Suomen veneilyliiton ja Suomen purjehtijaliiton yhteinen katsastustoimikunta on tarkentanut paukkuliiveihin liittyviä katsastusohjeitaan tulevalle veneilykaudelle. Katsastajat aikovat veneissä asioidessaan edelleen korostaa ilmatäytteisten liivien huollon ja vuosittaisen tarkistuksen merkitystä.

Uutta on se, että veneisiin vaaditaan nyt myös liivien uudelleenvarustussarjoja, mikäli veneessä on käytössä vain paukkuliivejä. Ilman varaosia paukkuliivejä ei siis enää hyväksytä katsastusvarusteiksi.

HJO 3.4.2007

Aiemmin samasta aiheesta:

Katsastusohjeet 2007

Suomen veneilyliiton ja Suomen purjehtijaliiton yhteinen katsastustoimikunta on saanut valmiiksi venekerhojen vapaaehtoisille katsastajille suunnatut ohjeet vuodelle 2007.

Painopistealueita on neljä: sammuttimet, ilmatäytteisten liivien huolto ja varaosat, hätärakettien kelpoisuusaika ja säilytys sekä veneen varalaitakorkeuden mittaaminen ja kirjaaminen katsastuspöytäkirjaan.

Sammuttimien vuosihuolto on jatkossakin suoritettava ennen katsastusta. Myös uusi sammutin on huollettava, jos sen valmistusvuosi on eri kuin katsastusvuosi.

Uutena asiana katsastajien listalle ovat nousseet ilmatäytteiset liivit ja niiden huolto. Katsastustoimikunnan varapuheenjohtajan Matti Aaltosen mukaan kyseessä on lähinnä suosituksenomainen kehotus varmistaa, että paukkuliivien käyttäjillä olisi veneessä myös uudelleenvarustussarjoja.

– Ilman varapatruunaa ja -sulaketta veneessä on liivitön mies, jos liivit matkan aikana syystä tai toisesta laukeaa. Liivit tulee myös huoltaa ja tarkistaa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jatkossa harkitaan, nimetäänkö uudelleenvarustussarjat jopa pakollisiksi katsastusvarusteiksi, kun paukkuliivien käyttö koko ajan vain lisääntyy, Aaltonen toteaa.

Pelastuslauttojen säilytysasentoon ja -paikkaan pitää katsastustoimikunnan mukaan kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Valmistajan ohjeita olisi noudatettava, koska lautoissa on painava painepullo. Se voi väärässä asennossa vaurioittaa lautan rakenteita.

Katsastuksessa hyväksytään jatkossakin 1+5-vuoden ikäiset hätämerkinantovälineet. ”Yli-ikäisten” varusteiden toimivuus on kuitenkin veneen omistajan ja päällikön vastuulla. Väärässä asennossa ja vaihtuvissa kosteusoloissa säilytettyjen välineiden toimintavarmuus heikkenee.

Katsastettavien veneiden varalaitakorkeus mitataan tänä vuonna katsastuksen yhteydessä ja tulos merkitään pöytäkirjaan. Matti Aaltosen mukaan tällä tavoin saadaan veneiden omistajat kiinnittämään huomio veneen mahdolliseen ylikuormaukseen ja siihen, mistä vesi alkaa poikkeusoloissa ensimmäisenä veneeseen tulvia.

Veneilykerhojen katsastajat saavat työhönsä koulutusta, mutta ovat silti lähes kaikki vapaaehtoisesti työtä tekeviä alan harrastajia. Katsastajien todellisesta vastuusta ei ole olemassa oikeuden ennakkopäätöstä.

– Kyseessä on luottamustoimi, johon on saatu valtuutus omalta kerholta. Korostamme aina, että aluksen päällikön vastuu on jakamaton. Toisaalta katsastajalla voi olla oikeudellinen osavastuu, jos onnettomuuden taustalla on hänen tahalliseksi luokiteltava virheensä, Aaltonen sanoo.

HJO 19.2.2007