Tilaa
Merimiestaidot ja turvallisuus

Onnettomuusanalyysi: Leimahdus rannalla

Vain kuukauden ikäisen Grandezza 31 OC:n raju tulipalo keskeytti kauniin kesäpäivän vieton Hangossa vuonna 2007. Vene paloi vesirajaan hetkessä. Mitä oikein tapahtui?

26.07.2019

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

KuvaajaKartta Liikennevirasto, Rajavartiolaitos

Heinäkuisena tiistaipäivänä vuonna 2007 aurinko nousi kauniina itäiseltä taivaanrannalta. Aallokko Suomenlahdella oli maltillista, edessä oli yksi kesän hienoimmista päivistä.

Martin ja Kadri Rüütel olivat heränneet tyytyväisinä. He olivat ostaneet uuden Grandezza 31 OC:n vain kuukautta aikaisemmin, ja nyt he olivat lähdössä vesille.

Kokkolalainen Finn-Marin oli lanseerannut Grandezza-veneet vain kaksi vuotta aiemmin, joten kyseessä oli uusi vene. Veneilijät olivat ottaneet Grandezzat hyvin vastaan, ja siitä kasvoi lyhyessä ajassa yksi Suomen merkittävimmistä venemerkeistä.

Martinin ja Kadrin lisäksi veneeseen nousivat heidän neljävuotias Anton-poikansa sekä tuttavaperhe Indre ja Ann Kuusik, joilla oli mukanaan 12-vuotias Sebastian ja kuusivuotias Laura.

Martin oli etukäteen etsinyt hyvää paikkaa, jossa voisi uida ja syödä. Kartasta hänen huomionsa oli kiinnittänyt Hangon Tulliniemen upea, lähes kolmen kilometrin mittainen hiekkaranta. Ranta alkaa aivan Tulliniemen kärjestä ja päättyy Hangon kaupunkiin. Paikka vaikutti hyvältä, joten seurue päätti rantautua sinne.

Niemen mataluudesta johtuen he ajoivat rantaan erittäin varovasti. Rannasta noin parinkymmenen metrin päähän on syvyyttä vain metrin verran, sen jälkeen pohja jyrkkenee nopeasti aina pariinkymmeneen metriin. Martin laski perästä ankkurin ja kulkemisen helpottamiseksi vene ajettiin keula rantaan kiinni. Se pysyi hyvin paikallaan.

Martin ja Anton sekä Kuusikin perhe vaihtoivat ylleen uimapuvut ja siirtyivät rannalle. Oli rauhallista, rannassa oli vain pari muuta venettä ja ulkoilijaa näköpiirissä. Kadri jäi veneeseen laittamaan seurueelle syötävää.

Normaalisti Grandezza 31 OC:n varusteisiin kuului keraaminen liesi. Rüütelit kuitenkin halusivat vakiovarusteista poiketen veneeseensä spriikeittimen. Kadri täytti keittimen säiliön ja yritti saada sitä toimimaan. Kun keitin ei muutaman yrityksen jälkeen tuntunut syttyvän, hän pyysi Martinia apuun.

Kun Martinin saapui paikalle, oli keitin tulessa ja liekit levisivät lieden ympäristöön. Kadri ja Martin hyppäsivät vaistomaisesti veneestä hiekkarannalle ehtimättä ottaa mitään mukaansa.

Onnettomuus tapahtui Hangon Tulliniemen hiekkarannalla, jossa veden mataluus aiheutti omat haasteensa.

Vene palaa

Hangon merivartioaseman partion Reijo Poukamaluoto ja Otto Nieminen olivat suorittamassa Hangon keskustassa ulkomaalaisvalvontaa merivartioaseman autolla. Valvonnan päätteeksi Poukamaluoto ja Nieminen päättivät ajaa Itäsataman kautta ja nauttia hienon päivän kunniaksi jäätelöt. Jokin sai miehet syömään jäätelönsä autossa ja suuntaamaan kohti Tulliniemessä sijaitsevaa merivartioasemaa.

Vapaasataman portilla miehet huomasivat asemalta päin tulevan sankan savun. Poukamaluoto ja Nieminen katsoivat toisiaan samalla kun heidän radiostaan kuului Helsingin meripelastuslohkokeskuksen hälytys: ”Hangon merivartioaseman partio, venepalo Tulliniemessä, seitsemän ihmistä vaarassa”.

Poukamaluoto kiihdytti auton vauhtiin samalla kun Nieminen selvitti lisätietoja tapahtuneesta.

Meripelastuslohkokeskus kertoi, että paikalle oli tulossa myös pelastuslaitoksen yksiköitä sekä merivartioaseman toinen partio. Savun ansiosta miehet tiesivät, missä palava vene oli, mutta autolla sinne ei ollut asiaa.

