Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Onnettomuusanalyysi: Menkää matalaksi

Sen piti olla mukava juhannus kaveriporukan kesken. Viidentoista hengen seurue lähti vierassatamasta paluumatkalle kahdella nopealla, etuhytillisellä veneellä juhannuslauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Viidentoista minuutin ajon jälkeen kuului huuto ja sitten järven selän täytti suuri pamaus. Mitä oikein tapahtui?

22.08.2020

Kirjoittajajukka-pekka lumilahti

Kuvaajaetelä-savon pelastuslaitos

Vuoden 2018 juhannus muistetaan huonona juhannuksena, sillä myrskytuulet riepottelivat juhlakansaa ympäri Suomen. Juhannuspäivänä tuuli laantui ja samalla monen juhlamieli kohosi. Rantasalmen keskustasta noin kolmen meripeninkulman päässä pohjoiseen Porosalmella sijaitsee kylpylähotelli Järvisydän. Siitä on nopeasti kasvanut veneilijöidenkin suosima vierassatama ja tapaamispaikka. Siellä olivat juhannuspäivän iltaa juhlimassa myös Pekka Syrjälä ja Kalle Sarpoila, kolmentoista muun kaverinsa kanssa.

Veneseurueet lähtivät Rantasalmen Järvisydämestä (1)yöllä kahden jälkeen. Törmäys tapahtui Linnansaaren kansallispuistossa (2).

Veneet vesille

Hieman kahden jälkeen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä juhlinta Järvisydämessä päättyi ja seurue oli valmis lähtemään kahdella veneellä Linnasaaren kansallispuiston läpi Haukiveden itäpuolelle. Pekka Syrjälä ajoi Mercuryn perämoottorilla varustettua, noin kuuden metrin pituista Wellcraftia. Pekan kyytiin nousi yhteensä kahdeksan muuta henkilöä, muun muassa Pekan veli Juuso, hänen puolisonsa Hanna, Paavo Römppänen, Simo Salli ja Sini Saaristo. Kalle Sarpoila ajoi hieman suurempaa, noin seitsemän metristä sisäperämoottorilla varustettua Chris-Craft -tuulilasivenettä. Veneessä oli pieni etuhytti, jonne kuuden hengen seurueesta pari väsyneintä siirtyivät heti nukkumaan.

Valomerkin jälkeen matkaan

Ensin köydet Järvisydämen satamasta irrotti Kalle Sarpoilan seurue. Vain hetken ajettuaan, Kalle pysäytti veneensä sataman ulkopuolelle ja jäi odottamaan Pekan kuljettamaa Wellcraftia. Kalle Sarpoilalle reitti Haukiveden yli ei ollut tuttu. Sen sijaan Pekka tunsi reitin hyvin, joten miehet olivat sopineet, että Kalle ajaisi Pekan perässä. Illan aikana tuuli oli laantunut ja kääntynyt etelästä länteen. Samalla myös aallokko rauhoittui ja lopulta järven pinta tyyntyi matkan aikana lähes kokonaan. Vaikka lähtöhetkellä vallitsi sydänyö, niin näkyvyys oli hyvä. Myöskään pimeys ei ollut ongelma, sillä aurinko oli jo nousemassa itäisen taivaanrannan takaa.

Pekka nosti Wellcraftin liukuun ja antoi sen viilettää pitkin Haukiveden autiota selkää noin 25–30 solmun vauhdilla. Wellcraftin takapenkillä Henna ja Juhani nojasivat toisiinsa Sinin ja Simon istuessa heidän vieressään. Osa seurueesta oli nauttinut enemmän alkoholia, osa vähemmän. Pelastusliivit kaikilla oli kuitenkin päällään.

Kallen oli helppoa seurata edellä menevää Wellcraftia. Vene näkyi hyvin ja oman veneen tehon ansiosta nopeuden pitämisessä ei ollut vai­keuk­sia. Veneen keula oli hieman koholla, mutta eteenpäin näkyvyyttä se ei juuri haitannut. Etäisyys edellä menevään veneeseen vaihteli 100–200 metrin välillä.

Moottori huutaa

Noin puolivälissä matkaa Wellcraftin vauhti hyytyi äkillisesti. Perässä oleva Mercury huusi kierroksia, mutta Pekka ei saanut vetoa eteen tai taaksepäin. Kallen Chris-Craft sen sijaan lähestyi koko ajan. Veneen ollessa noin 50 metrin päässä, Paavo Römppänen nousi Wellcraftin etukannelle huutamaan ja heiluttamaan käsiä varoitukseksi. Myös Pekka huitoi käsillään, mutta mikään ei auttanut. Samalla Pekka huusi kovaa: ”Vene tulee päälle, menkää matalaksi!” Sini Saaristo ennätti heittäytyä matalaksi veneen pohjalle, samoin Simo Salli. Sen sijaan Juhani ja Henna eivät tajunneet tilannetta ennen kuin rysähti. Parhaiten tilanteesta oli tietoisena keulassa huomiota herättämässä ollut Paavo. Hän näki kuinka Chris-Craft lähestyi ja lopulta törmäsi Wellcraftiin suoraan takaapäin. Paavolla ei kuitenkaan ollut paikkaa mihin suojautua ja niin vene rullasi suoraan hänen ylitseen. Chris-Craft pysähtyi Wellcraftin päälle ja Paavo jäi osittain yliajaneen veneen alle. Samalla Chris-Craft lähti liukumaan takaisin veteen ja veti myös Paavon järveen. Pelastusliivien ansiosta Paavo jäi pinnalle, kipu oli kuitenkin kova. Myöskään Paavon jalat eivät liikkuneet. Hän huusi apua.

