Jutut

Onnettomuusanalyysi: Ei savua ilman tulta

Ville Kaarttimo osti uudenveroisen matkamoottoriveneen Isosta-Britanniasta syksyllä 2016. Kuukauden päästä veneen Suomeen saapumisesta hän oli matkalla Suomenlinnaan. Vain reilu puoli tuntia lähdöstä liekit tuhosivat Villen tuliterän silmäterän hänen seuratessaan tapahtumaa voimattomana vierestä. Mitä oikein tapahtui?

15.11.2019

KirjoittajaJukka-Pekka Lumilahti

KuvaajaRajavartiolaitos ja Onnettomuustutkintakeskus

Purjeveneistään paremmin tuttu Beneteau on myös moottorivenevalmistaja. Swift Trawler 34 on malliston pienimmästä päästä oleva akselivetoinen vene. Suomessa venetyyppi ei ole kovin yleinen, mutta maailmalla se on kohtalaisen suosittu.

Ville Kaarttimo osti oman Swift Trawlerin Isosta-Britanniasta syksyllä 2016. Hytin seinälle kiinnitetty laatta muistutti veneen erikoisesta historiasta, sillä uutena vene oli palvelut Lontoon olympialaisten purjehdusten lähtöveneenä. Ville Kaarttimoa veneessä viehättivät erikoisen historian lisäksi veneen hyvät sisätilat ja keittiö, kävelykorkeus sekä taloudellisuus. 425 hevosvoimainen, keskimoottorilla varustettu Beneteau on puoliplaanari, jonka mukava matkavahti asettuu 8 solmun tienoille. Huippunopeutta veneellä on kuitenkin peräti 21 solmua. Ennen kauppoja Kaarttimo tutki reilun kymmenmetrisen veneen erittäin tarkasti. Jotain kunnosta kertoi se, että veneen moottorilla oli ajettu alle sata tuntia ja patjatkin olivat vielä suojamuoveissa. Vaikka kyseessä oli Villen ensimmäinen oma vene, oli hän veneillyt pienestä pitäen.

Vene lähti Katajanokalta, mutta syttyi tuleen vain reilun puolen tunnin matkan jälkeen.

Kylmissä olosuhteissa

Suomeen Beneteau saapui laivalla huhtikuussa 2017. Vene nostettiin Vuosaaren satamassa suoraan veteen, josta Ville ajoi sen Helsingin keskustaan. Ville halusi varmistaa moottorin toimivuuden, joten hän tilasi sille huollon valtuutetusta merkkiliikkeestä. Huollon jälkeen moottoria koekäytettiin pari kertaa laiturissa ennen kohtalokasta perjantaista matkaa.

Keväinen ilma oli aurinkoinen mutta viileä, kun Ville saapui neljän työkaverinsa kanssa Katajanokan venesataman laitureille. Tarkoituksena oli kierrellä alkuillasta veneellä Helsingin edustan saaristoa, ja mennä sitten Suomenlinnaan syömään. Ilman lämpötila oli viitisen astetta, joten koko seurue nautti matkasta veneen lämpimissä sisätiloissa. Ville ajoi alkumatkan erittäin rauhallisesti, kiirehän ei ollut mihinkään. Katajanokan kärjen jälkeen, joku sanoi haistavansa savua. ”Moottorin kierroksen olivat vain 800 ja lämmöt näyttivät normaaleilta”, muistaa Ville katsoneensa mittareista. ”Huolta ei pitäisi olla.” Ville nosti hetken päästä kierroksia, veneen vauhti kiihtyi, mutta samalla savun haju voimistui. Savua näytti tulevan lattialankkujen välistä ja salongin oven alta. ”Ei voi olla mahdollista”, ajatteli Ville samalla kun sisätilan lattia täyttyi harmaasta savusta. Jotain oli todella pielessä.

Villen veneensä tuntemukselle oli nyt tarvetta. Hän tiesi, mistä konetilan automaattisen sammutusjärjestelmän laukaisija löytyy ja riensi käynnistämään sammutuksen. Seuraavaksi hän sulki moottorin polttoaineen syötön hätäkatkaisijaa vetämällä.

Jonkin ajan päästä seurue raotti salongin alapuolella olevan moottoritilan kantta. Moottoritilan perällä näkyi edelleen liekkejä, joten paloa yritettiin sammuttaa laukaisemalla vielä kaksi 1 kg:n käsisammutinta. Luukku suljettiin jälleen. Kaikille oli selvää, ettei sammuttimien teho riittäisi palon taltuttamiseen. Veneestä olisi pakko poistua.

