Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Liian pitkä katse

Se oli elokuinen kaunis kesäpäivä 2019, kun Sebastian Lönnström oli ajelemassa kavereidensa kanssa vesiskoottereilla. Yhtäkkiä Sebastian kuuli huudon selkänsä takaa. Seuraava muistikuva Sebastianilla olikin, kun hän heräsi vaatteet märkänä laiturilta. Mitä oikein tapahtui? 

31.05.2020

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

Kuvaajateppo oksanen

Sebastian Lönnström, Hans Björkholm ja Stig Johansson olivat neljän muun kaverin kanssa vesiskootterireissulla Saaristomeren eteläosissa. Päivä oli mitä hienoin tällaiseen ajeluun, sillä aurinko paistoi taivaalla hellien ulkosaaristoa 17 asteen lämmöllä. Koillisenpuoleinen, kuutisen metriä sekunnissa puhaltanut tuuli loi ulkomerelle juuri sopivat mainingit vesiskoottereille. Ja lisäksi merivesi oli kesän jäljiltä lämmintä, joten ilma oli kuin vieno kesäpäivän unelma.

Vänössä hengähtämässä

Seurue saapui aamupäivän ajelun jälkeen Vänön saarelle. Saari on yksi Salpausselän viimeisistä kohdista, ennen harjun lopullista mereen sukeltamista. Vänölle on tyypillistä ulkosaariston karuus, jossa vaihtelevat karut katajikot, niityt, lehto- ja kangasmetsät sekä pirunpellot. Saaren eteläpuolella sijaitsee Vänön satama. Siellä sijaitsee myös Strandhuggetin kesäkahvila. Vänö tarjosi Sebastianille, Hansille, Stigille sekä muulle seurueelle suojaisan levähdyspaikan. Siellä oli mukava turista ja vaihtaa kokemuksia menomatkan sattumista. Lepohetken jälkeen oli aika lähteä paluumatkalle.

Vesiskootterit olivat kaveriporukalle tuttuja. Vänöstä lähdettäessä, ensimmäisenä ajaneella Sebastianilla oli niistä neljän–viiden vuoden kokemus. Noin 50–70 metriä hänen takanaan ajoi Hans, jolla kokemusta oli Sebastianiakin enemmän. Kolmantena ajoi Stig, tosin kaksikkoa selvästi kauempana. Muu porukka tuli Stigin perässä. Vauhtia ei ollut hurjasti, mutta kuitenkin reippaasti; arviolta 25 solmua. Kiirettä ei sinänsä ollut. Vänön pohjoispuoleisella oli muutamia muitakin veneilijöitä, mutta jäänmurtajaväylällä tilaa riitti kaikille mainiosti.

Kaikki alkoi köydestä

Hetken matkaa Vänöstä lähdön jälkeen Sebastian huomasi keulaköyden lähtevän irti sitä kiinni pitäneestä metallirenkaasta sekä keulaboksista. Irti olevasta köydestä tulisi varmasti ongelmia, joten Sebastian käänsi vesiskootterinsa kaasukahvaa vastapäivään. Skootterin vauhti hidastui nopeasti, ja se pysähtyi kutakuinkin hänen ajamalleen ajolinjalle. Pysähdyttyään hänellä oli tarkoitus kiinnittää köysi paremmin, minkä jälleen matka jatkuisi. Samassa Sebastian kuuli kovan huudon ja kääntyi vaistomaisesti katsomaan taaksepäin. Sitten rysähti ja Sebastianin maailma musteni.

Keskimmäisenä ajanut Hans oli hetkeä aiemmin kääntynyt katsomaan, missä Stig ja muu seurue tulivat. Kun Hans näki kaikkien olevan matkassa, käänsi hän katseensa jälleen eteenpäin. Yllätys oli suuri, kun Sebastian olikin paikoillaan, ja vain muutaman metrin päässä suoraan Hansin edessä. Hans ehti huutaa, mutta aika ei riittänyt enää väistämiseen. Sitten rysähti. Hans törmäsi vauhdilla suoraan Sebastianin skootterin takaosaan. Hans tipahti veteen ja painui hetkeksi pinnan alle.

Törmäys tapahtui pian Vänöstä lähdön jälkeen.

