Tilaa
Testit

Pariesittelyssä Pogo 44 ja JPK 39 FC – Ruutia risteilyyn

Todella nopeat avomeriristeilijät ovat uusi ja nopeasti kasvava pursiluokka, jota hallitsevat pienet ranskalaisveistämöt. JPK 39 FC ja Pogo 44 edustavat lajityypin terävintä kärkeä.

24.04.2022

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajaandreas lindlahr pasi nuutinen

Suoranaiset kilpapurret kehittyvät kiihtyvällä vauhdilla rajummiksi ja teknisemmiksi. Samaan aikaan suurvalmistajat tavoittelevat omilla malleillaan yhä laajempaa yleisöä. Niinpä sporttiseksi viritettyjen yleispursien ja aitojen kilpureiden väliin venyy kasvava markkinarako.

Selvimmin tilanne näkyy Ranskassa, joka on venevalmistuksen suurvalta ja jossa avomerikilpailu on suosittu urheilulaji. Juuri siellä markkinarakoa myös tilkitään aktiivisimmin. Puhutaan Fast Cruiser -pursiluokasta, johon tähtääviä pieniä ja keskisuuria veistämöitä löytyy puolen tusinaa.

Usein niiden taustalla on entisiä tai nykyisiä aktiivikilpailijoita ja kisatalleja. Niin on laita myös tässä esiteltävien veneiden kohdalla.

JPK:n perustaja ja omistaja Jean-Pierre Kelbert on kilpaillut eri luokkien huipulla purjelaudoista Atlantin yksin- ja kaksinpurjehduksiin. Pogo Structures on valmistanut voittajaveneitä etenkin Mini Transat- ja Class40 -luokkiin. Kummankin veistämön päämallistot koostuvat pätevistä kilpaveneistä, mutta uutuudet edustavat tuoretta linjaa: tavallisten purjehtijoiden käsiteltävissä olevia matkapursia, jotka silti vertautuvat suorituskyvyltään ammattilaisten kalustoon.

Jean-Pierre Kelbert kiteyttää JPK 39 FC:n perusajatuksen näin: suorassa purjehdusajassa se ei ole yhtään hitaampi kuin vastaava kisapursi, mutta koska sitä ei ole optimoitu tasoitussääntöihin, tuloslistan kärkeen se ei pääse. Vastineeksi saa täydet asumismukavuudet.

Pogo kertoo tavoittelevansa kokeneita, taitavia purjehtijoita, jotka haluavat nauttia herkästä, vauhdikkaasta, surffeilla maustetusta purjehduksesta veneellä, joka on valmis vaikka pallonkierrolle perheen kanssa.

Molemmissa on erityisen tärkeää se, että veneet ovat kaikissa oloissa 1-2 hengen miehistöillä hallittavia.

Veneet ovat heittämällä kolmanneksen kevyempiä kuin vastaavan kokoiset perhepurret ja purjealoiltaan huimasti tehokkaampia. Jo vähäinen merituulen viriäminen saa ne liikkeelle. Hyvillä purjeilla ja monipuolisilla säädöillä vauhtituulesta saa kaiken irti ja kelluminen vaihtuu aidoksi purjehdukseksi.

JPK:n genuan jaluskisko on sivukannella. Tiukalla luovilla kulmaa saa vedettyä sisään 3D-säädöllä.

JPK:n salonki miellyttää toimivuudellaan, kunhan karusta ensivaikutelmasta pääsee yli.

Koska kyse on matkapursista, sisustus ei voi olla yhtä sivuseikka kuin kilpaveneissä. Silti ensivaikutelma on karu. Vasta kun hyväksyy sen, että perinteikästä tunnelmaa voi korvata rationaalisella toimivuudella, asuttavuus alkaa tuntua jopa kiitettävältä.

Pogon laakea ja lähes pintaan nouseva perä päästää helposti surffiin jopa alle 8 kn nopeudessa.

Pogon taittokölin laatikko vie ison tilan keskeltä ja rajaa sohvaryhmän yksisivuiseksi.

Lisätietoja: Pogo Structures ja JPK Composites

Lue pariesittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 4/2022.

Lue myös nämä

X