Kun laituriin tullaan, pitää köysi saada kiinni poijuun mieluiten veneen vauhtia ja suuntaa häiritsemättä. Silloin rantautuminen sujuu turvallisimmin ja tarkimmin.
Poijulenkin kaappaus käy vaivihkaa vaikeammaksi ainakin kahden veneilyssä vaikuttavan suuntauksen takia: veneet muuttuvat koko ajan vähän isommiksi ja myös laitojen korkeus on kasvamaan päin. Samalla veneilyväki käy iäkkäämmäksi ja kömpelömmin kurottelevaksi.
Ilmiö näkyy Suomea selkeämmin ulkomailla, ja sieltä tuleekin suurin osa erilaisia temppuhakoja ja köydenpujottajia, joilla ongelmaa on ratkottu. Yhteistä niistä lähes kaikille on se, että ne ovat erillisiä työkaluja omine varsineen. Siten vaativat säilytyspaikan veneessä rantautumisten välisinä aikoina ja yhden osan kadotessa muut jäävät turhaksi romuksi.
Italialainen Kong on toisella linjalla. Se vaatii toimiakseen vain köyden ja minkä tahansa varren, jonka toinen pää on sen verran suippo, että se mahtuu Kongin lukkojousen 25 x 35 millimetrin kokoiseen aukkoon. Luontevin joka veneestä (toivottavasti) löytyvä työkalu tähän on tietenkin puoshaka.
Lue kaikki
VENEILYSTÄ