Helsingin pelastuslaitoksen palovene sammutti palavan veneen.

Mustaa savua

Kauppatorilta Sightseeing-risteilylle lähtenyt vesibussin miehistö havaitsi Lonnan ja Kruunuvuorenrannan välistä mustaa savua. Savun lähteeksi paljastui valkoinen moottorivene. Miehistö ilmoitti havainnostaan välittömästi Helsingin Meripelastuslohkokeskukseen meri-vhf:n kanavalla 16. Hetken päästä vesibussin miehistö kertoi, että moottoriveneessä olleet henkilöt on pelastettu paikalle tulleeseen kalastusveneeseen. Meripelastuslohkokeskus hälytti paikalle paloveneen sekä lähistöllä olleen merivartioaseman partion Suomenlinnasta.

Savun määrä kasvoi ja kohta veneen kyljistä näkyi jo selkeitä liekkejä. Paloveneen saapuessa, liekit nuolivat jo Beneteaun flybridgeä. Samaan aikaan Ville Kaarttimon seurue oli siirtynyt kalastusveneestä merivartioston partioveneeseen.

Paloveneen keulan vesitykillä sammuttajat yrittivät taltuttaa ilmiliekeissä olevaa venettä. Helposti palo ei talttunut, sillä lasikuituun pureutunut palo oli sitkeä sammutettava.

Lopulta liekit antoivat periksi ja savuava Beneteaun raato hinattiin läheiseen rantaan ja ympäröitiin öljypuomeilla. Kaarttimon seurueella ei paikalla ollut enää mitään nähtävää, joten he poistuivat merivartioston viemänä takaisin Katajanokalle.

Palo teki rumaa jälkeä lähes uuteen veneeseen.

Mistä palo alkoi?

Vene nostettiin rannalle, jossa Onnettomuustutkintakeskus aloitti oman työnsä. Paikkatutkinnassa palon alkamispaikaksi pääteltiin konehuoneen takapuolella, veneen vasemmalla puolella oleva erillinen tila, tai sen välitön läheisyys.

Paikasta oli ylöspäin horminkaltainen yhteys, jossa oli paljon sähkökaapeleita ja -laitteita sekä yhteys veneen laidalla olevaan pitkittäiseen tilaan. Suurehkosta yhtenäisestä tilasta johtuen, paloa oli alkuvaiheessa vaikea havaita. Se saikin muhia rauhassa. Palo eteni lähtöpaikastaan ohjaamoon sekä yhteen makuuhyteistä. Lisää voimaa palo sai nestekaasupullosta, jonka varoventtiili päästi kaasua ilmaan pullon lämmetessä palon vaikutuksesta. Varoventtiili toimi kuitenkin oikein, sillä muutoin pullo olisi räjähtänyt.

Kaarttimo laukaisi konehuoneen automaattisen sammutusjärjestelmän ja kaksi pientä sammutinta. Palo ei kuitenkaan ollut alkuvaiheessa konetilassa, joten sammutus ei tästä syystä onnistunut.

Varsinainen syttymissyy löytyi veneen pakoputkesta. Pakoputken jäähdytys ei toiminut lainkaan tai toimi puutteellisesti. Kuumentuessaan kuminen pakoputki oli lopulta sulanut ja syttynyt palamaan. Toinen vaihtoehto oli, että joku lähellä oleva materiaali oli kuumentuessaan syttynyt palamaan.

Kaarttimo oli ottanut veneeseensä vakuutuksen jo ostovaiheessa. Riskejä hän pyrki pienentämään sillä, että ulkopuolinen tavarantarkastaja tarkasti veneen ennen tuontia Suomeen. Siitä huolimatta vene syttyi palamaan. Kaarttimon kesä ei kuitenkaan mennyt pilalle, sillä puolentoista kuukauden päästä hän teki kaupat vastaavanlaisesta veneestä Skotlannissa. Tämä oli mahdollista ainoastaan Villellä olleen vakuutuksen ansiosta.

Palo syttyi todennäköisesti veneen puhki palaneesta pakoputkesta. Vasemmanpuoleinen kuva on palaneesta veneestä, oikean puoleinen vastaavasta veneestä.

Henkilöiden nimet on muutettu yksityisyyden suojaamiseksi.

Mitä tästä opittiin?

1. Palo saa usein muhia pitkään, jolloin sitä on vaikeaa havaita ajoissa.
2. Tulipalo yllättää veneessä aina.
3. Venevakuutuksella ei ihmisiä pelasteta, mutta omaisuuden pelastamiseen se on erittäin arvokas.

 

X