Tilaa
Testit

Pikatesti: Remigo One sähköperämoottori – Kaunis ja kätevä

Yksinkertainen ja omaperäisen näköinen RemigoOne myös toimii useimmissa tilanteissa hienosti.

13.02.2024

KirjoittajaIsmo Virta

KuvaajaMikko Kankainen

Slovenialainen RemigoOne on muotoiltu aivan toisin kuin kaikki sen kanssa kilpailevat kompaktit mutta tehokkaat sähköperämoottorit. Omaperäinen muotoilu ja rakenne ei ole kuitenkaan pelkkää kauneuden tavoittelua, siinä on myös vinha toiminnallinen idea.

Kun litiumakku on upotettu pitkän litistetyn lieriön sisään ja ohjauskahvan voi kiristää pannan avulla lieriön päälle haluttuun paikkaan, on yksi ja sama sähkömoottori valinnan mukaan lyhytrikinen tai pitkärikinen. Pannan paikkaa voi tarpeen mukaan vaihtaa, vaikkei tosin ihan niin kätevästi kuin ulkomuodon perusteella voisi toivoa.

Säädössä pitää varoa kiristysruuvien tärvelemistä. Me onnistuimme katkaisemaan yhden ja saamaan toisen mutterin jumiin, kun aloimme löystyttää kiristystä väärässä järjestyksessä ja liialla voimalla.

Moni soutuvenekin kaipaa kahden hengen kuormalla vähän pidempää kuin lyhytrikistä moottoria, jonka potkuri haukkoo tasapainossa kulkevassa soutuveneessä helposti ilmaa. Remigon rakenne mahdollistaa rikipituuden hienosädön juuri oikeaan mittaan.

Jos samaa sähköperämoottoria käyttää myös pienen moottoriveneen uistelumoottorina, rikin säädettävyydestä on vielä enemmän iloa. Esimerkiksi Buster XSr:n perälaudassa lyhytrikinen ei yllä tarpeeksi syvälle, RemigoOne yltää pitkäksi säädettynä helposti.

Tehon ja kulkusuunnan ohjaus sujuvat perinteisillä painikkeilla. Näyttö on yksinkertainen mutta toimiva.

Uistelukäytössä tosin tulee vastaan rakenteen huono puoli. Ellei kahvaa ole lukittu, siitä on pakko pitää koko ajan kiinni, koska ohjausta ei voi säätää jäykäksi.

Parhaiten uistelussa toimii kahden sähkömoottorin malli, jossa Remigo on lukittu työntämään suoraan ja ohjaus toimii keulasähkömoottorin autopilotilla. Noilla eväillä uistelee pelkällä sähköllä pitkään, tarkka tuntimäärä riippuu tietysti keulakoneen akun koosta.

Suoraan eteenpäin työntäväksi lukittu ja pitkärikiseksi säädetty RemigoOne on epäilemättä omimmillaan myös pienen purjeveneen moottorina. Tuossa käytössä tosin voi tulla vastaan rakenteesta seuraava toinen ongelma. Remigon tehoa ja vedon suuntaa säännöstellään laitteen päältä painikkeista, ei siis tavanomaiseen tapaan ohjauskahvaa kiertämällä.

Säätö toimii sinänsä ihan hyvin, mutta jos moottori jää kauas taakse, sen hallinta voi vaatia hankalaa kurkottelua esimerkiksi laiturin lähestyessä. Yksinkertaisuudellaan viehättävässä rakenteessa on siis myös huonot puolensa.

Kahva, sen lukitus ja moottorin kiinnitysosa asenusalustaan ovat luottamusta herättävän tukevaa tekoa.

Kaikkiaan yhdistetyn ohjauskahvan ja rungon ympärille kiristyvän pannan rakenne on erittäin jämäkkä ja moottorin saa pudotettua hyvin näppärästi erikseen kiinnitetyn asennusalustansa päälle. Kokonaisuuden kohtuullinen painokin helpottaa.

Kun moottori on nostettu paikaltaan ja sen kahvan lukitsee alaspäin, kapeaa Remigoa voi kantaa kiitettävän tasapainoisessa asennossa, kuin painavaa salkkua.

Pikatestin yhteydessä teimme myös Remigon nopeusvertailun muutaman vuoden ikäiseen samantehoiseen Torqeedoon. Sen vertailun voitti Torqeedo, joka vei soutuvenettä yhden hengen kuormalla noin 11 kilometrin tuntinopeudella kun RemigoOne jäi niukasti alle kymmeneen.

Suorituskyvyllä ei tosin ole soutuvenekäytössä suurta merkitystä, koska soutuvenettä ei kannata ajaa täydellä kilowatin teholla. Akun keston eli toimintamatkojen vertailuun emme pikatestissä voineet ryhtyä, eikä uuden ja vanhan laitteen vertailussa olisi mieltä ollutkaan, koska akut kuluvat. Soutuveneessä kilowattitunnin akku riittää joka tapauksessa erittäin hyvin.

Kapasiteettia tarvitaan sitten raskaamman kuorman työntämisessä. Näppituntumalla Remigon kilowattitunnin akku tuntui kyllä riittävän pienellä moottoriveneellä uistelussakin hyvin, mutta mitään varmaa tuosta ei siis voi sanoa. Joka tapauksessa uistelija hyytyi pakkasessa Remigon akkua nopeammin.

Suomalaista maahantuojaa Remigolla ei ole, mutta tilaus onnistuu verkosta.

Remigo One -sähköperämoottori

Arvosana: 8

Hinta 2 200 € + verot ja rahti

Pituus 122 cm

Paino 12 kg

Lisätiedot Remigo

Kierrettävän kahvan puuttumisen huono puoli on, että moottorin hallinta vaatii kurottelua. Pienessä veneessä haitta on pieni, isossa veneessä iso.

Lue myös nämä

X