Tilaa
Kilpailut

Ocean Globe Racen viimeinen osuus alkoi Uruguayn Punta Del Estestä

Molemmat suomalaispurret lähtivät kohti Ocean Globe Racen maalilinjaa hyvillä mielin. Sekä veneet että miehistöt ovat täydessä iskussa ja kilpailussa tähdätä huippusijoille asti.

06.03.2024

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuhinaa riitti, kun Ocean Globe Racen viimeinen legi käynnistyi Uruguayn Punta Del Estestä tiistaina kello 14 Suomen aikaa.

Ensin Marie Tabarlyn kipparoimalta Pen Duick VI putosi mereen miehistön jäsen, joka saatiin pian pelastettua. Sitten toiset ranskalaispurret Evrika ja Triana ottivat kosketusta toisiinsa ja australialainen Explorer maalialukseen. Vahinkoraportteja ei vielä ole saatu, kertoo kisan järjestäjä.

Lähtölinjan ylitti ensimmäisenä Spirit of Helsinki, joka tavoittelee jopa kilpailun kokonaisvoittoa. Juuri ennen lähtöä puhelimella tavoitetut suomalaiskipparit kertoivat veneiden ja miehistöjen olevan hyvässä iskussa. Merelle lähdetään korkein tavoittein.

Ville Norra esitti jälleen lähtöserenadin GalianaWithSecuren mesaanimastossa seisten. Kuva: Pierre Maxime OGR

Jos maiden välistä kunniataulukkoa pidettäisiin, suomalaispursien Ocean Globe Race -suoritus olisi tähän mennessä häkellyttävän hyvä.

Kokonaiskilpailussa IRC-tasoituksilla Spirit of Helsinki on kolmantena ja GalianaWithSecure neljäntenä. Omissa luokissaan Spirit johtaa Sayula-laivuetta ja Galiana on Adventuressa kakkosena.

Kilpailun viimeinen osuus Uruguayn Punta Del Estestä yli 6 500 meripeninkulman päähän Southamptoniin alkoi 5. maaliskuuta kello 14 paikallista aikaa. Perille veneitä odotetaan huhtikuun alussa. Jos kaikki menee toiveiden mukaan, silloin suomalaisia nähdään palkintopallilla.

Taistelu parhaista paikoista linjalla ei tällä kertaa onnistunut täysin ilman haavereita. Kuva: Aida Valceanu OGR

Helposti sinne ei päästä. Etenkin Galianalle olosuhteet ovat hankalat. Ensimmäinen reittivalinta päättää, haetaanko voimakkaampia tuulia Etelä-Atlantin keskeltä, vai yritetäänkö lyhyempää reittiä Brasilian rannikkoa pitkin pohjoiseen. Viimeiset ennusteet antavat odottaa joka tapauksessa ensimmäisille viikoille kevyttä kryssiä.

”Galianan masto on metrin, pari matalampi kuin muilla ja vesilinja lyhin, joten kyllä nuo isommat puhaltavat ohi ja doldrumien läpikin helpommin”, Tapio Lehtinen pohtii.

Jussi Paavoseppää samat olot puolestaan rohkaisevat.

”Spiritin vesilinja on pisimpiä, joten fiksusti purjehtimalla me kyllä grillaamme tosissaan edessämme olevaa Maidenia.”

Takaa-ajosta on kyse, vaikka kartalla Spirit pysyisi Maidenin edellä, sillä brittiveneellä on tasoituksissa noin 20 tunnin etumatka. Toisaalta Paavosepän kipparoima vene on OCG:n hallitseva Atlantin-mestari napattuaan maalipaukun ensimmäisellä osuudella Kapkaupunkiin.

”Sitä me puolustamme”, Paavoseppä naurahtaa.

”Ja kyllä me ilman muuta podiumille tähtäämme!”

Lähtö keräsi kiitettävästi yleisöä Punta Del Esten satamavalleille. Kuva: Don McIntyre OGR

Samoin Galiana, Lehtinen vakuuttaa. Kokenut kilpailija ei osaa eikä halua antaa periksi. Isot veneet purjehtivat omissa luokissaan, ja vaikka sekä Adventurea että kokonaiskisaa johtavalla ranskalaisella Trianalla on pitkä kaula, pitkä on myös matka ennen maalia.

Sekä kippareiden että miehistöjen toiveikkuutta auttaa se, että veneet selvisivät pitkästä kolmoslegistä ja Kap Hornin kierrosta vähin vaurioin. Normaalia huoltotyötä on riittänyt niin, että koko väliajan paikalla pysynyt Galianan miehistö on pidetty enimmäkseen touhussa.

”Nuoriso on minglannut muiden veneiden nuorien kanssa, ja se on näyttänyt välillä aika raskaalta”, Lehtinen myhäilee. Silti vinssit, helat, laitteet ja koko vene on ehditty huoltaa ja tarkastaa.

Spirit tosin sai pienen haverin Punta del Esten satamassa, laituriin kiinnitettynä. Laskuveden aikaan peräsin otti pohjakosketuksen, joten vene nostettiin hetkeksi ylös tarkastusta ja korjausta varten. Se piti veneellä pysyneet Aaro Immosen, Hilla Paanasen ja Ian Herbert-Jonesin kiireisenä. Toisin kuin Galianassa, Spiritissä osa miehistöstä vaihtuu joka osuudella, ja kippari itsekin pistäytyi tauolla kotimaassa perhettään tapaamassa.

Kun ollaan maailman kuuluisimmalla lihakarjaseudulla, sitä on hyödynnettä veneitä bunkratessa. Paavosepän mukaan viimeiselle osuudelle Spiritissä on luvassa kisan tähän mennessä parhaat ja runsaimmat pihvitarjoilut. GalianaWithSecure on vanhempi vene ja pakastimia on rajoitetummin, mutta Lehtinen kertoo ruokavastaava Mauri De Meulderin täyttäneen niitä kiitettävästi naudan- ja lampaanlihalla.

”Meillä on lihasunnuntait koko matkalle”, Lehtinen sanoo.

”Ja punaviiniä meillä on nyt tuplamäärä entiseen nähden.”

Tuon kommentin perään Pia Grönblom huikkaa taustalta, ettei nyt vaan syntyisi väärää käsitystä miehistön lotraamisesta alkoholin kanssa.

”Meillä on siis ennen ollut yksi kannu viiniä, ja nyt on kaksi!”

  Ocean Globe Race

GalianaWithSecuren Pia Grönblom, Kaisla Jacoby ja Viivi Moisio ovat Suomen tuoreimmat naishornarit.

 

Lue myös nämä

X