Tilaa
Jutut

Ruotsissa kehitellään tuulivoimalla käyvää laivaa, jossa on 80 metriä korkeat ”teleskooppisiivet”

Kolmevuotisen tutkimushankkeen budjetti on 27 miljoonaa Ruotsin kruunua eli reilut 2,5 miljoonaa euroa. Jos konsepti osoittautuu onnistuneeksi, alus voisi kehittäjien arvion mukaan ylittää Atlantin 12 päivässä.

18.09.2020

KirjoittajaVeneen toimitus

Ruotsissa on alettu kehittämään uudenlaista purjelaivaa, joka pystyisi rahteineen ylittämään Atlantin valtameren kahdessatoista vuorokaudessa. Samalla sen kasvihuonepäästöt olisivat jopa 90 prosenttia perinteisiä rahtilaivoja pienemmät.

WPCC-niminen hanke (wind Powered Car Carrier) on Kuninkaallisen teknillisen korkeakoulun ja kestävään merenkulkuun tähtäävien SSPA Swedenin ja Wallenius Marinen yhteishanke.

”Tutkimusprojektissa kehitämme tuulikäyttöisen aluksen konseptista teknisesti ja taloudellisesti toteutettavaksi tuotteeksi, joka voidaan rakentaa 3–5 vuoden kuluessa.”

Konseptikuvat paljastavat wPCC:n käyttävän perinteisten purjeiden sijaan 80-metriä korkeita ”teleskooppisiipiä”. Keksintö auttaa myös tiukoissa paikoissa luovimista, sillä siivet voi laskea alas esimerkiksi sillan kohdalla.

”Meidän ei tarvitse odottaa vuoteen 2050 saavuttaaksemme Kansainvälisen merenkulkujärjestön asettaman 50 prosentin päästöleikkaustavoitteen… WPCC osoittaa, että merenkulkuteollisuus kykenee suuriin muutoksiin, ja että päästötön merenkulku on mahdollista käyttäen tuulta pääasiallisena energianlähteenä.”

Kolmevuotisen tutkimushankkeen budjetti on 27 miljoonaa Ruotsin kruunua eli reilut 2,5 miljoonaa euroa.

Hankkeessa pyritään erilaisten kokeiden, pienoismallien ja simulaatioiden avulla kartoittamaan, miten tällainen alus voisi toimia ja mitkä olisivat sen suurimmat kompastuskivet. Jos idea havaitaan kelvolliseksi, voisivat ensimmäiset teleskooppisiipiä käyttävät alukset kenties kyntää maailman meriä vielä tällä vuosikymmenellä.

Lisää aiheesta SSPA Swedenin tiedotteessa ja alla olevalta videolta.

Lue myös nämä

X