Parin minuutin päästä miehet vaihtoivatkin auton merivartioston nopeaan rib-veneeseen. Veneen kaksi 350 hevosvoiman Mercurya murahtivat käyntiin ja vene nousi välittömästi plaaniin.

Matka ei ollut pitkä, sitä oli satamaa suojanneen aallonmurtajan jälkeen vain muutama sata metriä.

Vain kuukauden vanhasta Grandezzasta ei jäänyt jäljelle juuri mitään.

Leimahdus

Lähellä palopaikkaa omalla veneellään ollut Pasi Kuusisto näki tilanteen. Hän nappasi veneestään kainaloonsa kahden kilon sammuttimen ja riensi kohti Grandezzaa. Kuusisto kiipesi veneeseen ja tyhjensi sammuttimen lieden ympärille. Liekit eivät kuitenkaan osoittaneet laantumisen merkkejä.

Kuusisto joutui poistumaan veneestä, joka hetken päästä leimahti kauttaaltaan tuleen. Rannalla Rüütelit sekä Kuusikit eivät voineet muuta kuin katsoa, kuinka vene paloi heidän edessään.

Merivartijat Poukamaluoto ja Nieminen saapuivat paikalle. Rannan mataluudesta johtuen Nieminen ajoi lähelle rantaa, jolloin Poukamaluoto hyppäsi mereen ja pääsi sitä kautta rantaan.

Ensimmäiseksi hän selvitti, onko palavassa veneessä vielä joku sisällä. Koska siellä ei ollut ketään, keskittyi hän rannalla olevien kunnon selvittämiseen. Onneksi tuuli oli painanut savua hieman sivummalle, joten kukaan ei ollut hengittänyt palokaasuja.

Hetkeä myöhemmin paikalle saapui myös Hangon pelastusaseman palovene. Merivartijat olivat nähneet lähestyvän paloveneen, joten he eivät olleet aloittaneet veneen sammuttamista. Vaikka vene paloi suurilla liekeillä, palomiehet onnistuivat vesitykin avulla jäähdyttämään palavaa venettä. Näin tuli ei päässyt leviämään veneen polttoainetankkeihin. Sammutuksesta huolimatta vene paloi käytännössä vesirajaan saakka.

Mikä palon sytytti?

Tulipalosta ei suoritettu virallista onnettomuustutkintaa. Tapauksessa ei myöskään epäilty rikosta, joten viranomaiset eivät myöskään tehneet perusteellista rikostutkintaa.

Veneen valmistajan mukaan palo johtui todennäköisesti spriikeittimen väärästä käytöstä tai sen mahdollisesta väärästä täyttämisestä. Myös spriikeitintä edustaneen venetarvikeliikkeen mielestä palon oletettava syy oli keittimen ylitäyttäminen. Tätä tukevat myös paikalla olleiden palomiesten ja merivartijoiden havainnot.

Kadri Rüütel ei saanut yrityksistä huolimatta keitintä heti syttymään, joten hän pyysi avukseen miehensä Martinin. Tämän tultua paikalle keittimen polttoaine leimahti ja sytytti lähellä olleet rakenteet tuleen.

Spriikeitintä markkinoidaan turvallisena valintana veneeseen. Sen polttoainesäiliötä ei kuitenkaan saa täyttää täyteen, sillä polttoaineena oleva alkoholi laajenee lämmetessään, jolloin liian täynnä oleva säiliö saattaa vuotaa keittimen ulkopuolelle.

Spriikeittimen säiliö irrotetaan täytön ajaksi. Kaadettaessa säiliötä pidetään vaakasuoraan. Polttoaineen määrä tarkastetaan kääntämällä säiliö pystysuoraan, jolloin yhtään polttoainetta ei saa valua ulos. Sen jälkeen säiliö asetetaan takaisin keittimeen.

Polttoainetta ei saa lisätä lämpimään keittimeen. Ensinnäkin alkoholi lämmetessään laajenee ja voi vuotaa yli säiliön reunojen. Toinen syy on, että alkoholi lämmetessään höyrystyy, jolloin leimahdusvaara kasvaa.

Spriikeittimen alkoholi palaa lähes näkymättömällä liekillä, ja etenkin kirkkaana päivänä sen havaitseminen voi olla hankalaa. Näistä syistä johtuen keittimen valmistaja suosittelee keittimen lähelle asennettavaksi sammutinta ja sammutuspeitettä.

Henkilöiden nimet on yksityisyyden suojaamiseksi muutettu.

Lue myös nämä

X