Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Pikatesti: Kong poijuhaka – Puoshaasta poijuhaka

Kong on poijuhaka, jonka varreksi kelpaa tavallinen puoshaka tai mikä tahansa muu saatavilla oleva kädenjatke.

29.09.2020

Kirjoittajaja kuvat pasi nuutinen

Kun laituriin tullaan, pitää köysi saada kiinni poijuun mieluiten veneen vauhtia ja suuntaa häiritsemättä. Silloin rantautuminen sujuu turvallisimmin ja tarkimmin.

Poijulenkin kaappaus käy vaivihkaa vaikeammaksi ainakin kahden veneilyssä vaikuttavan suuntauksen takia: veneet muuttuvat koko ajan vähän isommiksi ja myös laitojen korkeus on kasvamaan päin. Samalla veneilyväki käy iäkkäämmäksi ja kömpelömmin kurottelevaksi.

Ilmiö näkyy Suomea selkeämmin ulkomailla, ja sieltä tuleekin suurin osa erilaisia temppuhakoja ja köydenpujottajia, joilla ongelmaa on ratkottu. Yhteistä niistä lähes kaikille on se, että ne ovat erillisiä työkaluja omine varsineen. Siten vaativat säilytyspaikan veneessä rantautumisten välisinä aikoina ja yhden osan kadotessa muut jäävät turhaksi romuksi.

Italialainen Kong on toisella linjalla. Se vaatii toimiakseen vain köyden ja minkä tahansa varren, jonka toinen pää on sen verran suippo, että se mahtuu Kongin lukkojousen 25 x 35 millimetrin kokoiseen aukkoon. Luontevin joka veneestä (toivottavasti) löytyvä työkalu tähän on tietenkin puoshaka.

Käyttö ei juuri ohjeistusta tarvitse. Kiinnitysköysi (maksimi 24 mm) solmitaan Kong-hakaan ja puoshaan kärki pujotetaan jousen lenkkiin. Köyttä pidetään kireällä puoshaan vartta vasten, kun sillä kurotetaan kohti poijulenkkiä. Silloin köyden jännitys pitää Kongin paikallaan puoshaan nokassa sekä vetää haan suun avoimeksi. Kun poiju on kaapattu, päästetään köysi irti ja vedetään puoshaka veneeseen.

Puoshaan pituus ja käyttäjän ranteen voima määrittävät toimivan käyttöetäisyyden.

Puoshaan kärki työntää auki Kongin jousisalvan, kun kiinnitysköyttä kiristetään.

Lähtiessä sama operaatio tapahtuu toiseen suuntaan: köysi kireälle, puoshaka jousisalpaan, pieni vetäisy köydestä, haka aukeaa ja poiju on taas vapaa.

Helppoa ja vaivatonta teoriassa, kuten myös käytännössä kokeemme mukaan. Lastenleikkiä vaikeampaa on vain puoshaalla jousilenkkiin osuminen Kongia irrottaessa. Toinen rajoitus on se, että jos puoshaka on kovin pitkä ja painava malliltaan, sillä kurottelu saattaa vaatia vähän ruista ranteeseen.

Hyvänä puolena kuitenkin on se, että vaikka Kongin mitoitus riittää paksurautaisenkin poijulenkin nappaamiseen (suuaukko 55 mm), veneessä se mahtuu vaikka hanskalokeroon. Siten se puolustaa paikkaansa myös varakoukkuna veneessä, jossa jo on poijuhaka valmiina.

Kong-poijuhaka

Hinta 67 €

Lisätiedot Maritim ja Kong

 

X