Tilaa
Kilpailut

Ocean Globe Race: Spirit of Helsinki saapui Cowesiin

Suomalaispursi ylitti Ocean Globe Racen maalilinjan kolmantena veneenä ja on kiinni sekä luokka- että kokonaiskilpailun voitossa.

15.04.2024

Kirjoittajapasi nuutinen

Sunnuntaina kello 23.37 paikallista aikaa Spirit of Helsinki ylitti maalilinjan Cowesissa, Britanniassa, kuuluisan Royal Yacht Squadron -pursiseuran edustalla. Viimeisen legin kolmanneksi nopein vene oli Ocean Globe Racen ajantasaisen tulospalvelun mukaan luokkansa voittaja, ja IRC-tasoituksilla käytävässä kokonaiskilpailussa neljännellä sijalla.

Ensin maaliin ehti Marie Tabarlyn kipparoima 73-jalkainen ketsi Pen Duick VI. Sillä ranskalainen legenda Éric Tabarly purjehti alkuperäisessä Whitbread Round the World -kilpailussa 1973-74 yhden etappivoiton, ennen kuin joutui keskeyttämään.

50 vuotta myöhemmässä kilpailussa tytär pisti paremmaksi. Marie Tabarly miehistöineen oli kahdesti etapin nopein vene ja pitää erinomaisesti purjehditun viimeisen osuuden jälkeen tiukkaa otetta myös IRC-voitosta. Miehistöään Tabarly kiitti maaliin tulon jälkeen erityisesti.

”He ovat 21 hämmästyttävää, hyvää ihmistä, joiden kanssa haluan viettää aikaani. Aivan kuten ennakkoon odotinkin.”

Toisena maaliin tullut vene purjehti sekin Ranskan lipun alla. L’Esprit de’équipe voitti luokkansa vuoden 1985-86 kisassa nimellä 33 Export. Tällä kertaa kipparinaan Lionel Regnier se ylitti linjan vajaat kaksi vuorokautta Pen Duickin jälkeen, ja menetti mahdollisuutensa IRC-voittoon vaivaisella kahdella tunnilla. Masennusta ei silti podettu, vakuutti Regnier.

”Olemme todella, todella tyytyväisiä. Olemme saaneet kilpailusta kaikkea sitä, mitä olimme hakemassa.”

Spirit of Helsinki purjehti sunnuntaina aamupäivällä vielä Englannin kanaalissa, kun tavoitimme sen satelliittipuhelimella.

”Land Ohoi, kuului tunti sitten ja maaliin on matkaa noin sata mailia”, kertoi kippari Jussi Paavoseppä. Kisan sääntöjen mukaan satelliittipuhelun aikana veneeseen ei saa antaa mitään sijainti-, sää- tai tilannetietoja, mutta muiden veneiden radioliikenteen perusteella Spiritissä oltiin jokseenkin tietoisia tilanteesta. Etenkin siitä, että mitään ei ollut vielä ratkennut.

”Nyt mennään ihan hyvää vauhtia ja kaikki mahdolliset purjeet ovat ylhäällä”, Paavoseppä kertoi. Vaikka edessä oli vielä pitkä yö merellä, lepovahteihin ei enää tahtonut riittää malttia.

”Itse asiassa minunkin pitäisi olla nyt nukkumassa, mutta niinpä vain tässä puuhailen.”

Väsynyt, mutta onnellinen Spiritin miehistö Cowesissa, kun takana on purjehdus maailman ympäri.

Läheisiä oli kertynyt laiturille odottamaan iso joukko.

Tunnelmaa veneessä Paavoseppä kuvaili virittyneeksi. Tosissaan mennään loppuun asti, vasta linjan jälkeen nostetaan kädet pystyyn. Mielialaa nostaa se, että miehistö, varustus ja vene ovat toimineet moitteetta.

”On meiltä toki purjeita revennyt, mutta ne on saatu korjattua. Ensimmäinen flunssatapaus on juuri alkanut, muuten ollaan selvitty särkylääkkeillä kaikista kolotuksista, mitä tällaisille vanhoille herroille tulee.”

Vesikone on pitänyt miehistön juomassa ja tuoreeksi ruoaksi riittää vielä ennen maalia salsicciapastaa.

Silti Paavoseppä pitää neljättä osuutta ehkä kisan haastavimpana. Syynä ovat ennen kaikkea hyvin vaikeasti ennustettavat tuulet, jotka eivät oikein ole Spiritiä suosineet.

”Välillä tuntuu, että veneet kulkevat paremmin idässä ja lännessä, pohjoisessa ja etelässä, ja me vain seisomme pläkässä. Se tuntuu rasittavalta, mutta sitähän kilpapurjehdus on.”

Omassa Sayula-luokassaan Spirit of Helsinki (Swan 651) on turvallisen tuntuisessa johdossa. Lähin uhkaaja Evrika on vielä yli tuhannen merimailin päässä  Azoreiden pohjoispuolella.

IRC-kilpailun ja kokonaisvoiton ratkeamista saadaan odottaa vielä pitkään. Ranskalainen Triana (Swan 53) lähti Punta del Estestä hyvissä asemissa, mutta juuttui tyveniin niin Brasilian rannikolla, doldrumeilla kuin Azoreillakin, eikä yli tuhannen mailin loppumatkaa ole helppo taittaa riittävän nopeasti edullisista tasoituksista huolimatta. Maidenin (Bruce Farr 58) brittiläinen naisisto on koko kisan ajan ollut tiukka vastus, mutta sen neljän tunnin etumatkan Spirit näyttää onnistuneen syömään.

GalianaWithSecure on sekin vielä kaukana Atlantilla. Kun suoraa etäisyyttä maaliin oli noin 1 200 mailia, Tapio Lehtisen kipparoima vene vaihtui halssin kohti Espanjan mannerta, josta ennusteen mukaan löytyy seuraavan viikon ajan yhtenäinen tuulivyöhyke aina yli Biskajan lahden.

Vene purjehti tätä kirjoittaessa Adventure-luokassaan sijalla kolme, edellään Triana sekä autralialainen Outlaw. Kaikki olivat suoran etäisyyden perusteella alle 200 meripeninkulman päässä toisistaan, joten siinä luokassa kaikki palkintosijat ovat yhä täysin jakamatta.

Ocean Globe Race

 

 

Lue myös nämä

X