiekkarannoille loikoilemaan. Vaikka ei suorastaan hiekkaranta, niin kuitenkin loikoilun edellytykset ovat itse veneessä. Lepotuolit, ruukkupalmut, kuntopyörät, jopa uima-allas, ovat nyt in.

Rebeca on Benettin Oasis-sarjan ensimmäinen. Se on 40-metrinen, valtamerikelpoinen jahti, jossa on viisi makuukajuuttaa ja tilat seitsemän hengen miehistölle. Huippunopeus on 18 solmua ja 45 kuutiometrin polttoainesäiliöstä riittää reilusti Atlantin ylitykseen. Alus painaa 310 tonnia.

Salongista – ja joissain veneissä jopa makuukajuutasta – on suora käynti avattavien terassiovien kautta peräkannelle, jossa on runsaasti tilaa nauttia aurinkoisesta päivästä ja shamppanjasta.

Aivan tuntematon tämä uusi trendi ei ole suomalaisillekaan venevalmistajille. Yhä useammassa suunnittelutoimistossa on alettu miettiä, miten peräsohvan jälkeinen tila voitaisiin hyödyntää parhaiten. Niinpä erilaisia istuinviritelmiä ja tasoja on alkanut ilmestyä pieniinkin veneisiin.

Voisiko olla niin, että monesti konservatiiviseksi ja hitaasti innostuvaksi moitittu suomalainen veneteollisuus onkin trendimuutoksen eturivissä?

Maioran huippunopeus on 35 solmua ja kahta jettivetolaitetta pyörittävät kolme Caterpillarin yhteensä 5 800 hevosvoiman moottoria. Vene painaa 160 tonnia.

Lue myös nämä

X