Reilut viisi vuotta sitten yleistyi pitkien laitapalteiden, pystyjen varalaitojen ja perään asti täysleveiden partaiden käyttö perheveneissä. Runkomuodolla haettiin tehokkaampaa purjehdusta, mutta samalla se tuotti lisää tilaa niin sisälle kuin kansillekin.
Edut kävivät niin ilmeisiksi, että jokseenkin kaikki uudet perhepurret sen jälkeen ovat soveltaneet ideaa. Voidaan jo puhua tälle ajalle tyypillisestä runkomallista, jolle ehkä joskus vakiintuu oman kutsumanimensä; ainakin tulppaanirunkoa on jo käytetty.
Hyvä esimerkki ovat Euroopassa ehkä kaikkein tiukimmin kilpaillun purjeveneluokan, alle 12-metristen yleispursien tuoreimman sukupolven edustajat.
Viime kauden loppupuoliskolla esitellyt Dufour 41 ja Hanse 410 ovat ryhmän uusimmat purret. Kummankin runkopituus on 11,99 metriä. Se ei ole sattumaa, vaan kokoluokkaa ohjaavat läntisen ja eteläisen Euroopan vero- ja muut määräykset.
Kun runkoja vertaa, näyttää siltä, että Dufour on panostanut enemmän avotuuliin ja suurissa mainingeissa kantavaan keulaan, Hanse puolestaan tasapainoisesti kaikkiin suuntiin purjehtivaan veneeseen. Purjehtiessa vaikutelmat vahvistuvat nopeasti samansuuntaisiksi.
Nykytyyliin kuuluu, että partaat jatkuvat suurimmalla leveydellä perään saakka. Ja kun leveyttä on molemmissa veneissä reilusti yli neljä metriä, avotilat ovat valtavia.
Johtopäätös Dufourin ja Hansen eroista yhtenäistyvien purjehduskulttuurien, suunnitteluperiaatteiden ja asiakaskuntien maailmassa on oikeastaan suora vastakohta veneiden ajankohtaiselle modernismille. Ranskassa Dufour on luonut oikein viehättävän välimeriristeilijän, jossa viihdytään yhtä hyvin purjehduspäivien kuin satamailtojen aikana, myös suurella porukalla vuokrahintaa jaettaessa.
Saksassa Hanse tekee perheille risteilijää, jolla liikutaan sujuvasti sinne, minne lomasuunnitelma edellyttää, riippumatta tuulten suunnista tai ylitysten pituudesta.
Lue pariesittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 3/2024
Lisätiedot