Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Toimii vai eikö toimi?

Rannikon perhe hankki keväällä käytetyn Yamarin 5220BR -venepaketin. Kaikki toimi hyvin, kunnes moottori sammui keskelle järvenselkää. Korjauksessa vika löytyi, mutta kun sama vika tarkoituksella uusittiin, moottori toimikin normaalisti. Mitä oikein tapahtui? 

10.10.2020

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

KuvaajaMeripelastuskuvapalvelu

Ville ja Tiina Rannikko, sekä heidän lapsensa Justus ja Akusti laskivat Yamarin 5220 BR:n järveen Joutsan Hirvilahdesta kesäkuussa 2020. Vesistönä oli Suomen 34. suurin järvi Suontee, joka tunnetaan erinomaisesta ja kirkkaasta vedestään.

Järvi oli Rannikoille erittäin tuttu, sillä Tiina oli viettänyt lapsuutensa kyseisen vesistön maisemissa. Vene sen sijaan oli perheelle uusi, sillä se oli vastikään keväällä hankittu. Vene oli vuosimallia 2005, samoin kuin sen perässä ollut sadan hevosvoiman Yamaha-perämoottori. Veneen Rannikot ostivat yksityiseltä, mutta ennen kaupantekoa tehtiin asiankuuluvat koeajot ja tarkastettiin perusasiat moottorista. Paketti toimi ensimmäiset viisi tuntia täysin moitteetta. Ennen Yamarinia Rannikot olivat veneilleet Suonteella sekä muualla pienemmillä veneillä. Isompi vene sopi kuitenkin perheen kasvaessa paremmin päiväreissuille.

Tyynelle järvelle

Villen käynnistäessä Yamahan moottorin, se hyrräsi kauniisti kuin pieni kissa. Tarkoituksena oli ajella kauniissa kesäpäivässä Hirvensalmella sijaitsevaan Tuukkalan kesäpuotiin. Ostosten jälkeen ajatus oli jatkaa johonkin mukavaan saareen kesäpäivää viettämään.

Parin minuutin ajon jälkeen Ville nosti Yamarinin liukuun. Noin viiden minuutin ajon jälkeen moottorin vikavalo vilkahti pari kertaa. ”Eihän tässä voi olla mitään hämminkiä”, muistelee Ville. Sen verran vilkahdus jäi kuitenkin Villeä mietityttämään, että hän päätti laskea moottorin kierrokset tyhjäkäynnille. Kaikkien yllätykseksi moottori sammui. Tiina, Justus ja Akusti katsoivat Villeä, mutta Ville oli yhtä ihmeissään kuin muutkin. Ville yritti käynnistää Yamahaa, startti toimi loistavasti, mutta kone ei vain käynnistynyt. ”Se ei edes luvannut.” Sen jälkeen Ville tarkasti tappokatkaisijan, se oli asianmukaisesti paikallaan. Onneksi moottori sammui keskelle tyyntä järvenselkää, joten vaaraa matalikolle tai karille ajelehtimisesta ei heti ollut.

Ville avasi Yamahan konekopan ja yritti löytää syytä ongelmaan. Kaikki vaikutti kuitenkin normaalilta. Kymmenen minuutin ihmettelyn jälkeen Ville starttasi uudestaan. Ja moottorihan käynnistyi. Hirvensalmi päätettiin varmuuden vuoksi unohtaa ja suunnata aivan vieressä olevaan Möykkysaareen. Siellä oli mukava hiekkaranta sekä pohjoiskärjessä laavu tulentekopaikkoineen. Rantautuminen sujui hyvin ja kone sammutettiin. Ville halusi varmistaa, että kone käynnistyisi ja käänsi virta-avaimesta. Tuloksena oli kuitenkin vain starttimoottorin hurinaa.

Tiina ja lapset lähtivät viettämään kesäpäivää saareen Villen jäädessä tutkimaan moottoria. Muut saaressa olleet veneilijät lupasivat tarvittaessa auttaa esimerkiksi hinaamalla Rannikot takaisin mantereelle.

Vene sammui Suonteen Kukonselällä (1), josta se ajelehti itään. Moottori käynnistyi jälleen (2), josta ajettiin Möykkysaareen korjaamaan vikaa (3). Moottori sammui keskellä Suonteeta, joka sijaitsee Joutsan, Pertunmaan ja Hirvensalmen alueilla.

Mikä vikana?

Möykkysaaressa Ville koitti ratkoa moottorin arvoitusta. Ei Ville venemoottoreiden ammattilainen ollut, mutta koska hän teki töitä ilmailun tekniikan parissa, ei tekniikka sentään aivan vierastakaan ollut. Käytettävissä olivat Leatherman ja jakoavain, joten suuria vikoja niillä ei pystynyt korjaamaan. Tappokatkaisin oli edelleen paikoillaan, akussa oli virtaa, sulakkeet olivat ehjät ja sytytysjohdot olivat hyvin paikoillaan. Seuraavaksi suurin epäilys kohdistui polttoaineeseen. Soitto matkalla olleelle huoltoasemalle vahvisti, että tankkiin oli tankattu oikeaoppisesti bensaa ja mittarin mukaan sitä oli tankissa riittävästi. Polttoaineen hienosuodatin näytti olevan kunnossa. Ville päätti ohittaa isomman vedenerottimen. Sekään ei auttanut. Lopuksi Ville kävi vielä lävitse kaikki löytämänsä sähköliittimet.

