Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Pikatesti: Smart Living -nokkakärryt – Raskaan taakan avustaja

Monipuolinen kevyt nokkakärry ottaisi pidemmällä nokalla enemmän ja suurempaa taakkaa kantaakseen.

16.07.2021

Kirjoittajamarko lysmä

Kuvaajamarkus pentikäinen

Erilaisilla nokkakärryllä liikkuu kevyesti raskaammat ja erimuotoiset tavarat. Parhaissa malleissa taakka pysyy hyvin kyydissä, koska nokka on kunnollisen kokoinen. Lisäksi kuljettaminen hoituu painavallakin kuormalla tasapainoisesti ja selkäystävällisesti, tavarat pysyvät kyydissä ja pyörät joustavat sopivasti erilaisilla pinnoilla.

Veneliikkeessä myytävä kevyt alumiinista valmistettu ja pieneen kokoon taittuva nokkakärry vaikuttaa ensisilmäyksellä varsin näppärältä raskaiden taakkojen siirtelyyn sopivalta apulaiselta. Se on helppo ottaa mukaan ja varastoida pieneen tilaan.

Valmistaja lupaa vakaan ja vain kolme kiloa painavan kärryn hoitavan 80 kilon takaan. Raskaan luokan nokkakärryt painavat yleensä jopa reilusti yli 10 kiloa ja ne selättävät yli 150 kilon kuorman.

Venesataman laituri ja sen lähialueen asvaltti-, betoni-hiekkapinta  sopivat mainiosti testialustaksi.

Nokkakärry on nopea ja kätevä ottaa vaikka auton takakontista käyttöön laskemalla nokka alas ja vetämällä teleskooppivarsi ylös. Työntökahva on kapea, mutta siitä saa noin metriin ulottuvassa korkeudessa tarpeeksi napakan otteen. Kuljetusasento on hyvä.

Nokkakärry taittuu hetkessä ja se on helppo varastoida pieneen tilaan.

Muoviset pyörät rullaavat  tasaisella pinnalla, mutta muilla alustoilla meno muuttuu yhtä epämukavaksi  kuin epävakaaksi. Laiturilla pienet kovat ja joustamattomat pyörät pitävät kohtalaista ääntä, joten aamun aikainen kantaja saattaa vetopuuhissaan herättää muutaman venekunnan. Ilmakumirengas olisi kaikkein mukavin käytössä, koska se joustaisi hyvin, eivätkä alustan epätasaisuudet täristäisi kuormaa.

Kun kärry on pystyasennossa, kärry nojaa nokkaa kohti, mikä estää kärryä siirtymästä paikaltaan. Nokkakärryn heikoin lenkki on lyhyt nokka, jonka pitäisi ehdottomasti olla pidempi.

Kokeilussamme 40-litraisen kylmälaukun ja veneilijöiden paljon käyttämien suurten muovikassien raijaaminen ei suju. Nokkakärry ei anna juurikaan sivuittaista tukea, joten suuremmat saati erimuotoiset kuormat eivät vain pysy kyydissä.

Joustavan kumiköyden käyttö auttaa lastia pysymään paikallaan, mutta samassa ajassa kun ähertää kuormauksen sitomisen kanssa, tavarat olisivat jo kantaen perillä.

Nokkakärry pystyy kantamaan tukevasti ja luotettavasti hieman yli nokan ulottuvia kapeita pahvilaatikoita ja esimerkiksi suuria juomalaatikoita, kaikkiaan melko tasamittaista tavaraa. Portaissa pärjää, mutta meno epätasaisissa kohdissa muuttuu hankalammaksi, koska pyörät eivät jousta yhtään.

Nokkaosan 26 sentin pituus ei riitä pitämään suurempia tavaroita paikallaan. 40-litrainen kylmälaukku pysyy hädin tuskin kyydissä. Laiturin raot tärisyttävät kovien pyörien alla ja aiheuttavat myös kohtalaisesti melua.

Kaupasta veneeseen -tyyppisillä kuljetustarpeilla kärry suoriutuu kantoapulaisen tehtävistä, mutta raskaan ja/tai suuremman taakan kantoon se kelpaa vasta, kun nokkaosan pituus kasvaa selvästi nykyisestä.

Muuttohommissa en myöskään laskisi paljoakaan taittuvan ja perin hennoksi muskeleiltaan jäävän nokkakärryn varaan.

Hyvin ideoitu kärry vaatisi tuunaamista ennen kuin sitä voi suositella veneilijän tai sataman vakiovarustukseen.


Hinta 36 €, lisätiedot Maritim

 

X