Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Se kaatuu silmissä

Pentti ja Marika Korhonen jäivät purjeveneellään kiinni pohjamutaan aivan Nötön polttoainelaiturin vieressä. Paikalla Silver Hawkillaan ollut Taneli Vesiharju halusi auttaa Korhosia ja päätti nykäistä veneen irti. Miltei heti köyden kiinnittämisestä, Taneli huomasikin olevansa vedessä lapsensa kanssa ympärikääntyneen veneen alla. Mitä oikein tapahtui?   

10.07.2020

Kirjoittajajukka-pekka lumilahti

Kuvaajaveneen arkisto piirros atte lakinnoro

Pentti ja Marika Korhonen olivat purjehtimassa Saaristomerellä kesällä 2018. Purjehtiminen oli pariskunnalle elämäntapa, olihan vesillä vietetty jo useita vuosikymmeniä. Veneenä heillä oli hieman yli 12 metrin pituinen pitkäkölinen purjevene. Vankkatekoinen ja erittäin merikelpoinen purjevene painoi noin 17 tonnia. Horisontissa häämötti Nötö.  Saaren sydän on Nötön satama ja etenkin siellä toimiva kauppa. Automaattiasemalta saa polttoainetta, sitä Korhosetkin olivat vailla. S/Y Wilhelmiinan purjeet laskettiin hyvissä ajoin ennen satamaa, moottorin avulla rantautuminen sujuu raskaallakin veneellä mukavasti.

Nötön satama on ahdas. Sataman eteläreunalla sijaitsee yhteysalukselle varattu betonilaituri. Siitä parinkymmentä metriä pohjoiseen sijaitsee vankkatekoinen vieraslaituri. Sen välittömässä läheisyydessä on huoltoaseman laituri ja melkein kiinni siinä on puolestaan jo seuraava laituri. Korhosten vene oli sen verran suuri, että se oli ajettava huoltoaseman laiturin eteläpuolelle. Etäisyyttä vieraslaituriin jäi vain viitisentoista metriä. ”Koukkaisin hieman ulompaa, etten ajaisi kiinni vieraslaiturissa olevien veneiden ankkuriköysiin”, muistelee Pentti. Vauhtia ei Wilhelmiinalla ollut nimeksikään. ”Juuri ennen laituria, moottorivene ajoi läheltä ohitsemme polttoainelaituriin.” Pentti väisti hieman oikealle, samassa muta kietoi Wilhelmiinan pehmeästi otteisiinsa. ”Tunsin, kuinka Wilhelmiina keinui pienten laineiden mukana.” Pentti laittoi vaihteen taaksepäin ja nosti kierroksia. Sitten vaihde eteenpäin ja jälleen kierroksia. Mitään ei tapahtunut, Wilhelmiina oli kiinni mudassa.

Onnettomuus tapahtui aivan Nötön sataman laitureiden lähellä.

Mökiltä kauppaan

Taneli Vesiharjulla oli mökki Nötön ulkosaaristossa. Nötöhön suuntautuvat kauppamatkat taittuivat mukavasti alumiinirunkoisella Silver Hawk -merkkisellä perämoottoriveneellä. Tällä kertaa Taneli oli matkassa nelivuotiaan Nikolas-poikansa kanssa. Reitti oli tuttu, kesäaikana Taneli kävi perheensä kanssa melkein päivittäin Nötössä. Nikolaksella oli pelastusliivit päällään, näin Vesiharjuilla oli vesillä tapana olla. Taneli näki Nötön laituria lähestyvän ison purjeveneen. Sen vauhti oli kuitenkin sen verran hiljainen, että Taneli arveli ehtivänsä luikahtaa ennen purjevenettä laituriin.

Kaikki tapahtui äkkiä

Juuri kun Taneli oli ohittanut purjeveneen, se pysähtyi. Taneli tajusi purjeveneen jääneen kiinni pohjastaan ja käänsi veneensä takaisin purjeveneen taakse. Taneli tarjoutui vetämään purjeveneen irti pohjasta, johon Pentti suostuikin. Pentti ojensi köyden veneensä perästä Tanelille, joka kiinnitti sen Silverin vasempaan takaknaapiin. Sitten hän ajoi hitaasti eteenpäin, kunnes köysi kiristyi. Samaan aikaan Pentillä oli Wilhelmiinassa pakki päällä. Taneli yritti ensin kevyillä kierroksilla irrottaa Wilhelmiinaa, muta ei kuitenkaan päästänyt irti. Taneli painoi kahvaa alaspäin, perämoottorin kierrokset nousivat ja sitten… Yhtäkkiä Silver Hawk lähti kaatumaan.

Hinausköysi kiinnitettiin Silver Hawkin vasempaan peräknaapiin. Kiinnityspisteestä johtuen vene ei pystynyt olemaan kohtisuorassa purjevenettä nähden, eikä hinausköysi ollut suoraan Silver Hawkin perässä. Näistä syistä johtuen Silver Hawkiin kohdistui irrotuksessa vaarallinen kääntävä voima. Kuvan vene ei liity tapaukseen.