Neljän tunnin korjausyrityksen jälkeen oli aika luovuttaa ja soittaa tutulta kaverilta hinausapua. Jonkin ajan päästä kaveri saapui paikalle ja vikaa yritettiin paikallistaa saaressa vielä yhdessä. Mikään ei auttanut, joten ainoa vaihtoehto oli hinata Yamarin takaisin lähtöpaikalle. Hinauksen loppupuolella Ville heilutteli vielä tappokatkaisijaa ja kokeili käynnistää moottoria. Nyt se käynnistyi jälleen aivan normaalisti. ”Vaikka kaikki jälleen toimi, luotto veneen toimintaan oli olematon”, Rannikot ajattelivat.

Vianetsintää ajan kanssa

Omassa pihassa trailerin päällä olevaa venettä Villen oli helppo tutkia. Tappokytkimestä ei löytynyt mittauksissa vikaa, virtalukko irrotettiin ja kaikki liittimet puhdistettiin. Seuraavaksi Ville tarkasti kaikki virtalukosta lähteneet johdot. Ne olivat ehjät, mutta varmuuden vuoksi hän puhdisti ja voiteli hieman hapettuneet liittimet. Sitten tapahtui löydös. ”Virtalukon ja moottorin välisen johtosarjan kuusinapaisen liittimen urospinni oli selvästi vetäytynyt kosketuspinnastaan.”

Ville riemuitsi havainnostaan, jonka jälkeen hän purki liittimen. Näin varmistui, että abikoilla tehty puristusliitos oli tehty väärin, joten sähköliitoksen kosketuspinta oli riittämätön. Ville korjasi liitoksen ja kokosi liittimen uudestaan. Moottorin sähkökaavioita ei Villellä ollut käytössä, mutta johtimen väri viittasi internetin perusteella moottorin sytytykseen. Suonteellakin ongelmia oli ollut nimenomaan startissa. Villen onnistumisen riemu oli suuri, kun moottori käynnistyi ja kävi jälleen normaalisti.

Moottorin korjaamista yritettiin peilityynen järven äärellä neljän tunnin ajan.

Appiukko laittaa tekemään uusiksi

Appiukon kehotuksesta Ville päätyi epäilemään korjausta. Jos vika todella oli ollut kyseisessä liittimessä, voisi vian ja korjauksen helposti toistaa. Ville purki uudestaan korjaamansa liittimen ja irrotti kyseisen pinnin. Sitten starttaus ja mitä ihmettä: moottori käynnistyi, vaikkei olisi pitänyt. Nyt Ville oli täysin ymmällään. Siitä huolimatta hän kiinnitti pinnin, korjasi liittimen ja niputti sähköjohdot nätisti paikoilleen. ”Päättelin, että jos kaikki kerran toimii, ei myöskään ole mitään korjattavaa.” Kun kaikki oli jälleen valmiina Ville tarkasti, että moottori toimii. Se ei kuitenkaan käynnistynyt, vika oli jälleen palannut.

Tässä vaiheessa vaimo kehotti kääntymään venehuollon puoleen. Kehotuksesta huolimatta Ville päätti yrittää vielä kerran itse. Onneksi Yamarinin ja Yamahan sähköjärjestelmä ei ollut kovin monimutkainen, joten alusta oli helppo jälleen aloittaa. Tällä kertaa löytyi toinen vika. Virtalukosta starttimoottoriin kulkevista piuhoista puuttui vedonpoistajat, jolloin toinen liitin oli irti ja toinenkin huonosti paikoillaan. Liittimien kiinnittämisen jälkeen moottori toimi jälleen normaalisti. Ja kun liittimen irrotti, moottori ei käynnistynyt.

Mikä aiheutti toimimattomuuden

Ville Rannikko oli keväällä asentanut veneeseen uuden kaikuluotaimen anturin. Asennuksen yhteydessä Ville joutui ahtaiden paikkojen vuoksi liikuttamaan johtosarjoja. Johtojen niputuksesta johtuen niihin puolestaan kohdistui vetoa. Tämä aiheutti sen, että sähköliittimet pääsivät löystymään. Ajettaessa veneen heiluminen liikutti löysiä liitoksia, jolloin liitosten kosketuspinnat irtosivat hetkellisesti toisistaan. Seurauksena oli moottorin sammuminen. Uudestaan moottori ei heti käynnistynyt, mutta Villen liikuttaessa johtoja vian tutkinnan yhteydessä, kosketuspinnat osuivat jälleen toisiinsa ja moottori käynnistyi. Vedonpoistajien asennuksella ja liittimien kiinnityksellä vene toimi jälleen normaalisti.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Mitä tästä opittiin?

1. Luotto veneeseen menee helposti, mutta palautuu hitaasti.

2. Varautuminen on tärkeää, ilman työkaluja tai varaosia on vaikeaa tehdä mitään

3. Vähänkään isompaa venettä ei melalla liikuta, etenkään aallokossa

Lue myös nämä

X