Tilaa
Jutut

Säilyvätkö veneilytarvikeliikkeet?

Ikimuistoisen ajan jälkeen venealan tarvikeliikkeet kokivat lyhyen ajan sisään kaksi isoa murrosta. Onko tulevaisuus vain suurten vapaa-ajan tavaratalojen, vai onko myös perinteisellä kivijalalla tulevaisuus?

04.02.2023

Kirjoittajaja kuvat markus ånäs

Lauttasaaressa Veneilijän verkkokaupassa hyllyt ovat tyhjinä. Piikeissäkään ei roiku kuin joitain takkeja ja poijuhakoja, köydet riiputtavat päitään rullissaan.

Mikään yllätys se ei ole, että tammikuu on venetarvikekaupoissa vuoden hiljaisin kuukausi. Silloin on hyvä investoida uusiin myymälätiloihin. Nyt Veneilijän verkkokaupassa kunnostusvuorossa on Lauttasaaren liike – on varmaa, että kun kevätkunnostuskausi alkaa, kauppa on täynnä tavaraa, ja entistä ehompana.

Veneilijän verkkokaupan myymälä- ja verkkokaupan päällikkö Anton Dietrich kertoo – vähän yllättäen – että vaatteet siirretään myymälässä hieman syrjemmälle ja niiden määrää vähennetään. Ulkoiluun ja urheiluun keskittyvissä kaupoissa kun yleensä viime aikoina virta on käynyt toiseen suuntaan: varusteita on enää muodon vuoksi, sillä erilaiset vaaterekit valtaavat alaa.

”Juuri siitä syystä linjasimme, että tarvikkeet ja tavarat ovat meille tärkeimpiä. Nykyisin kaikissa urheilukaupoissa on kattavasti myös veneilyyn ja purjehdukseen sopivia tekstiilejä. Me emme voi kilpailla niiden kanssa. Me keskitymme jatkossa vain veneilyn ja purjehduksen erikoisvaatteisiin”, Dietrich sanoo.

Veneilijän verkkokauppa on tullut tunnetuksi laajasta valikoimastaan. Erityisesti se näkyy tarvikkeissa. Esimerkiksi vesipumpun siipipyöriä on tarjolla noin sata erilaista. Myös muuta erikoisempaa löytyy ja mallistoa päivitetään jatkuvasti – tulevaksi kevääksi valikoimiin tulee muun muassa entistä kattavammin puuveneilijöiden tarvitsemia tuotteita, kuten vaikka kattokankaiden kiinnitykseen tarvittavia kuparinauloja.

”Kun olemme käyneet nyt myymälää läpi, olemme löytäneet hyllyiltä tuotteita, joissa oli vielä markkahinnat.”

Veneilijän verkkokaupan myymälä- ja verkkokaupan päällikkö Anton Dietrich.

Veneilijän verkkokauppa on vähän erikoisesti vanhanaikainen venetarvikeliike, sillä useimmat muut ovat vuosien varrella erikoistuneet johonkin – elektroniikkaan, köysiin, lvi-tuotteisiin, vaatteisiin.

Se on ollut Maritimin kanssa viimeisiä kaiken kattavia liikkeitä.

Nyt Maritim on kuitenkin keskittymässä lähinnä vain maahantuontiin ja tukkukauppaan, kun se lopettaa viimeisenkin oman myymälänsä. Vielä 1990-luvun lopulla sillä oli kolme myymälää.

”Meistä on aina sanottu, että olemme kallis kauppa. Yksi syy siihen on ollut juuri valikoiman laajuus. Meillä on yli 300 tavarantoimittajaa ja 12 000 aktiivista tuotetta”, kertoo Maritimin toimitusjohtaja Kim Tigerstedt.

Maritim näkyy kuluttajille jatkossa yhä nettikaupassa.

”Siellä hinnat ovat edelleen yhtä kalliita”, Tigerstedt sanoo naurahtaen.