Chris-Craft ajoi Wellcraftin ylitse, pysähtyen sen päälle. Paavo Römppänen yritti varoittaa takaa tulevaa venettä nousemalla Wellcraftin etukannelle, heiluttamalla käsiä ja huutamalla.

Lattialle kyyristynyt Simo Salli kuuli Paavon huudot ja hyppäsi vä­littömästi veteen auttamaan. Paavo oli noin parinkymmenen metrin päässä veneistä. Myös Sini Saaristo hyppäsi veteen. Onneksi lähimpään rantaan oli vain noin 50 metriä. Simo ja Sini yrittivät etsiä saaresta loivaa kohtaa, josta he olisivat saaneet nostettua Paavon kuivalle maalle. Sel­laista ei kuitenkaan löytynyt. Simo ja Sini päätyivät siirtämään Paavon litteän kiven kohdalle, jossa vesi kannattelisi kivusta kärsivää Paavoa.

Pekka sai melottua pahoin vahingoittuneen veneensä saaren rantaan. Keulahytissä ollut Riku Kajanus oli puolestaan havahtunut kovaan törmäykseen. Hän soitti puhelimellaan hätänumeroon 112, mutta akku loppui puhelimesta kesken puhelun. Pekka antoi oman puhelimensa Rikulle ja näin hälytys saatiin tehtyä. Kallen ajama Chris-Craft pysähtyi myös paikalle. Siellä olleista kukaan ei loukkaantunut törmäyksessä.

Pelastuslaitoksen veneet saapuivat paikalle noin tunnin kuluttua onnettomuudesta. Koko pelastajien saapumisajan veden rajassa ollutta Paavoa pyrittiin lämmittämään kaikin keinoin. Hänet, sekä muut onnettomuudessa olleet siirrettiin pelastuslaitoksen veneellä mantereelle. Sairaalassa Paavolla todettiin olevan murtumia selässä, lannerangan nikamissa. Myös osa muista alle jääneen veneen matkustajista loukkaantui, onneksi Paavoa lievemmin.

Mikä aiheutti onnettomuuden?

Onnettomuuksien takaa on löydettävissä tapahtumaketju. Seurue oli ollut juhlimassa juhannusta Järvisydämessä, jossa nautittiin myös kohtalaisesti alkoholia. Myös Kalle Sarpoila joi illan aikana useamman oluen. Kalle ja Pekka olivat molemmat liikkuneet veneillä, mutta paluureitti oli Kallelle tuntematon. Tätä ei koettu ongelmaksi, sillä miehet sopivat, että Kalle voisi ajaa Pekan perässä. Näin myös tehtiin. Yöstä ja saarista johtuen etäisyys jouduttiin pitämään suhteellisen lyhyenä, jolloin Kalle ajoi tarkasti Pekan vanavedessä. Matkan aikana Kallen kuljettamassa Chris-Craftissa oli hyvä tunnelma. Siellä katsottiin puhelimesta muun muassa erilaisia videoita. Kallekin keskittyi tähän muun seurueen juhlintaan ajon aikana, jolloin ote itse ajamisesta herpaantui. Hetkeä ennen Pekan Wellcraftin pysähtymistä, Kallen katse oli taaksepäin, eikä hän huomannut Wellcraftin teknisiä ongelmia. Nämä tekniset ongelmat yllättivät Pekan täysin, sillä kesken matkaa moottorista hävisi varoittamatta veto. Tämän seurauksena vene putosi pois plaanista ja pysähtyi. Vedon häviämisen aiheutti mahdollisesti perämoottorin vetoakselin rikkoutuminen. Käytännössä Kallella olisi turvavälistä johtuen ollut reagointiaikaa noin 8–16 sekuntia. Sinä aikana Chris-Craftin kurssi tai nopeus ei kuitenkaan muuttunut, vaan vene törmäsi suoraan matkavauhdilla Wellcraftin perään.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Mitä tästä opittiin?

1. Mitä lähempänä toista ajetaan, sen tarkempi täytyy olla.
2. Kuljettajan tulee keskittyä ajamiseen ja tähystämiseen.
3. Alkoholi ei soville vesille, sillä se heikentää reaktiokykyä ja saa ihmisen helposti keskittymään epäoleelliseen.
4. Matkapuhelimeen ladattava 112-Suomi sovellus helpottaa hädässä olevien paikannusta vesillä.

X