Stig näki törmäyksen ja oli miltei saman tien paikalla. Sebastian makasi skootterinsa kyydissä, mutta Hansin skootteri oli tyhjillään. Onneksi Hans pulpahti pinnalle ja hänet saatiin noukittua vedestä. Sebastianin osalta oli hankala tilanne. Ahtaassa ja kiikkerässä skootterissa hänen eteensä olisi ollut hankala tehdä oikein mitään. Vänö oli kuitenkin lähellä. Skootterit hinattiin sinne ja siellä Sebastiankin onneksi virkosi. Pahalta näyttäneessä tilanteessa Sebastian loukkasi lopulta vain lievästi selkäänsä.

Vesiskootterit kiihtyvät ja kääntyvät nopeasti, mutta myös kulkevat kovaa. Ne, sekä porukassa ajaminen kasvattavat riskejä. Kuvan vesiskootteri ei liity tapaukseen.

Mitä oikein tapahtui?

Seurueen ollessa Vänössä, he joivat muutamia oluita. Hans joi omien sanojensa mukaan viitisen olutta ennen paluumatkaa. Onnettomuuden jälkeisissä verikokeessa, hänen veren alkoholipitoisuudeksi mitattiin 0,81 promillea. Se jäi siis jonkin verran alle veneilyn voimassa olevasta yhden promillen ruorijuopumusrajasta. Promilleraja on määritelty laissa, mutta tosiasiassa ihmisen reagointikyky ei dramaattisesti muutu 0,9 tai 1,1 promillen välillä. Omaa ajokykyään on myös vaikea arvioida, sillä kyky heikkenee vähitellen. Myöskään Hans ei pitänyt ajokuntoaan epänormaalina, eikä sitä pitänyt kukaan muukaan seurueesta. Pohdittuaan tapahtumaa, Hans kuitenkin totesi, että selvänä hän ei todennäköisesti olisi katsonut niin kauaa taaksepäin.

Moottoriveneillä ajetaan harvoin peräkkäin usean henkilön seurueessa. Ja jos ajetaan, on luontevaa ajaa hieman eri linjalla toisistaan. Edellä menevään pidetään myös usein kohtalaisen pitkää etäisyyttä. Veneet eivät pysähdy kovin nopeasti, ja äkkipysähdys koettaisiin veneessä kovin epämiellyttävänä. Vesiskootterilla liikkumistavat ovat usein toisenlaiset. Usean henkilön seurueet ovat yleisiä. Seurueessa on mukava matkata, mutta skootteria on kiva ajaa yksin. Vesiskootterit ovat myös huomattavasti moottoriveneitä ketterämpiä. Ne kiihtyvät, kääntyvät ja pysähtyvät selkeästi muita veneitä nopeammin. Ja ennen kaikkea, ne kulkevat kovaa. Tämä kokonaisuus kasvattaa riskejä vesiskootterilla liikuttaessa.

Hansin vesiskootteri kulki noin 14 metriä sekunnissa. Vaikka hänen katseensa oli taaksepäin käännettynä vain muutamia sekunteja, hän oli sinä aikana kulkenut 30–50 metriä. Keskellä aavaa selkää hänellä ei ollut mitään syytä olettaa Sebastianin pysähtyvän. Hänellä ei kuitenkaan ollut tietoa Sebastianin köysiongelmista, eikä siten Sebastianin pysähtymistarpeesta.

Oikeuden tuomio

Onnettomuutta käsiteltiin käräjäoikeudessa. Käräjäoikeuden mielestä Hans Björkholm syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen sekä vesiliikennejuopumukseen. Liikenneturvallisuuden vaarantamisessa oli kyse siitä, että Hans laiminlöi tähystyksen, eikä tehnyt kaikkea yhteentörmäyksen estämiseksi. Törmäyksessä Sebastianille syntyneiden välittömien vammojen lisäksi riskinä pidettiin Sebastian hukkumisvaaraa. Sebastian ei onneksi pudonnut veteen, mutta veteen joutunut tajuton ei itseään olisi juuri voinut auttaa. Tuomio vesiliikennejuopumuksesta oli myös mielenkiintoinen. Vaikka promilleraja ei ylittynytkään, käräjäoikeuden mukaan alkoholilla oli selkeä vaikutus Hansin kykyyn kuljettaa skootteriaan. Siksi tuomio tuli myös vesiliikennejuopumuksesta.

Mitä tästä opittiin?

1. Alkoholi heikentää reagointikykyä, eikä promillerajan alittaminen takaa turvallista veneilyä.

2. Porukalla vesiskoottereita ajettaessa, kunnolliset turvavälit parantavat turvallisuutta.

3. Mitä kovempi vauhti, sitä vakavammat vahingot yhteentörmäyksessä seuraa.

Lue myös nämä

X