”Meillä on ollut aina ristiriitaongelma, koska olemme ensisijaisesti tukkuri. Olemme kilpailleet 400 jälleenmyyjäämme vastaan, emmekä me voi leikkiä itse hinnalla.”

Toimitusjohtaja Kim Tigerstedt Maritim.

Kivijalassa palvellaan

Veneilyn varusteiden myynti on muuttunut ytimiään myöten viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Sitä ennen kaupankäynti oli peruspiirteiltään aina samanlaista.

Ensin internet toi verkkokaupat ja Suomessa lähinnä Veneilijän verkkokaupan. Sen jälkeen tulivat isot vapaa-ajan tavaratalot omine veneilyn osastoineen.

Verkkokauppa ei tappanut kivijalkaa. Kuten vaikka muodin puolella tarvitaan myös se liike, sillä kaikkia tuotteita ei voi ostaa internetistä. Tarvitaan palvelua, tai vain aikaa pähkäilllä tuntemattomien tarvikkeiden ympärillä.

Veneilijän verkkokaupassa nettimyynti kasvaa kovinta vauhtia, kertoo Dietrich. Silti se ei vielä muodosta liikevaihdosta puolta. Loppu, vähän yli puolet, jakaantuu kahden Helsingin myymälän välille: ”Verkkokaupasta et saa henkilökohtaista palvelua.”

”Jokainen vene on yksilö. Autoon kun haet varaosia, laitat tiedot autosta ja saat juuri siihen sopivan osan. Veneessä näin ei ole – vähänkään vanhempaan veneeseen mallikohtaisia varaosia ei ole. Pitää soveltaa”, Dietrich näkee.

Elektroniikan kohdalla palvelu korostuu. Valikoima on todella laaja, valmistajia paljon ja tuotenimet päivittyvät yhtä usein kun markkinoille tulee uutuuksia – eli koko ajan. Vertailu netissä on vaikeaa, kun tuotekuvaukset muistuttavat toisiaan: aina kyseessä on paras laite, mutta muuten kuvailut ovat identtisiä, paitsi hinnan osalta.

”Usein asiakas tulee ostamaan halvinta. Kun käymme liikkeessä läpi millaista halutaan ja mihin käyttöön tulee, pienellä lisäpanostuksella saadaan hänelle juuri oikea tuote. Se halvin kun elektroniikan osalta on sopiva vain harvalle”, Dietrich kertoo.

”Isoja verkkokauppoja on maailmalla paljon ja kaikkien niiden valikoimat ovat tarjolla myös Suomessa. Mutta me olemme niistä ainoa, jolla on täällä myymälät.”

Tavaratalot menestyvät

Ohimyynti on myymälämyynnin ongelma. Palvelu käydään hakemassa liikkeessä, mutta kun tuote löydetään muutaman euron halvemmalla netistä, se ostetaan sieltä.

”Sille ei pysty tekemään mitään”, Tigerstedt linjaa.

Hintakilpailu on kovaa. Esimerkiksi elektroniikasta tulee liikkeille lähinnä vain liikevaihtoa, sillä katteet ovat pudonneet olemattomiin.

Veneilijän verkkokauppa on ollut ajurina Suomessa tässä hintakilpailussa, sillä juuri hinta oli se, millä se raivasi markkinoilta tilaa. Kuuluihan ikimuistoinen vastaus kysymykseen, milloin venetarvikeliikkeessä on alennusmyyntisesonki, että ei milloinkaan. Veneilijän verkkokaupassa alennuksia on ollut alusta lähtien.

”Se opittiin alalla liian hyvin”, naurahtaa Dietrich. ”Nyt olemme itse liemessä sen kanssa.”

Toinen iso muutos venetarvikekaupassa koettiin, kun Suomeen nousi useita autotarvikkeista kaikkeen vapaa-aikaan laajentaneita ketjuja. Biltema ja Hong Kong eivät vielä venetarvikekauppaa mullistaneet, mutta Motonet teki sen.