”Se oli kuin hidastetusta elokuvasta, kun vene kaatui silmieni edessä ylösalaisin”, kuvailee Pentti. ”Kukaan ei ehtinyt tehdä mitään, kun se meni ympäri.” Pentti hyppäsi veteen, sillä väärinpäin olevan veneen alla olivat mies ja poika. Helpotus oli suuri, kun Pentti näki Tanelin tulevan pintaan lapsi kainalossaan. Taneli ja Nikolas nousivat paikalle tulleisiin veneisiin. ”Kaikki tapahtui niin nopeasti, etten ehtinyt edes vaihdetta vapaalle laittaa”, kertoo Pentti.

Silver saatiin käännettyä takaisin oikein päin ja Wilhelmiina pääsi irti mudasta keulavintturin ja kumiveneen työntämänä. Nikolas säikähti tapahtumassa, mutta pääasia oli, että kukaan ei loukkaantunut. ”Se oli meille kaikille tärkeää, eikä kukaan syytellyt ketään tapahtumasta”, Pentti muistelee.

Mikä kaatoi veneen?

S/Y Wilhelmiinan paino, eli uppouma oli 17 tonnia. Tanelin Silver Hawkin uppouma oli vain murto-osa siitä, noin 0,9 tonnia. Näin ollen veneillä oli jo lähtötilanteessa valtavat erot uppoumissa. Vaikka Wilhelmiina ei ollutkaan mudassa kovin lujasti kiinni, veneen suuresta uppoumasta johtuen irrottamiseen tarvittiin paljon voimaa. Irrotustilanteessa eniten voimaa tarvitaan aina irrotuksen alkuvaiheessa, jotta irrottava voima ylittää paikallaan pitävän voiman. Tanelin tarkoitus oli tuottaa tarvittava voima veneensä perämoottorilla.

Laivojen ja veneiden kykyä pysyä pystyssä kutsutaan vakavuudeksi. Käytännössä veneen ja kaikesta siinä olevasta painosta johtuen vene painuu vedessä alaspäin syrjäyttäen samalla painonsa verran vettä. Vastaavasti noste nostaa venettä ylöspäin, jolloin vene pysyy pinnalla. Silver Hawkin vakavuus on normaalikäytössä hyvä. Irrotustilanteessa veneeseen kohdistuu kuitenkin hinausköyden kautta ulkopuolinen voima, joka muuttaa vakavuustilannetta.

Potkuri aiheutti voiman Y ja hinausköydestä aiheutui ulkopuolinen voima F. Oikaiseva momentti Z ei riittänyt vastustamaan voimasta F aiheutuvaa kallistavaa momenttia, kun perämoottorin kierroksia nostettiin nopeasti. Tästä syystä vene kaatui.

Hinausköysi kiinnitettiin Silver Hawkin vasempaan peräknaapiin, joka kallisti venettä vasempaan. Vaarallisempaa oli kuitenkin se, että nurkkakiinnitys käänsi Silver Hawkia jatkuvasti Wilhelmiinasta katsottuna vasempaan. Irrotuksessa on erittäin tärkeää, että hinausköysi tulee irrottajan keskeltä ja että irrottaja on samansuuntainen kuin hinausköysi. Irrottajan ollessa hiemankin kyljittäin irrotettavaan nähden, siitä aiheutuu erittäin vaarallista kallistavaa momenttia. Köyden kiristyessä Tanelin vene oli Wilhelmiinan perälinjasta katsottuna noin 60 astetta vasemmalla. Lisäksi vene oli myös hinausköyteen nähden vasempaan kääntyneenä. Vaikka Taneli olisi ruorilla yrittänyt oikaista venettä parempaan asentoon, ei se kiinnityspisteestä johtuen olisi käytännössä ollut mahdollista. Ruorin kääntäminen olisi myös tuonut lisää kallistavaa momenttia ja tehnyt tilanteesta vielä vaarallisemman.

Taneli lisäsi perämoottorinsa tehoa varsin nopeasti. Liukuvarunkoisessa veneessä on sen uppoumaan nähden paljon konetehoa. Teholla vene saadaan nousemaan liukuun, mutta teho riittää myös helposti kaatamaan veneen, mikäli veneeseen kohdistuu ulkopuolinen voima. Nyt se oli köyden päässä oleva Wilhelmiina.

Henkilöiden nimet on yksityisyyden vuoksi muutettu. Silver Hawkia kuljettanut henkilö ei halunnut osallistua jutun tekemiseen.

Mitä tästä opittiin?

1.  Hinausköyden veto on kohdistuttava keskelle irrottajaa. Sivuttainen veto on erittäin vaarallista.

2. Perämoottoriveneissä on niiden massaan nähden paljon tehoa, jotta vene saadaan nousemaan liukuun. Väärään suuntaan ohjattuna, teho riittää helposti kaatamaan veneen.

3. Ruoria kääntämällä voimat muuttuvat äkisti, jolloin ulkopuolinen kallistava voima voi hetkessä kasvaa erittäin suureksi.

4. Irrotus täytyy suunnitella huolella ja tehoa täytyy lisätä maltilla.

Lue myös nämä

X