Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Vauhdilla päin kivikkoa

Kesäinen ilta, tyyni järvenpinta, perämoottorivene ja vetorengas. Tällä yhdistelmällä Eero Haukka ja Pietari Lehto olivat liikkeellä Lappeenrannan saaristossa. Pietarin osalta veneily päättyi kivikkoon, josta hänet vietiin sairaalaan.

05.12.2021

Kirjoittajajukka-pekka lumilahti

Kuvaajavene-lehden arkisto

Heinäkuun puoliväli viime vuonna oli tyypillistä suomalaista keskikesää. Alkuviikosta lämpötila pyöri Lappeenrannan seudulla parinkymmenen asteen vaiheilla. Loppuviikosta ilma lämpeni ja lauantaina rikottiin jo helleraja. Parikymppiset kaverukset Eero Haukka ja Pietari Lehto päättivät lähteä veden äärelle mökkeilemään. Ajatus oli juhlia ja nauttia kesästä Eeron vanhempien mökillä. Lauantain mittaan Pietari siemaili olutta ja lonkeroa noin kuuden–seitsemän tölkin verran. Eero otti olutta parin tölkillisen verran.

Illan suussa miehet saivat ajatuksen vetorenkaan vetämisestä järven selälle. Heillä oli käytössään Eeron vanhempien 50 hevosvoimainen Silver Fox. Ei vajaan viiden metrin mittaista Silveriä oltu vetämiseen erityisesti suunniteltu, mutta kyllä sillä vauhtiin pääsi. Pietari ei vesillä ollut juuri liikkunut, eikä Eeroakaan voinut kokeneeksi veneilijäksi kutsua. Itse asiassa Eero piti itseään veneiden suhteen aika aloittelijana, sillä hän oli ajanut venettä kaikkiaan kymmenisen kertaa. Oppinsa Eero oli saanut isältään.

Vaikka Silver Foxia ei varsinaisesti olekaan suunniteltu vesiurheiluun, hyvissä olosuhteissa sillä pystyy vetämään vetorengasta vallan mainiosti. Arkistokuva.

Vetorengas kiinni veneeseen

Yhdeksän jälkeen illalla Pietari puki ylleen kevyet veneilyliivit ja loikkasi ilmatäytteisen vetorenkaan päälle. Silverin kyytiin kiipesi Eero. Aikaisempaa kokemusta vetorenkaan vetämisestä hänellä ei ollut. Toisaalta, järven selkä oli tyyni ja ilma vielä miltei helteinen, eikä veden lämmössäkään ollut moittimista.

Eero kiinnitti vetorenkaan Silverin perään ja painoi kaasua. Vene nousi hyvin plaaniin ja renkaassa ollut Pietari seurasi perässä kymmenen metrin mittaisen köyden päässä. Täysillä Eero ei ajanut, vaan jätti vielä neljäsosan kaasusta reserviin. Välillä Eero ajoi veneellä ympyrää saadakseen aikaan aallokkoa. Ajatuksena oli ajella toisinaan myös aaltojen lävitse, Näin Pietari pystyi hyppimään aallolta toiselle.

Sitten tapahtui jotain, mihin Eero ei ollut osannut varautua. Jostain syystä Eero menetti tasapainonsa ja putosi veneestä. Ja mikä pahinta, Silver oli tulossa suoraan häntä kohden. Eero huusi Pietarille, että hyppää pois. Mutta Pietari ei kuullut.

Itse asiassa Pietari ei ollut edes huomannut Eeron putoamista, vaan Pietari ihmetteli, miksi Eeron vene alkoi yhtäkkiä pyöriä ympyrää.

Eero sukelsi, Silver meni hänen ylitseen. Mutta vene lähestyi häntä uudestaan. Ja taas uudestaan. Useamman sukelluksen ja väistön jälkeen Eero onnistui pääsemään pois Silverin ajolinjalta.

Kun Eero väisteli ympyrää kiertänyttä Silveriä, veneen perässä olleen Pietarin vauhti sen kuin kiihtyi. Siitä piti huolen kymmenen metrin mittainen köysi, joka sinkosi hänet renkaan kanssa ulkokehälle. Hetken päästä Silver törmäsi rantakivikkoon lennättäen Pietarin pois vetorenkaan kyydistä. Itse törmäyksestä mies ei muista mitään.

Hänet löysi läheisellä mökillä ollut Juhani Palmén, joka veti tajuttomana olleen Pietarin rantavedestä maalle. Sitten Juhani hälytti apua.

Vetorengas ei ole kyydissä olevan ohjailtavissa millään lailla. Arkistokuva.

Hätäilmoitus

Etelä-Karjalan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Markku Sorjonen sai Kuopion hätäkeskukselta hälytyksen vesipelastustehtävään lauantaina 18.7.2020 klo 21.31. Saman hälytyksen saivat myös Lappeenrannan Lavolassa ja Armilankadulla sijainneiden paloasemien miehistöt, ambulanssi, sekä poliisi.

”Aluksi lähtötilanne oli hieman epäselvä”, muistelee Sorjonen. Hätäilmoituksessa puhuttiin Heposalosta, mutta lähistöllä on kaksi samannimistä saarta. ”Suunnittelimme vuoromestarin kanssa toimintaa ja päädyimme viemään yhden veneen trailerilla Voisalmeen.”

Laskupaikan valinta on järviseudulla tärkeää, sillä väärällä laskupaikalla ajomatka vesitse tai autolla saattaa merkittävästi kasvaa. Traileri kiinnitettiin paloauton perään Armilankadulta ja miehistö kytki sinivilkut päälle. Matkaa rantaan oli vajaa kymmenen kilometriä, eikä aikaa ollut hukattavaksi.