Motonetin valikoima on vastaaviin aiempiin tavarataloyrittäjiin verrattuna hieman laajempi ja valistuneempi ja se ei ole varsinainen halpatarvikeketju. Merkkituotteet ovat samoja kuin veneilytarvikkeisiin erikoistuneissa liikkeissä, mutta volyymit ovat huomattavasti suurempia ja hinnat sitä kautta aavistuksen edullisempia.

Nyt Motonet on saamassa kilpailijan, kun vapaa-aikaa enemmän paikallaan olemisen kautta katsova Puuilo on ottamassa sen laajemmin ohjelmistoonsa.

Yritykset eivät avaa liikevaihdossaan sitä, kuinka suuri osuus myynnistä tulee kuluttajakaupasta. Selvitysten perustella Motonetin veneilytarvikemyynti on kuitenkin selvästi Suomen suurinta. Erikoiskaupoista suurimmassa päässä Veneilijän verkkokauppa ohitti viimeistään koronavuosina perinteisen ykkösen Maritimin oman kuluttajakaupan.

Veneilijän verkkokauppa kuuluu venekauppaan ja -huoltoon erikoistuneeseen Walticiin, eikä avaa tarkkoja lukuja. Varustekaupan liikevaihto on kuitenkin samassa linjassa Norcapin Marinekaupan kanssa, eli kyse on reilusta kahdesta ja puolesta miljoonasta eurosta. Motonetin veneilytarvikemyynti on siitä tiettävästi kaksinkertaista, vaikka se ei osastokohtaisia lukujaan erikseen raportoikaan.

Maritim teki viimeisenä tilikautenaan vajaan kahden miljoonan euron liikevaihdon omassa vähittäiskaupassaan.

Veneilijän näkökulmasta Motonetin kaltaisten toimijoiden suosio ei ole vain hyvä asia. Toki edut ovat kiistattomat: asiointi on helppoa, tuotteita on aina saatavilla ja liikkeitä on ympäri Suomea. Mutta toisaalta palvelu ei ole erityisen asiantuntevaa, ja vaikka valikoima on kohtuullinen, se on kuitenkin suppea, mikäli vastaan tulee vähänkään erikoisempi tarve. Samaan aikaan tavaratalot ajavat veneisiin erikostuneita tarvikeliikkeitä ahtaalle, sillä myös niissä kate tehdään volyymituotteilla – niillä, joita esimerkiksi Motonet ja jatkossa muun muassa Puuilo myyvät sisäänheittotuotetarjouksin vastaanpanemattoman edullisesti.

Pelkkiä eri moottoreiden stefoja, siipipyöriä ja erikoispolttimoita myymällä mikään kauppa ei pysy pystyssä.

Ja juuri niitä erikoistuotteita sitten joskus tarvitaan – mutta onko sellaista palvelevaa kauppaa kohta enää? Toiminta kun ei ole enää pitkään aikaan ollut erikoisliikkeille erityisen kannattavaa, jos ollenkaan; vaihteluväli kulkee Marinekaupan 216 000 euron tuloksesta Veneilijän verkkokaupan ”jonkin verran voitollisen” kautta Maritimin nyt jo lopetetun myymälämyynnin ”hienoiseen tappiollisuuteen”.

”Isot ketjuliikkeet ovat kyllä erikoiskaupan näkökulmasta raskas vastustaja”, Dietrich myöntää.

Kaikki saatavilla

Superverkkokaupat ovat seuraavaksi mullistamassa koko ostamisen.

Veneilyn määrä on lisääntynyt viime vuosina, mutta merkittävintä venetarvikekauppojen näkökulmasta on lisävarusteiden määrän lisääntyminen, kun veneilijät haluavat varustella veneitään entistä enemmän.

