Jutut

Route du Rhum 2018: Kovaa keliä Atlantilla mutta Ari Huusela ja Ariel2 kestävät

Peräti 123 yksinpurjehtijaa starttasi viime sunnuntaina Ranskan Saint Malosta kohti Guadeloupen saarta Karibialla. Jo starttipäivänä ennustettiin kovaa keliä alkumatkalle, mutta nyt sitä on kestänyt lähes viisi vuorokautta.

09.11.2018

TekstiKari Wilén

Ari Huusela purjehtii IMOCA 60 -luokassa 11. sijalla Portugalin rannikon ulkopuolella. Tuulta on reippaasti 35–45 solmua ja ristiaallokon korkeus on 6–7 metriä. Ari joutuu purjehtimaan tiukasti vastaiseen, kurssi on etelään ja vasta kun hän saapuu Madeiran kohdalle pasaatituulien alueelle odotettavissa on myötäisiä tuulia.

Täksi perjantaiksi on luvassa vielä yksi ärhäkkä matalapaine yksinpurjehtijoiden riesaksi. Mikäli Ari ehtii tarpeeksi etelään, noin Lissabonin leveysasteelle, välttyy hän pahimmista tuulista ja voi nostaa kurssia kohti lounasta.

”Mitkään kamat ei meinaa pysyä paikoillaan vaikka kuinka stuuvaisi tiukaan, meno on oikeasti aika hurjaa ja tämä yö (torstain vastainen) ehkä pahin vaikka piti jo helpottaa”, Ari raportoi veneestä.

Kilpailun startti oli mahtavaa katseltavaa, mutta ranskalaiset tv-kuvaajat keskittyivät tietysti omiinsa ja etenkin nopeimpiin veneisiin. Ari kertoi jo Suomessa että hän starttaa varovaisesti toisesta rivistä. Eipä suomalaista tv-kuvissa näkynytkään, kuitenkin ainakin yksi suomalaisvalmisteinen Targa 37, joka toimi kuvausveneenä. Kaasuhanat olivat täysin auki jotta kuvaajat pysyisivät yli 100-jalkaisten Ultime-trimaraanien vauhdissa, joka ajoittain hätyytteli 30 solmua.

Kokenut IMOCA-luokan yksinpurjehtija Alex Thomson lähti startista foilaavalla Hugo Boss -veneellään heti omille teilleen ja kiersi Bretagnen niemen ulkopuolelle asetetun liikennekieltoalueen pohjoisen puolelta. Huusela seurasi Ariel2:llaan ainoana IMOCA-veneenä perässä, mutta näiden veneiden vauhtiero oli tässä vaiheessa merkittävä. Tarkoituksena oli ilmeisesti välttää ensimmäisen matalapaineen pahimmat tuulet. Rintamien välillä olikin rauhallisempia hetkiä, mutta tuulen suunnan vaihtelut aiheuttivat vaikeuksia oikean reitin löytämiseen. Kisan ensikertalainen Thomson veti rajusti länteen ja näytti olevan reilussa johtoasemassa kunnes kääntyi etelämmäksi ja lähemmäksi muita kärkeveneitä.

Thomson johti IMOCA-luokkaa torstaina noin 60 mpk erolla Paul Meilhatiin veneessä SMA. Neljän kärkiveneen ero on vajaat 100 mailia ja Ari Huusela on noin 430 mpk:aa perässä johtoveneestä.

Kova keli on vaatinut uhrinsa ja keskiviikkona noin 35 venettä oli etsinyt suojaa Ranskan ja Espanjan rannikolta. Vaarallisin tilanne sattui tiistaina, kun Vendée Globe -voittajan Armel Le Cléac’hin maksitrimaraani Banque Populaire IX kaatui noin 350 mpk koilliseen Azoreilta. Ilmeisesti paapuurin runko repeytyi irti, jolloin trimaraani kääntyi ylösalaisin. Kippari pysyi turvassa kajuutassa ja kalastusalus noukki hänet seuraavana päivänä kannellensa. Myös Ultime-trimaraanit Maxi Edmond de Rothschild ja Sodebo keskeyttivät haverien seurauksena. Johdosta taistelevat luokassa jäljellä olevat Macif (Francois Gabart) ja IDEC Sport (Francis Joyon), jotka ovat ohittaneet puolimatkan krouvin.

Myös IMOCA-luokassa on nähty useita keskeytyksiä. Luokan uusin ja äärimmäisin vene, foilaava Charal (Jérémie Beyou), keskeytti jo maanantaina ohjausjärjestelmän petettyä. Mastoja on katkennut ja vakavimpaan tilanteeseen joutui kokenut brittinainen Sam Davies, tuttu Volvo Ocean Racesta), jonka foilaavan IMOCA-veneen runko alkoi delaminoida pahasti. Huuselan lisäksi kisan  ainoa pohjoismaalainen, ruotsalainen Mikael Ryking purjehtii 15. sijalla Class40-luokassa.

X