Isompi pelastuslaitoksen vene miehitettiin Lappeenrannan satamassa. Se ei matalien vesien ja kapeikkojen vuoksi päässyt lyhintä reittiä paikalle vaan joutui kiertämään Kuivaketveleen saaren. Matkalla onnettomuuspaikka tarkentui toiseksi Heposaloksi, mitä Sorjonen ja muuta pelastajat olivat aluksi ajatelleet. ”Tämä ei juurikaan vaikuttanut kohteen saavutettavuuteen, koska tässä tapauksessa tämä ”väärä” Heposalon saari sijaitsi matkan varrella”, Sorjonen kertoo.

Pelastajien ollessa matkalla, Juhani Palmén oli toimittanut loukkaantuneen Pietarin tieyhteyden päässä olevaan saareen. Pelastuslaitoksen pienempi vene pääsi hänen luokseen ja pelastajat aloittivat ensihoidon. Hetken päästä paikalle saapui myös ambulanssi. Sillä loukkaantunut Pietari toimitettiin jatkohoitoon sairaalaan.

Vähän ajan kuluttua myös pelastuslaitoksen isompi vene saapui onnettomuusalueelle. Se paikallisti rantaan päätyneen moottoriveneen. Kohta vastaan tuli myös toinen vene, jonka kyydissä oli Eero. Uimareissusta huolimatta, hän oli selvinnyt tapahtumasta kuin ihmeen kaupalla pahemmilta loukkaantumiselta. Koska kyseessä oli vakava onnettomuus, Eero otettiin pelastuslaitoksen veneeseen ja kuljetettiin mantereelle poliisin luokse.

Rantakivikossa olleen veneen ja vetorenkaan haki pois Eeron isä. Veneeseen oli törmäyksessä tullut vaurioita keulaan ja potkurin lavat olivat katkenneet.

Pietari Lehto päätyi lopulta Himottu-nimisen saaren rantakivikkoon. Pelastuslaitoksen pienempi vene laskettiin vesille Voisalmessa, josta sillä oli kohtalaisen lyhyt matka paikalle (punainen nuoli). Isompi vene joutui puolestaan kiertämään pohjoisen kautta (sininen nuoli).

Miksi näin tapahtui?

Eero ja Pietari olivat molemmat kokemattomia vesillä liikkujia. Myöskin vetorenkaassa vetäminen oli molemmille uutta, eivätkä miehet olleet sitä aiemmin kaksistaan tehneet. Hieno keli, juhlimisen aikaansaama hyvä fiilis, sekä loistava tilaisuus toivat miehille idean renkaan vetämisestä. Myös alkoholilla oli vaikutusta miesten päätökseen.

Koska järvenselkä oli tyyni, Eeron ajatuksena oli tehdä mutkittelemalla ja kaartelemalla Pietarille laineita. Tällaiset laineet koituivat kuitenkin kohtalokkaaksi Eerolle, sillä pienen ajovirheen seurauksena vene kohtasi aallot huonossa kulmassa. Tällöin Eero menetti tasapainonsa ja putosi välittömästi veteen.

Perämoottoreiden työntövoimasta ja rakenteesta johtuen perämoottorit kääntyvät kohtalaisen herkästi poikittain. Kuljettaja vastustaa kääntävää voimaan pitämällä ruorista tai ajokahvasta jatkuvasti kiinni.

Tappokatkaisija puuttui

Kun Eero putosi veteen, vastustavaa voimaa ei enää ollut, jolloin moottori pääsi kääntymään ja vene alkoi pyöriä ympyrää. Eero ei ollut kytkenyt tappokatkaisijaa itseensä, jonka johdosta perämoottori ei sammunut automaattisesti. Pietarin kannalta tilanteen teki vaikeaksi se, että mitä pienempää ympyrää Silver teki, sen nopeammaksi hänen vauhti keskipakoisvoiman johdosta kiihtyi.

Näkyvyys vetorenkaasta oli myös puutteellinen, eikä laineista pomppiva rengas helpottanut Pietarin käsitystä tilanteesta. Ja kun Eeron putoaminen tapahtui erittäin nopeasti, ei Pietarilla ollut mahdollisuuksia huomata hänen olevan vetorenkaassa vailla kuskia.

Eero yritti kyllä huutaa Pietarille ”hyppää”, mutta tätä Pietari ei pahaksi onnekseen kuullut. Näin ollen Pietari ei käsittänyt tilanteen vakavuutta, vaan päätyi lopulta rantakivikkoon Silver Foxin törmätessä rantaan.

Eero ei käyttänyt pelastusliivejä. Tässä tapauksessa se helpotti Eeron selviämistä, sillä ilman liivejä Eero pystyi sukeltamaan päälle tulevan veneen alapuolelle. Toisaalta, kiinnitetty tappokatkaisija olisi pysäyttänyt veneen automaattisesti, jolloin Eeron ei olisi tarvinnut lainkaan sukeltaa, eikä Pietari olisi päätynyt kivikkoon.

Henkilöiden nimet on yksityisyyden suojaamiseksi muutettu.

Mitä tästä opittiin?

1. Vetorenkaan vetämiseen kannattaa ryhtyä vain selvin päin.

2. Pienikin horjahdus voi olla kohtalokas. Kytketty tappokatkaisin pysäyttää veneen, kun kuljettaja putoaa veteen.

3. 112-Suomi sovellus auttaa paikallistamaan hätäilmoituksen tekijän. Hätätilanteessa oikealla paikalla on suuri merkitys ja saman nimisiä saaria on paljon.

Lue myös nämä

X