Nykyisin kaikki tahot, valmistajat, tukut ja vähittäismyyntiliikkeet ovat yhdistäneet enemmän tai vähemmän sulavasti varasto-ohjelmansa, jolloin esimerkiksi Motonetistä verkosta ostettu Maritimin maahantuoma tuote ei käy koskaan Motonetin kautta.

”Raha maksaa. Ja sen harkitsematon sitominen varastoon näin sesonkiluonteisella ja riskialttiilla alalla kaataa pienet tekijät”, näkee myös Dietrich.

”Kääntöpuoli on, että kun kaikilla kaupoilla on samat varastointegraatiot samojen valmistajien kanssa, me kilpailemme vain katteella. Ja se ei ole kuluttajalle paras tilanne, sillä kenelläkään ei ole tuotteita suoraan hyllyssä. Osin näin on jo nyt.”

Veneilijän verkkokaupankaan koko valikoima ei löydy myymälöistä. Yhteensä tuotteita sillä on valikoimissa kymmeniä tuhansia.

”Silti meidän valtti on edelleen ehdottomasti oman varaston laajuus. Olemme investoineet vast’ikään uuteen ERP-järjestelmään, jolla saamme tarkemman kuvan tavaran kierrosta”, Dietrich kertoo.

Uusia varusteita

Tigerstedt näkee, että nykypäivän veneilijä on nautiskelija, joka haluaa varustella venettään – ”ja erityisesti sähköisillä lisävarusteilla”.

Vaikka liikkeissä piikeissä on yhä erilaisia purjeveneiden rikaukseen käyttäviä heloja, ne eivät enää liikahda. Toisaalta tilalle tulee uutta.

Tigerstedt kertoo, että veneilyn muuttuminen kohti liki ympärivuotisuutta pimeisiin ja myrskyisiin vuodeaikoihin on synnyttänyt kysynnän uudenlaisille varusteille. Esimerkiksi työvaloja ei juuri aiemmin venetarvikeliikkeissä näkynyt, nyt niitä on kuin autokaupassa.

”Sen lisäksi ensimerkiksi erilaisia lämmittimien myynnit ovat nousseet viime vuosina. Ja pelastautumisvehkeet – talvella merellä olet aika yksin.”

Venetarvikemyynnissä vuoden liikevaihto tehdään huhtikuusta eteenpäin elokuuhun asti. Pienet piikit ovat syys-lokakuussa, joulun alla ja helmikuussa venemessujen aikaan.

Viime kuukaudet kuluttajatuotteiden hinnat ovat nousseet roimasti kautta koko kaupan. Ennustaminen on aina vaikeaa, mutta käännettä trendille on vaikea nähdä. Sama pätee veneilytarvikkeisiin. Raaka-aineet kallistuvat, samoin logistiikka. Sähkö, polttoaineet, palkat – kaikki.

”Osaan tuotteista kohdistuu myös meillä hintojen korotuspainetta”, kertoo Dietrich, ”mutta ei kaikkiin.”

”Koronavuosien jälkeen monessa tuoteryhmässä tukkujen ja tehtaiden varastot ovat aika täynnä, jolloin ne jossain vaiheessa liikahtavat edullisemmin. Olen siinä uskossa, että esimerkiksi elektroniikan hinta kokonaisuudessaan saattaa laskea.”

Mutta se tärkein myyntiin vaikuttava seikka on tietysti sää.

”Jos on kylmä kevät, ihmiset eivät ehdi ennen etukäteen sovittuja laskupäiviä esimerkiksi maalamaan pohjia. Se näkyi esimerkiksi vuonna 2002, kun maalit jäivät tästä syystä käsiin.”

Ja kuten Dietrich kertoo, sateinen kesä näkyy välittömästi. ”Mutta liian kuumaakaan ei saa olla. Sellaisina kesinä myyntimme laahaavat, kun asiakkaat ovat vesillä. Pitää olla vaihteleva sää.”

Se on tarkkaa peliä venevarustekaupassa.

Lue myös nämä

X